• 1
  • 2
2022-09-30, 13:34
Medlem
OU812vanhalens avatar
(Hoppas att det r rtt forum). Grabbens dator laggar vid spel (fortnite) s jag skulle hjlpa honom, men det verkar som om jag glmt bort ngot, om nn vnlig sjl skulle kunna hjlpa mig.
Han kr kabel, inget wifi, har bra hastighet, 250/250 vilket vi betalar fr. Jag har kollat s att datorn har de senaste drivrutinerna, speciellt grafikkortet d sklart. Jag har stngt av "ondiga" bakgrundsprocesser" nr jag ska spela med hjlp av ett verktyg jag laddade ner frn Razors hemsida. S jag testade datorns prestanda med ett benchmark verktyg och fick bra resultat (Gaming 92%, nuclear submarine). Dom vriga fick jag ocks runt 90% p. Ramminnet ligger p 16gb, jag kr Windows10 och har en I5 processor. Enligt spelets spec s ligger vi bra ver minikraven fr att spelet ska rulla p. Min frga r d till er, har jag glmt ngot, eller r jag helt ute och cyklar. Jag vill grna lra mig.
Stort tack.
Citera
2022-09-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OU812vanhalen
(Hoppas att det r rtt forum). Grabbens dator laggar vid spel (fortnite) s jag skulle hjlpa honom, men det verkar som om jag glmt bort ngot, om nn vnlig sjl skulle kunna hjlpa mig.
Han kr kabel, inget wifi, har bra hastighet, 250/250 vilket vi betalar fr. Jag har kollat s att datorn har de senaste drivrutinerna, speciellt grafikkortet d sklart. Jag har stngt av "ondiga" bakgrundsprocesser" nr jag ska spela med hjlp av ett verktyg jag laddade ner frn Razors hemsida. S jag testade datorns prestanda med ett benchmark verktyg och fick bra resultat (Gaming 92%, nuclear submarine). Dom vriga fick jag ocks runt 90% p. Ramminnet ligger p 16gb, jag kr Windows10 och har en I5 processor. Enligt spelets spec s ligger vi bra ver minikraven fr att spelet ska rulla p. Min frga r d till er, har jag glmt ngot, eller r jag helt ute och cyklar. Jag vill grna lra mig.
Stort tack.

Hej jag vet inte exakt vad problemet r men det kan vara att datorn blir verhettad. Det r vanligt att datorer laggar i spel nr de blir det.
Kolla flktarna, det kan ocks vara att kylpastan p processorn har torkat.
Lycka till!
Citera
2022-09-30, 15:54
Medlem
Vilken CPU och GPU har datorn? Kan det vara s att den blir verhettad kanske?
Citera
2022-09-30, 16:15
Medlem
BigFatCones avatar
r det mjligtvis s att datorn har HDD istllet fr SSD? Jag har ett par spel som laggar om dom inte ligger p en SSD. Annars r ju dlig kylning av nn anledning en lgoddsare.
Citera
2022-09-30, 16:27
Medlem
OU812vanhalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elmacolife
Hej jag vet inte exakt vad problemet r men det kan vara att datorn blir verhettad. Det r vanligt att datorer laggar i spel nr de blir det.
Kolla flktarna, det kan ocks vara att kylpastan p processorn har torkat.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av Vandermark
Vilken CPU och GPU har datorn? Kan det vara s att den blir verhettad kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
r det mjligtvis s att datorn har HDD istllet fr SSD? Jag har ett par spel som laggar om dom inte ligger p en SSD. Annars r ju dlig kylning av nn anledning en lgoddsare.
Ok, stort tack fr att ni tog er tid att svara. Han har ingen hdd, bara ssd. Bra tanke, det r jag som borde varit tydlig. Men flktarna och verhettning har jag inte tnkt p. Jag kollar det. Stort tack alla!
Citera
2022-09-30, 17:28
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Du fr grna lgga ut fullstndiga specs
Citera
2022-09-30, 19:19
Medlem
BigFatCones avatar
Kan fr vrigt avslja att det dr programmet frn Razer faktiskt frigr massor av RAM s den biten r inget problem.
Citera
2022-09-30, 22:11
Medlem
TinFoilHats avatar
Ladda hem och installera NZXT CAM och kr sedan i Guest mode.

D fr du enkelt koll p vilken last du har p CPU och GPU samt temps p dito.

Om du ska rengra datorn s anvnd helst tryckluft. Se ven till att frska hlla i flktbladen nr du blser rent annars kan man pajja lagren i dom.

Som ngon annan skrivit, ge oss specar p datorn, anvnd vid behov Speccy.
Citera
2022-09-30, 22:18
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Ladda hem och installera NZXT CAM och kr sedan i Guest mode.

D fr du enkelt koll p vilken last du har p CPU och GPU samt temps p dito.

Om du ska rengra datorn s anvnd helst tryckluft. Se ven till att frska hlla i flktbladen nr du blser rent annars kan man pajja lagren i dom.

Som ngon annan skrivit, ge oss specar p datorn, anvnd vid behov Speccy.
Nej, du kan inte paja lagren, i s fall har du 15-kronorsflktar och fr skylla dig sjlv.
Dremot s fungerar en flkt som snurrar av vindkraft som en, *trumvirvel*, generator och skickar strm tillbaka till moderkortet. Det r typiskt dligt.
Citera
2022-09-30, 22:39
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Nej, du kan inte paja lagren, i s fall har du 15-kronorsflktar och fr skylla dig sjlv.
Dremot s fungerar en flkt som snurrar av vindkraft som en, *trumvirvel*, generator och skickar strm tillbaka till moderkortet. Det r typiskt dligt.

Fan, jag hade skrivit ett megalngt svar hr men s var jag tvungen att googla skiten och det hr med kullager som gr snder verkar det finnas delade meningar om men det verkar som att det nu frtiden r mer eller mindre konsensus att superhga varvtal p en datorflkt skapat ex med tryckluft kan generera el som skadar flkten.

Vi kan vl vara verens om att man br skra flktbladen om man vill vara sker?

Edit: lade till ett "men"
Citera
2022-09-30, 23:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Fan, jag hade skrivit ett megalngt svar hr men s var jag tvungen att googla skiten och det hr med kullager som gr snder verkar det finnas delade meningar om men det verkar som att det nu frtiden r mer eller mindre konsensus att superhga varvtal p en datorflkt skapat ex med tryckluft kan generera el som skadar flkten.

Vi kan vl vara verens om att man br skra flktbladen om man vill vara sker?

Edit: lade till ett "men"
Visst r alla lager specade fr ett visst antal RPMs, men det ska till s ohyggligt mycket fr att ett lager ska ge upp.

Ja fan, den biten r vi verens om. Eller ja... Jag hller fast flktarna, det gr jag. Men jag har ven mtt upp mktiga 0,12 volt nr jag snurrade en flkt med tryckluft s jag r inte allt fr oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsttning.
Citera
2022-09-30, 23:22
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Visst r alla lager specade fr ett visst antal RPMs, men det ska till s ohyggligt mycket fr att ett lager ska ge upp.

Ja fan, den biten r vi verens om. Eller ja... Jag hller fast flktarna, det gr jag. Men jag har ven mtt upp mktiga 0,12 volt nr jag snurrade en flkt med tryckluft s jag r inte allt fr oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsttning.

Ass, min tes har inte endast med varvtal att gra utan ven den "slitning" som kan uppst om luften trycks p frn fel hll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter p och med andra handen hller i ramen och s drar man lite frsiktigt isr dom delarna s knner man ju att det finns ett litet glapp dr. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillfrs tillrckligt hrt tryck frn "fel" sida i kombination d med ett superhgt varvtal som tillverkarna av flkten troligen inte tagit med i specarna.

Nu har du faktiskt en pong i att mrke, modell och prisklass har en inverkan.

Billigare Fractal Design-flktar r ju klart mindre tliga jmfrt med Noctuas slagskeppsmodeller.

Sen vinner du ytterligare pong p att kvalitn kanske har hjts rejlt i d "dataspelande" har blivit en folksport.

Av gammal vana har jag alltid lst fast flktbladen nr jag gr rent datorer s drav har jag inte haft en kass flkt som ltit hr hemma p mnga r.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in