Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Visst r alla lager specade fr ett visst antal RPMs, men det ska till s ohyggligt mycket fr att ett lager ska ge upp.
Ja fan, den biten r vi verens om. Eller ja... Jag hller fast flktarna, det gr jag. Men jag har ven mtt upp mktiga 0,12 volt nr jag snurrade en flkt med tryckluft s jag r inte allt fr oroad. Prylarna har blivit ohyggligt mycket robustare sen gaming blev en "legitim" sysselsttning.
Ass, min tes har inte endast med varvtal att gra utan ven den "slitning" som kan uppst om luften trycks p frn fel hll. Om man grabbar tag i den delen som bladen sitter p och med andra handen hller i ramen och s drar man lite frsiktigt isr dom delarna s knner man ju att det finns ett litet glapp dr. Det glappet kan enligt mig skada lagret om det tillfrs tillrckligt hrt tryck frn "fel" sida i kombination d med ett superhgt varvtal som tillverkarna av flkten troligen inte tagit med i specarna.
Nu har du faktiskt en pong i att mrke, modell och prisklass har en inverkan.
Billigare Fractal Design-flktar r ju klart mindre tliga jmfrt med Noctuas slagskeppsmodeller.
Sen vinner du ytterligare pong p att kvalitn kanske har hjts rejlt i d "dataspelande" har blivit en folksport.
Av gammal vana har jag alltid lst fast flktbladen nr jag gr rent datorer s drav har jag inte haft en kass flkt som ltit hr hemma p mnga r.