2022-10-03, 17:10
Medlem
Klarar mig bra. Har burit in ved, att ha till vintern, så jag ska slippa ut och pulsa och skotta. Har solceller på taket som börjar ge mindre och mindre nu. Har sparade pengar på konto som jag kan betala ökade matkostnader med och elräkningar i vinter.

Sämre blir det för lyxlirarna som inte längre har råd med sina koreanska hudvårdsrutiner och små burkar för 500 spänn styck som ska utföra mirakel. Men svt har gjort test på dyra hudkrämer och upptäckte att billiga Nivea-krämen som de hade som placebo var lika bra. Deltagarna i studien fick smörja ena halvan av ansiktet med dyr kräm, andra halvan med billig. Så sattes fotografier upp och folk fick gissa. De gissade 50-50, alltså lika som slumpen. 2019 köpte svenskarna hudvård för 5,7 miljarder kronor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...iage-produkter

https://www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard
Senast redigerad av Overpass 2022-10-03 kl. 17:12.
Citera
2022-10-03, 17:58
Medlem
Klarar mig också bra. Min bostadsrätt är betald, äger ingen bil, är helt skuldfri, och har gott om sparade pengar på banken. Nästan så att jag skäms lite

Har dessutom ett bundet och väldigt lågt elavtal i över två år till, så jag har inte börjat spara in på något ännu. Vet inte vad det skulle vara isåfall. Går aldrig på krogen heller.

Har inte märkt av någon kris ännu m.a.o
Citera
2022-10-03, 18:29
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
15k är extremt lite för en familj på 4, riktvärdet är snarare det dubbla. Men bra för er om ni kan dra runt ett hus, mat, försäkringar, mobiltelefoner, internet, transporter mm på 15k, inte många som fixar det.

Vi ligger på ca 30 på 5 pers, beroende lite på vad man räknar in, men enligt ovanstående. Då är inte sparande, kläder, osv med i det.

Betalt hus på landet. Frugan jobbar hemma. Jag utgår från hemmet i jobbet. Gamla bilar som jag lagar och servar själv. Eldar med ved. Odlar lite. Inga utsvävningar. Fan vi borde unna oss lite. Men vi är rätt tillfreds med tillvaron ändå.
Citera
2022-10-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Betalt hus på landet. Frugan jobbar hemma. Jag utgår från hemmet i jobbet. Gamla bilar som jag lagar och servar själv. Eldar med ved. Odlar lite. Inga utsvävningar. Fan vi borde unna oss lite. Men vi är rätt tillfreds med tillvaron ändå.

Huvudsaken man är nöjd, det är jag också.

Inga utsvävningar här heller direkt (med något undantag, men det gör inte så mycket på månadskostnaden)
Citera
2022-10-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Klarar mig bra. Har burit in ved, att ha till vintern, så jag ska slippa ut och pulsa och skotta. Har solceller på taket som börjar ge mindre och mindre nu. Har sparade pengar på konto som jag kan betala ökade matkostnader med och elräkningar i vinter.

Sämre blir det för lyxlirarna som inte längre har råd med sina koreanska hudvårdsrutiner och små burkar för 500 spänn styck som ska utföra mirakel. Men svt har gjort test på dyra hudkrämer och upptäckte att billiga Nivea-krämen som de hade som placebo var lika bra. Deltagarna i studien fick smörja ena halvan av ansiktet med dyr kräm, andra halvan med billig. Så sattes fotografier upp och folk fick gissa. De gissade 50-50, alltså lika som slumpen. 2019 köpte svenskarna hudvård för 5,7 miljarder kronor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...iage-produkter

https://www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard

Det är iof sant, men hudvårdsprodukter för 50kr/månad är inte det är problemet för de flesta just nu...
Citera
2022-10-03, 18:39
Medlem
Citat:
Det är iof sant, men hudvårdsprodukter för 50kr/månad är inte det är problemet för de flesta just nu...

De köper för 1000 kr till 1500 kr/mån.
Citera
2022-10-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
De köper för 1000 kr till 1500 kr/mån.

Ok, jag drog ett snitt på hela befolkning. Men de 3-4% som lägger sådana summor får väl göra det om de tycker det är roligt, de har säkert råd, annars får de köpa nått annat.

Själv nyttjar jag inte sånt trams, förutom tvål och schampo, av billigare sort.
Citera
2022-10-03, 21:25
Medlem
leckerleles avatar
Klarar mig bra. Bor i hyresrätt med sambo. Vi har inga barn eller något lån, eller några större utgifter..
Elen märks av absolut, men vi pratar om 700-1000kr. Visst det är mycket pengar för en lägenhet, MEN vi klara oss. Jag kan fortfarande spara ca 10k i månaden!
Citera
2022-10-03, 22:16
Medlem
AdamSmiths avatar
Även om man själv klarar sig ekonomiskt så påverkas man av det som händer i samhället. T.ex. horder som går omkring och rånmördar folk för att kunna köpa energidryck.
Citera
2022-10-03, 22:24
Medlem
Aldrig haft det bättre faktiskt.

En hel del pengar går dock till familj, släkt och vänner.

Sen blir det några kamouflagenät, första hjälpen kit och andelar i drönare till Ukraina också. Delar även ut matkassar hos kyrkan.
Citera
2022-10-03, 23:08
Medlem
Citat:
Att man inte tar sin familj och flyttar till en liten lägenhet har i regel inte att göra med några rådande normer att göra, utan att man inte vill bo i den bostadsformen eller inne i ett samhälle.
Det beror på var i landet man bor.
Citera
2022-10-03, 23:18
Medlem
Ja, det är inga problem. Jag stoppar undan pengar månadsvis. Även med höjda räntor kan jag stoppa undan samma mängd. Skulle det komma till punkt då jag måste börja minska på vanlig daglig konsumtion så kanske jag börjar äta hemma oftare istället för att äta ute. Måste jag minska ännu mer än så så kanske det börjar bli tal om att inte lägga undan lika mycket pengar varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in