2022-09-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
Bundet elavtal i ca 2 år till och obelånad villa. Ena ungen köpte hus för 2 år sedan, får antagligen hjälpa till ekonomiskt där om det krisar. Det jag är mest orolig för är hur övriga samhället ska bli.
Där är vi 2!
Tror vi kommer ha en galen arbetslöshet till våren, alla stackars små butiker, bagare, pizzerior och dylikt som kommer dyka nu. Byggbranschen är ju också riktigt på repet. Såg en stackare härom morgonen nr jag körde till jobbet med fet Volvo (Om nu en sådan kan vara det!?) med reklam för ett POOL företag på sidan. Undrar hur länge han har jobbet och bilen kvar?
Citera
2022-09-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Håller helt med, jag tillhör som majoriteten här på FB inte mångmiljonärerna, jag har mycket i livet jag gärna lägger mina pengar på och då måste jag helt enkelt hushålla med det jag kan, varför jag är prismedveten på mat, all mat överallt har höjts hutlöst, även på Willys Lidl Hemköp, även den annars härliga Ica Jarlen jag brukade handla på en gång i veckan har blivit dyr.

Ja jag handlade en sallad idag som min fru sa att hon ville ha för att folk i hennes tjejchat sa att den var riktigt bra. En caesar sallad. De kostade fan 49 kr på Lidl, det kallar jag inte billigt.

Var fören dryg vecka sedan på en anna ort än jag bor på,i Göteborg. Varpå Lidl där,köpte en sallad för 32 kr.

Vet inte varför en sallad kostade 49 på min ort, men det var och andra sidan inte samma märke så det är väl den största anledningen.
Citera
2022-09-30, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja jag handlade en sallad idag som min fru sa att hon ville ha för att folk i hennes tjejchat sa att den var riktigt bra. En caesar sallad. De kostade fan 49 kr på Lidl, det kallar jag inte billigt.

Var fören dryg vecka sedan på en anna ort än jag bor på,i Göteborg. Varpå Lidl där,köpte en sallad för 32 kr.

Vet inte varför en sallad kostade 49 på min ort, men det var och andra sidan inte samma märke så det är väl den största anledningen.

Lidl är fortfarande den butik som har helt klart mest prisvärda ”egna” märket jämfört med Coops Xtra, Ica basic etc, och deras egna märken är faktiskt fantastiskt goda, Lidls egna Grekiska yoghurt frysta bär mm är ju topp kvalite och priset är bra, men mycket har blivit rejält dyrare. Deras egna snabbkaffe har gått upp 20kr på några månader, och fler produkter därtill.
Citera
2022-09-30, 23:02
Medlem
Citat:
Lidl är fortfarande den butik som har helt klart mest prisvärda ”egna” märket jämfört med Coops Xtra, Ica basic etc, och deras egna märken är faktiskt fantastiskt goda, Lidls egna Grekiska yoghurt frysta bär mm är ju topp kvalite och priset är bra, men mycket har blivit rejält dyrare. Deras egna snabbkaffe har gått upp 20kr på några månader, och fler produkter därtill.

Min mening är att Lids var märkbart billigare än Ica, men nu med alla prishöjningar så vet jag inte vem som vinner. Ica basic eller Lids billiga varor?
Citera
2022-09-30, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Min mening är att Lids var märkbart billigare än Ica, men nu med alla prishöjningar så vet jag inte vem som vinner. Ica basic eller Lids billiga varor?
Ica basic kanske fortfarande vinner på prispress? Lite osäker då vårt Ica inte ens har sina egna Ica basic produkter längre, vilket ju också är stört.
Men smak kvalite samt något höjda priser men fortfarande billigare än andra, då är ju Lidl solklar vinnare.
Citera
2022-10-01, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Otroligt! Har samma som du men även klaffat ett avtal om raketbränsle till min rymdraket för 10kr litern inkl moms, som jag kan dra iom omständigheter

Vad är så roligt? Min släkt har levt på det sättet i generationer, man köper saker när man har råd och inte när man vill ha det. Jag som barn är upplärd med att man inte kan få allting när man vill.

Inte direkt svårt att få ihop några miljoner om man har jobb och är vettig i huvudet i Sverige men skuldsätter man sig i en tidig ålder eller avlar ungar innan man har kapital blir det lätt att sätta sig i en ekonomisk fälla
Citera
2022-10-01, 06:39
Medlem
Citat:
Ica basic kanske fortfarande vinner på prispress? Lite osäker då vårt Ica inte ens har sina egna Ica basic produkter längre, vilket ju också är stört.
Men smak kvalite samt något höjda priser men fortfarande billigare än andra, då är ju Lidl solklar vinnare.

Lidl handlade jag på idag. De är billiga på vissa saker, andra inte. Grönsaker t.ex. tyckte jag de var dyra på.

Bröd, var de absolut inte billigare på. En annan sak, köpte en färdig ceasar sallad ssom frun ville ha, den kostade 49 kr, det lät verkligen inte billigt. Känns som att vissa saker är svindyrt på Lidl
Citera
2022-10-01, 07:29
Medlem
Germanofils avatar
Ha ha. När det startas en tråd om inflationen eller energipriserna så gråter alla om hur jävligt det är och om hur "sossarna" förstör deras privatekonomi. När man sedan anpassar frågeställningen till hur man personligen påverkas av dagens situation så säger plötsligt 90 procent att det går hur bra som helst. 🤔

Personligen så påverkas jag av de stigande priserna på energi och livsmedel. Betalar 450 EUR i månaden för el och gas i jämförelse med 270 EUR tidigare. Hur mycket mer vi betalar för maten har jag inte koll på men nog märks det när man handlar. Räknar med att priserna på energi och livsmedel kommer att öka ännu mer de närmaste månaderna.

Vi skippar höstresan till medelhavet i år vilket många andra familjer i vår närhet också kommer att göra. Känner även en del som "hemestrade" i somras istället för att resa till någon dyr turistort. Skulle tippa på att just resandet är det första som medelklassen sparar in på.
Citera
2022-10-01, 07:52
Medlem
JustZlatans avatar
Ja, än så länge. Högt dieselpris drar jag av på företaget. Maten något dyrare men handlar ofta röda prislappar på kött. Elen har aldrig varit så här billig eftersom föreningen investerade i solpaneler tidigare i år. Lider mest av högre ränta med flera tusen kronor mer i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vi skippar höstresan till medelhavet i år vilket många andra familjer i vår närhet också kommer att göra. Känner även en del som "hemestrade" i somras istället för att resa till någon dyr turistort. Skulle tippa på att just resandet är det första som medelklassen sparar in på.

Varför vill man åka till turistorter under högsäsong och trängas med alla parfymstinkande människor?
Citera
2022-10-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Behöver väl ingen närmare trådstart då jag gissar alla vet hur det ser ut med de nya ekonomiska tiderna.

Så hur tror ni att det går för er själva?

Gå från hus och hem, eller löser det sig bra?

Med nuvarande förutsättningar, och då spekulerar jag i att min inkomst förblir orubbad fram till mars 2023, är jag trygg och har bostad till sista mars 2027. Planerar med ett halvårs framförhållning. Prognosen kan ändras om jag förlorar jobbet eller blir sjuk.
Citera
2022-10-01, 08:36
Medlem
Klaisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vad är så roligt? Min släkt har levt på det sättet i generationer, man köper saker när man har råd och inte när man vill ha det. Jag som barn är upplärd med att man inte kan få allting när man vill.

Inte direkt svårt att få ihop några miljoner om man har jobb och är vettig i huvudet i Sverige men skuldsätter man sig i en tidig ålder eller avlar ungar innan man har kapital blir det lätt att sätta sig i en ekonomisk fälla

Äh man blir väl lite vinklad när man bor i områden med höga priser, det är klart många kan casha ett hus beroende på var i landet man bor
Citera
2022-10-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ha ha. När det startas en tråd om inflationen eller energipriserna så gråter alla om hur jävligt det är och om hur "sossarna" förstör deras privatekonomi. När man sedan anpassar frågeställningen till hur man personligen påverkas av dagens situation så säger plötsligt 90 procent att det går hur bra som helst. 🤔

Personligen så påverkas jag av de stigande priserna på energi och livsmedel. Betalar 450 EUR i månaden för el och gas i jämförelse med 270 EUR tidigare. Hur mycket mer vi betalar för maten har jag inte koll på men nog märks det när man handlar. Räknar med att priserna på energi och livsmedel kommer att öka ännu mer de närmaste månaderna.

Är väl olika individer som skriver kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in