2022-10-03, 12:40
Medlem
Fimbulramns avatar
Jag hör om villaägare som tvättar och diskar mitt i natten och som inte kan ladda sina bilar. Folk pratar om att stänga sin hem förutom ett rum som hålls varmt. Själv har jag börjat kolla systemet hemma att allt är ok så inget onödigt svinn sker. Har tätat en gammal dörr.

Bryr mig inte om alla vänsterröstare som nu drabbas, det är självförvållat. Men läget på arbetsmarknaden kan förändras riktigt illa. Företag i södra landet kan bli tvungna att stänga. Om många sägs upp påverkar det hela ekonomin.

Det här är stort, kommer ge avtryck i historieböckerna. Vänstern sabbade ett mycket bra system helt medvetet utan annan energi på plats. Ett landsförräderi utan like. Hur många kommer bli hemlösa i vinter?
Citera
2022-10-03, 13:45
Medlem
Bor i radhus, har luftvärmepump som används på sen höst & vintern.

Har fast pris 84 öre/kwh som går ut nu i december.

Har några mille i lån på 1.20% som går ut nu i mars 2023

Kommer bli rätt mycket dyrare att bo kvarom detta håller i sig men inte så vi måste flytta.
Citera
2022-10-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Det är på håret. Amorteringen är dock fortfarande min största utgift per månad. Fattar ej varför dem ska hålla kvar den så jävla hårt. Släpp den.

Vet inte din situation men jag köpte huset för 10 år sedan
För ett par år sedan tog jag hit en mäklare som värderade om huset till 2 mille mer än jag gav och med dom uppgifterna lät banken mig endast behöva amortera 1%

Så om du kan göra så är det ett kanonsätt att få ner amorteringen.
Citera
2022-10-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Vilka stora utgifter. Eller är detta normalt för ett hushåll i stad boende i villa? Har inte koll på vad vi bränner men tror inte det är över 15K. Två vuxna och två barn.

Större familj,

Boende 15k
Bil, 9k
Mat, 10k
Diverse fasta utgifter (tele, bredband etc), 2k
El + avfall, 4k

Har ett rörigt sparande utöver detta på drygt 15k
Indexfonder, 5k
Semester, 5k
Närmast 0-ränta 5k
Aktier 1-2k

Levnadsvanorna har såklart skalats upp ofantligt i takt med att inkomsten har ökat, men det är inga övriga utsvävningar som görs i form av lyxartiklar. Vi skulle kunna bo billigare, ha en billigare bil, äta billigare och sluta spara, men till vilken nytta?
Citera
2022-10-03, 15:05
Medlem
hippilis avatar
Klarar ekonomin bra. Jag och tjejen har en liten gård jag har så kallade förtidspension tjejen jobbar deltid, inga lån eller skulder, inga barn bara katt, viss ström till belysning gör jag själv, har skattefria gamla bilar varav den ena kostar nästan inget i bränsle men kommer inte funka i vinterkylan, värmer hus och verkstad med ved och sånt som brinner bra men sparat in på matkontot och äter mindre
Citera
2022-10-03, 15:13
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Vilka stora utgifter. Eller är detta normalt för ett hushåll i stad boende i villa? Har inte koll på vad vi bränner men tror inte det är över 15K. Två vuxna och två barn.

Det är ju helt galet vad lite kostnader ni har. Vi har kanske 60-70 i kostnader per månad.
Citera
2022-10-03, 15:19
Medlem
K-Glitchens avatar
Får ställa in en nöjesresa till Prag. Pengar som skulle gå till vin och kvinnor måste jag nu betala el och värme för.

Helt slutat att handla dyrt kött från sverige (märker ingen skillnad)
Slutat med att ta med ungarna till pizzerian som vi gjorde några gånger per månad tidigare.
Sett över och sagt upp abonnemang jag inte använder så ofta. Netflix ligger risigt till men har kvar ännu ett tag.
Citera
2022-10-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Vet inte din situation men jag köpte huset för 10 år sedan
För ett par år sedan tog jag hit en mäklare som värderade om huset till 2 mille mer än jag gav och med dom uppgifterna lät banken mig endast behöva amortera 1%

Så om du kan göra så är det ett kanonsätt att få ner amorteringen.

Jag kan göra detta om två år. Längtar. Men om två år är huset värderat till lägre pris än vad jag köpte det för.
Citera
2022-10-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Får ställa in en nöjesresa till Prag. Pengar som skulle gå till vin och kvinnor måste jag nu betala el och värme för.

Helt slutat att handla dyrt kött från sverige (märker ingen skillnad)
Slutat med att ta med ungarna till pizzerian som vi gjorde några gånger per månad tidigare.
Sett över och sagt upp abonnemang jag inte använder så ofta. Netflix ligger risigt till men har kvar ännu ett tag.

Bra där. Samma här. Äter faktiskt bara mat jag tagit kål på själv
Citera
2022-10-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Ja, det här med att leva utanför rådande normer är svårt för många. Jag har flera bekanta som bor i hus, med eftersatt ekonomi och ingen tid för att ta hand om huset. Med två bilar och barn blir ekonomin extra ansträngd.

Personligen hade jag sålt huset i uppgången som varit, cashat in och bott obelånad i en fin lägenhet, med massa tid över, men det talar väl emot normen att man går från hus till lägenhet (när man är relativt ung).

Men desto äldre man blir, desto enklare tycker jag att det blir att se varför vissa saker är som de är. Jag har själv vissa karaktärsdrag som aldrig lär gå ur och det kunde man se på startlinjen. Intressant ändå, men det är ett helt annat ämne.

Att man inte tar sin familj och flyttar till en liten lägenhet har i regel inte att göra med några rådande normer att göra, utan att man inte vill bo i den bostadsformen eller inne i ett samhälle.
Citera
2022-10-03, 15:57
Medlem
Citat:

15k är extremt lite för en familj på 4, riktvärdet är snarare det dubbla. Men bra för er om ni kan dra runt ett hus, mat, försäkringar, mobiltelefoner, internet, transporter mm på 15k, inte många som fixar det.

Vi ligger på ca 30 på 5 pers, beroende lite på vad man räknar in, men enligt ovanstående. Då är inte sparande, kläder, osv med i det.
Citera
2022-10-03, 16:11
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
15k är extremt lite för en familj på 4, riktvärdet är snarare det dubbla. Men bra för er om ni kan dra runt ett hus, mat, försäkringar, mobiltelefoner, internet, transporter mm på 15k, inte många som fixar det.

Vi ligger på ca 30 på 5 pers, beroende lite på vad man räknar in, men enligt ovanstående. Då är inte sparande, kläder, osv med i det.

Japp, 2 vuxna och 2 barn här.

Boende = 20k i månaden(10 ränta, 5k el, 5k amortering)
Mat = 10k i månaden
Försäkringar, internet m.m = 3k i månaden
Övrigt =5k i månaden(kläder, barnaktiviteter) etc
Bil = 3k i månaden
Nöje = 10k i månaden
Sparande = Resten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem