2022-09-29, 16:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Japp men hur mycket har sbb rasat då?
Finns så klart bättre exempel men du borde fatta vad ja menar?
Förstod vad du menade, men exemplet med Investor var riktigt dåligt.
Citera
2022-09-29, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tänker mig att det är en helt vanlig privatperson, som sparat ihop pengar och sedan lånat upp resten (1.1 miljoner) och sedan köpt aktier i SBB för rubbet.

Därefter har kursen rasat rejält.

Det vet vi ju inte! Jag tänker mig att han har haft någon form av säkerhet till lånet
Citera
2022-09-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Ja det är din tolkning! Vi får se! Det samma kan ju komma att gälla om han har lånat på boendet och om räntorna ökar samtidigt som priserna sjunker,

Nej, det är inte detsamma. En bank får inte säga upp ett bolån pga försämrad säkerhet om det bara är pga allmän prisnedgång.

Någon motsvarande restriktion finns inte för lån där säkerheten består av aktier.
Citera
2022-09-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, det är inte detsamma. En bank får inte säga upp ett bolån pga försämrad säkerhet om det bara är pga allmän prisnedgång.

Någon motsvarande restriktion finns inte för lån där säkerheten består av aktier.

Vad har du får belägg för det? Allmän prisnedgång? Vad är det?
Citera
2022-09-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Vad har du får belägg för det? Allmän prisnedgång? Vad är det?

Det skrev uttryckligen in i lagen för några år sedan. Sjunker fastigheten i värde får inte banken säga upp lånet på grund av att säkerheten inte längre är tillräckligt. Förutsatt att det är en allmän prisnedgång på marknaden.

Dock finns undantag om den försämrade säkerheten gör att bankens upplåningskostnader stiger. Då får lånet fortfarande sägas upp. Oklart vad det betyder i praktiken. Har aldrig testats i domstol.
Citera
2022-09-29, 17:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om du gett det rådet i går, och hen hade följt det, så hade hen tappat ytterligare dryga hundrafyrtio tusen.
Vrf investera i aktiemarknaden om man alltid ska sälja om den går nedåt? Är poängen att förlora pengar menar du?
Citera
2022-09-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det skrev uttryckligen in i lagen för några år sedan. Sjunker fastigheten i värde får inte banken säga upp lånet på grund av att säkerheten inte längre är tillräckligt. Förutsatt att det är en allmän prisnedgång på marknaden.

Dock finns undantag om den försämrade säkerheten gör att bankens upplåningskostnader stiger. Då får lånet fortfarande sägas upp. Oklart vad det betyder i praktiken. Har aldrig testats i domstol.

Jo men nu va ju det ev scenariot att ts hade lånat 1,1 med sin fastighet som säkerhet.
Är det en normal nedgång eller en ev normal överbelåning av bostaden ?
Citera
2022-09-29, 17:24
Medlem
Lyssnar du på 100miljonersmannen?

Jag är ner 38% iår men det är mina pengar så jag kan härda ut.
Citera
2022-09-29, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakansiktet
Jag har köpt aktier i SBB för 2 000 000 kr, varav 1 100 000 kr med lånade pengar. Aktierna har för mig rasat med 55% och täcker därför inte ens längre lånen. Min övriga ekonomi är rätt god med en inkomst på ca 50 000 kr/mån netto. Räntan för lånen går upp till ca 8 000 kr/mån och med amortering blir det tot. 13 000 kr/mån.

Att sälja aktierna känns inte superkul, då det skulle realisera en förlust på mer än en miljon kronor. I princip skulle allt mitt tidigare sparkapital bli bortblåst.

Min inkomst är däremot hög, vilket är positivt.

Vad tycker ni? Bita i det sura äpplet och betala av så länge det finns någonting kvar att betala av eller försöka vara tålmodig och hoppas på bättre tider?
1. Trist situation för dig.

2. Du gör en rejäl tankevurpa som inte säljer för att slippa realisera en förlust.

Faktum är: Att inte sälja är exakt samma sak som att köpa!
Det spelar ingen roll när du köpte aktierna eller vad som du har betalat för dem. Varje morgon som du inte säljer så gör du faktiskt ett köp istället. Fråga dig själv om du skulle tryckt på köpknappen i morse i det aktuella bolaget. Kommer du fram till Nej så ska du direkt sälja.

Adam köpte aktier i SBB för 50 000 för länge sedan, i morse så var de värda 100 000 kr, Bertil köpte aktier i SBB för 150 000 som sedan dess har de gått ner så idag så är de värda 100 000. Cecilia köpte aktier i går för 100 000 i SBB och de är fortfarande värda 100 000. David sitter med 100 000 kr i handen och trycker på köpknappen i SBB. Alla har aktier värda 100 000 i SBB och det spelar absolut ingen roll för framtiden vad man ursprungligen har betalt för aktierna. Bertil som redan har förlorat 50 000 eller David som just nu trycker på köpknappen.

Mot bakgrund av ovanstående så ska man inte vara rädd att lämna företag oavsett om det har gått bra eller dåligt. Att inte trycka på säljknappen är exakt samma sak som att köpa. Och frågan är om du valt att köpa SBB idag.
Citera
2022-09-29, 17:29
Medlem
JustZlatans avatar
Sälj skiten och ta ut 1 miljon kr. Börja daytrada valuta. Fan jag kan göra 1 miljon kr på några månader om jag har 1 miljon kr i kapital. Men det kommer ta minst 6 månader att lära dig daytrada, troligtvis dubbelt så långt tid om du aldrig har gjort det förut och det gäller att sitta vid datorn nästan varje dag och titta på grafer och lära sig "rytmiken". Och ge fan i att spela bort pengarna på trading om du inte kan det fullt ut.
Citera
2022-09-29, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Tips 1. Låna aldrig till aktie köp
Tips 2 köp inte sbb
Tips 3 finns så många andra bra och säkra bolag att investera i. Så som investor m.m.

Ska du inte säga att man inte ska lägga alla ägg i samma korg med?
Citera
2022-09-29, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Lyssnar du på 100miljonersmannen?

Jag är ner 38% iår men det är mina pengar så jag kan härda ut.

Vad har den mannen sagt då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in