Citat:
Ursprungligen postat av
Bakansiktet
Jag har köpt aktier i SBB för 2 000 000 kr, varav 1 100 000 kr med lånade pengar. Aktierna har för mig rasat med 55% och täcker därför inte ens längre lånen. Min övriga ekonomi är rätt god med en inkomst på ca 50 000 kr/mån netto. Räntan för lånen går upp till ca 8 000 kr/mån och med amortering blir det tot. 13 000 kr/mån.
Att sälja aktierna känns inte superkul, då det skulle realisera en förlust på mer än en miljon kronor. I princip skulle allt mitt tidigare sparkapital bli bortblåst.
Min inkomst är däremot hög, vilket är positivt.
Vad tycker ni? Bita i det sura äpplet och betala av så länge det finns någonting kvar att betala av eller försöka vara tålmodig och hoppas på bättre tider?
1. Trist situation för dig.
2. Du gör en rejäl tankevurpa som inte säljer för att slippa realisera en förlust.
Faktum är: Att inte sälja är exakt samma sak som att köpa!
Det spelar ingen roll när du köpte aktierna eller vad som du har betalat för dem. Varje morgon som du inte säljer så gör du faktiskt ett köp istället. Fråga dig själv om du skulle tryckt på köpknappen i morse i det aktuella bolaget. Kommer du fram till Nej så ska du direkt sälja.
Adam köpte aktier i SBB för 50 000 för länge sedan, i morse så var de värda 100 000 kr, Bertil köpte aktier i SBB för 150 000 som sedan dess har de gått ner så idag så är de värda 100 000. Cecilia köpte aktier i går för 100 000 i SBB och de är fortfarande värda 100 000. David sitter med 100 000 kr i handen och trycker på köpknappen i SBB. Alla har aktier värda 100 000 i SBB och det spelar absolut ingen roll för framtiden vad man ursprungligen har betalt för aktierna. Bertil som redan har förlorat 50 000 eller David som just nu trycker på köpknappen.
Mot bakgrund av ovanstående så ska man inte vara rädd att lämna företag oavsett om det har gått bra eller dåligt. Att inte trycka på säljknappen är exakt samma sak som att köpa. Och frågan är om du valt att köpa SBB idag.