2022-09-29, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakansiktet
Jag har köpt aktier i SBB för 2 000 000 kr, varav 1 100 000 kr med lånade pengar. Aktierna har för mig rasat med 55% och täcker därför inte ens längre lånen. Min övriga ekonomi är rätt god med en inkomst på ca 50 000 kr/mån netto. Räntan för lånen går upp till ca 8 000 kr/mån och med amortering blir det tot. 13 000 kr/mån.

Att sälja aktierna känns inte superkul, då det skulle realisera en förlust på mer än en miljon kronor. I princip skulle allt mitt tidigare sparkapital bli bortblåst.

Min inkomst är däremot hög, vilket är positivt.

Vad tycker ni? Bita i det sura äpplet och betala av så länge det finns någonting kvar att betala av eller försöka vara tålmodig och hoppas på bättre tider?
Tycker du ska följa russinsmurfens nya variant på att handla med hävstång 160 så är dina bekymmer snart ett minne blott.
Citera
2022-09-29, 17:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Tips 1. Låna aldrig till aktie köp
Tips 2 köp inte sbb
Tips 3 finns så många andra bra och säkra bolag att investera i. Så som investor m.m.

Vad hjälper 2 och 3 TS nu?

1 håller jag med om fullständigt.
Citera
2022-09-29, 17:48
Medlem
CassandraCs avatar
1mille förlust och du frågar nu om du satt dig själv i skiten?

folk som dig ska inte hålla på med investeringar, du klarar ju inte ta förlusterna när de är uppenbara, du borde sålt redan när det sjönk lite gran, men du satt säkert och hoppades på att det skulle återhämta och sedan nu sitter du fortfarande och copar...en del av poängen med investeringar är att veta när man inte längre skall vara girig och realistera sin position.
Citera
2022-09-29, 17:54
Medlem
Om SBB likvideras...hur mycket kan man räkna med få ut per aktie i SBB B och i SBB D?
Citera
2022-09-29, 18:03
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Sälj, sitt inte med Svarte Petter likt de som fortfarande håller SAS eller Telia.
Citera
2022-09-29, 18:03
12% direktavkastning är ju väldigt bra. Hoppas de behåller den nivån. Jag sitter själv med 50k i förlust just nu. De kan ju röra sig väldigt snabbt uppåt när blankarna täcker upp. Upp mot 20 spänn skulle kunna gå ganska fort. Jag hoppas 10-kronorsnivån håller.

Jag har dock inte koll på om det finns nån reell konkursrisk. I sådana fall borde de dragit in utdelningen kanske.
Senast redigerad av Juristen08 2022-09-29 kl. 18:18.
Citera
2022-09-29, 18:12
Medlem
TS måste göra en ny analys av bolaget. Beror nedgången på det allmänna börsstämmningen eller har du gjort en fundamental felbedömning av bolaget. Om du fortfarande tror på bolaget och att ditt köpbeslut var korrekt och ingen ny information har tillkommit så skall du förstås behålla aktierna. Gällande SBB har det förstås kommit fram mycket skit på sistone så jag antar att din analys inte längre håller. I det fallet skall du ju förstås sälja.

Sen måste jag bara vara tråkig och säga hur JÄVLA dum får TS vara om man sätter in 1,1 mille i ETT företags aktie och dessutom lånar lika mycket och sätter in i samma aktie.
Citera
2022-09-29, 18:13
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Jag har köpt aktier i SBB för 2 000 000 kr, varav 1 100 000 kr med lånade pengar. Aktierna har för mig rasat med 55% och täcker därför inte ens längre lånen. Min övriga ekonomi är rätt god med en inkomst på ca 50 000 kr/mån netto. Räntan för lånen går upp till ca 8 000 kr/mån och med amortering blir det tot. 13 000 kr/mån.

Att sälja aktierna känns inte superkul, då det skulle realisera en förlust på mer än en miljon kronor. I princip skulle allt mitt tidigare sparkapital bli bortblåst.

Min inkomst är däremot hög, vilket är positivt.

Vad tycker ni? Bita i det sura äpplet och betala av så länge det finns någonting kvar att betala av eller försöka vara tålmodig och hoppas på bättre tider?

Ställ dig frågan:

- "Skulle jag köpa dessa aktier idag till dagens kurs?"

Om svaret är "Nej": Sälj dom
Om svaret är "Ja": Behåll dom
Citera
2022-09-29, 18:15
Medlem
Jag ska erkänna att bolaget inte är SBB, utan SLP (Swedish Logistic Properties).

20% av pengarna är lånade med aktierna som säkerhet, resterande är privatlån.
Citera
2022-09-29, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Tips 1. Låna aldrig till aktie köp

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
1 håller jag med om fullständigt.

Varför inte? Av allt skit folk lånar pengar till som garanterat sjunker i värde är väl lån för att köpa aktier bland de bättre alternativen.

Citat:
Jag ska erkänna att bolaget inte är SBB, utan SLP (Swedish Logistic Properties).

20% av pengarna är lånade med aktierna som säkerhet, resterande är privatlån.

Du startar alltså ett helt nyreggat konto enbart för att fråga om detta och inte ens då vågar du tala ur skägget direkt?
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-09-29 kl. 18:36.
Citera
2022-09-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du startar alltså ett helt nyreggat konto enbart för att fråga om detta och inte ens då vågar du tala ur skägget direkt?

Jämför inte SBB med SLP men det var ändå inte centralt för frågeställningen.
Citera
2022-09-29, 18:54
De ligger i alla fall på mid cap. Om de legat på First North hade jag sagt sälj direkt. Personligen handlar jag aldrig aktier med under 70% i belåningsgrad. Det är ett ganska bra filter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in