2022-09-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Vadå om licensen ligger kvar oavsett??? Och om den är stulen så är jag körd? Kan man inte formatera om den och installera nytt Windows ?

Licensen är bunden till hårdvaran. Om det är en märkesdator typ HP, Dell med flera, så finns aktiveringsnyckeln i BIOS. För att installera om Windows, så behöver du en installationsskiva med rätt produktnyckel (går att ändra ifall man har en annan version).

Innan du börjar installera om datorn, kolla om Windows är aktiverad. Om den inte är aktiverad, så står det Aktivera Windows på skrivbordet.

Om Windows är aktiverad, så kan du göra en systemåterställning. Sök efter Återställ i sökrutan, så hittar du dit.
Citera
2022-09-29, 20:45
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Licensen är bunden till hårdvaran. Om det är en märkesdator typ HP, Dell med flera, så finns aktiveringsnyckeln i BIOS. För att installera om Windows, så behöver du en installationsskiva med rätt produktnyckel (går att ändra ifall man har en annan version).

Innan du börjar installera om datorn, kolla om Windows är aktiverad. Om den inte är aktiverad, så står det Aktivera Windows på skrivbordet.

Om Windows är aktiverad, så kan du göra en systemåterställning. Sök efter Återställ i sökrutan, så hittar du dit.

Det är hemmabygge, vadå kan man inte använda en USB med Windows på och steka burken så? Jag kommer ju inte in i Windows så hajjar inte riktigt vad du menar. Men jag e som sagt långt ifrån proffs
Citera
2022-09-29, 21:35
Medlem
Har man en märkesdator så finns ofta en OEM-nyckel inbyggd i hårdvaran. Denna går att få fram genom starta en CMD-prompt och skriva:

Kod:
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey

Om den repeterar "OA3xOriginalProductKey" så har du ingen OEM-nyckel knuten till datorn.

För att bekräfta detta ytterligare så kan du i en CMD-prompt skriva:

Kod:
slmgr /dli

En retail-nyckel är den sorten du har om du t.ex. köpt en Windows i butik och sedan installerat på ditt hembygge medan en OEM-licens är en som följer med från fabrik (normalt enbart större tillverkare som Dell, HP, Lenovo et.c.).

Edit:

Missade detta:
Citat:
Det är hemmabygge, vadå kan man inte använda en USB med Windows på och steka burken så? Jag kommer ju inte in i Windows så hajjar inte riktigt vad du menar. Men jag e som sagt långt ifrån proffs

Du menar alltså att du inte fått några inloggningsuppgifter av den du köpte datorn av?

Jag skulle nog inte förvänta mig att det finns en laglig licens i den med tanke på omständigheterna. Om du prompt vill ha en köpeslicens så går sådana att skaffa billigt. Det finns OEM-licenser att köpa nätet, kolla runt lite och se vad du kan hitta.

Om du är helt säker på att det finns en laglig licens i datorn så finns det sätt att få fram nyckeln utan att komma in i Windows men sen finns det även sätt att komma in i Windows utan att ha befintligt lösen. Windows är trots allt inte känt för sin säkerhet.
Senast redigerad av medelstmatta 2022-09-29 kl. 21:58.
Citera
2022-09-29, 21:39
Medlem
Citat:

Du kan använda USB stickan för att installera om datorn. I så fall behövs en ny licens till burken i och med att det rör sig om ett hembygge. Det enklaste är att göra en systemåterställning från nuvarande OS och välja något av alternativen, behålla filer eller ta bort allt.
Citera
2022-09-29, 21:52
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Du kan använda USB stickan för att installera om datorn. I så fall behövs en ny licens till burken i och med att det rör sig om ett hembygge. Det enklaste är att göra en systemåterställning från nuvarande OS och välja något av alternativen, behålla filer eller ta bort allt.

Det gjordes igår och gav detta resultat, dock utan USB med ny Windows så kan va därför
Citera
2022-09-29, 22:02
Medlem
Citat:
Det gjordes igår och gav detta resultat, dock utan USB med ny Windows så kan va därför

I så fall verkar det som att du har installerat om systemet och valt att filerna ska sparas. Tyvärr så sparas då också eventuella fel.

Jag skulle valt ett annat alternativ där allt tas bort. Då försvinner gamla konton, filer, samt eventuella fel i operativsystemet.
Citera
2022-09-29, 23:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Är inte produktnykeln bunden till moderkortetet? Det är ett hembygge
Nja, men var tror du den informationen är lagrad? Online på MS servrar.

Det är mer bundet till hela din dator. Jag vet inte exakt hur mycket man kan byta ut innan MS menar på att det är en ny dator.
Citera
2022-09-30, 07:34
Medlem
Citat:
Tack för tipset jag testade några av punkterna inatt när jag inte kunde sova och det visade att när jag stresstestade processorn så dog datorn varje gång, körde programmet 4 ggr och den dog varje gång i ungefär samma fas. Ni. Slutsats blev att något är galet med processorn. Men jag är högst en lekman och är inte allt särskilt kunnig to Say the least

Har du återställt Bios? Kan ligga en överklockning som orsakar problem. Välj Default i Bios, spara o starta om
Citera
2022-09-30, 09:38
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Alla säger olika saker blir minst sagt förvirrad
Varför ska du ens ha Windows 10/11. Det är ju spyware. Det står i avtalet att m$ har rätt att spionera på dig och din maskin via systemet. Rätt att se dina privata videos, rätt att läsa ditt kreditkort, rätt att titta på dina program, rätt att i princip göra vad de vill med din dator, ... ermmmm
Citera
2022-09-30, 09:45
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Tack för tipset jag testade några av punkterna inatt när jag inte kunde sova och det visade att när jag stresstestade processorn så dog datorn varje gång, körde programmet 4 ggr och den dog varje gång i ungefär samma fas. Ni. Slutsats blev att något är galet med processorn. Men jag är högst en lekman och är inte allt särskilt kunnig to Say the least
Okej det finns fortfarande hopp. Nu kommer jag inridande som en vit riddare!
Jag är också lekman men ganska kunnig på datorer, nu hatar jag spyware och windows 10/11, men det måste finnas liknande som windows 8, en funktion där felen är loggade, den heter Event Viewer. Det som kan ha hänt är att processorn har fel på en kärna, medan resten är friska. Kollar du loggen, så kan du undersöka om felet bara uppkommer i en kärna och i windows kan man sedan stänga ner kärnan. Så kommer datorn fungera nästan exakt som förr, kanske 5 % långsammare.
https://ccm.net/computing/hardware/1...isable-a-core/
Citera
2022-09-30, 10:22
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Citat:

När du "installerade om Windows" utan att använda ett usb-minne, innebär det då att du använde återställningsfunktionen som finns inbyggd i Windows?

Valde du då att TA BORT FILER & KONTON? Tydligen inte då förre ägarens konto dök upp!

Läs på om hur du skapar en USB-pinne med Windows installationen på WinGuiders TIPS & TRIX-sida:
https://winguider.se/tips-n-trix.html Se under rubriken: "PÅ ALLMÄN BEGÄRAN:
SÅ SKAFFAR DU WINDOWS 10/11 (licens erfordras)
Ni behöver en endast tillgång till en dator med internet och en USB-pinne á minst 8Gb!

Med den hjälpen så laddar du ned SENASTE versionen av Windows 10 eller Windows 11 utan kostnad!
Du får hjälp att använda Microsoft eget verktyg för att "göra om" din USB-pinne till en komplett Windows installation.
Citera
2022-09-30, 10:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Varför ska du ens ha Windows 10/11. Det är ju spyware. Det står i avtalet att m$ har rätt att spionera på dig och din maskin via systemet. Rätt att se dina privata videos, rätt att läsa ditt kreditkort, rätt att titta på dina program, rätt att i princip göra vad de vill med din dator, ... ermmmm

Nä! Nu är du ute och cyklar med foliehatten på!

Du som installerar Windows avgör själv hur mycket data Microsoft TILLÅTS samla in från din dator när du ställer in SEKRETESS-valen som ingår i själva setupen av Windows..

Svårare än så är det inte, som jag har påpekat dussintals gånger tidigare här på flashback!

Gör du FEL så tillåter du ALLT, gör du rätt så stoppar du så gott som allt, Microsoft få då bara icke personidentifierande information om t.ex. de svåra fel som TS råkat ut för.. Den informationen använde Microsoft för att rätta till buggar i Windows.. Så den grundläggande informationen hjälper dig som Windows-användare att slippa problem med buggar i Windows...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in