Har man en märkesdator så finns ofta en OEM-nyckel inbyggd i hårdvaran. Denna går att få fram genom starta en CMD-prompt och skriva:
Kod:
wmic path softwarelicensingservice get OA3xOriginalProductKey
Om den repeterar "OA3xOriginalProductKey" så har du ingen OEM-nyckel knuten till datorn.
För att bekräfta detta ytterligare så kan du i en CMD-prompt skriva:
En retail-nyckel är den sorten du har om du t.ex. köpt en Windows i butik och sedan installerat på ditt hembygge medan en OEM-licens är en som följer med från fabrik (normalt enbart större tillverkare som Dell, HP, Lenovo et.c.).
Edit:
Missade detta:
Citat:
Ursprungligen postat av
Fritjoffandersson
Det är hemmabygge, vadå kan man inte använda en USB med Windows på och steka burken så? Jag kommer ju inte in i Windows så hajjar inte riktigt vad du menar. Men jag e som sagt långt ifrån proffs
Du menar alltså att du inte fått några inloggningsuppgifter av den du köpte datorn av?
Jag skulle nog inte förvänta mig att det finns en laglig licens i den med tanke på omständigheterna. Om du prompt vill ha en köpeslicens så går sådana att skaffa billigt. Det finns OEM-licenser att köpa nätet, kolla runt lite och se vad du kan hitta.
Om du är helt säker på att det finns en laglig licens i datorn så finns det sätt att få fram nyckeln utan att komma in i Windows men sen finns det även sätt att komma in i Windows utan att ha befintligt lösen. Windows är trots allt inte känt för sin säkerhet.