• 1
  • 2
2022-09-29, 14:37
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Tja!

Köpte en dator begagnat på blocket, en gaming dator, allt verkade bra vid första anblick, priset var enligt marknaden osv.

När jag kom hem med den så och skulle dra igång den så funkade allt bra först, men när jag morgonen efter skulle logga in på Windows så var det ett annat namn som stod som användare???? killen ja köpte datorn av hade sagt att det var en digital licens som följde med datorn så det skulle inte vara några konstigheter.
Nu har han som sålde den gjort sig okontaktbar, inga nummer finns osv.. och nu hopar sig frågetecknen och oron. Har jag köpt en stulen dator eller blev jag bara blåst? Det verkar som grädde på moset vara nått fel på processorn men ja får
Väl köpa en ny processor och sätta in, den ger en felkod som leder till blå skärm av död.

Men huvudfrågan är: Hur ska jag göra med Windows? Räcker det om jag köper en ny Windows 10 licens och omformaterar datorn, försvinner den gamla Windowsen då och jag kan börja använda datorn riskfritt?

Om datorn är stulen kan Windows ägaren se vem som skapat konto o loggat in på hans Windows då? Alltså är min identitet röjd bara för ja försökt logga in på hans licens?

Om den inte är snodd var det kanske säljaren som bara ville luras att den kom med Windows men det var hans kompis Windows ?

Förstår ni min frågeställning lite krångligt att förklara. Känner mig minst sagt olustig.

Vad ska jag göra?
Senast redigerad av Fritjoffandersson 2022-09-29 kl. 15:09.
Citera
2022-09-29, 15:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
När jag kom hem med den så och skulle dra igång den så funkade allt bra först, men när jag morgonen efter skulle logga in på Windows så var det ett annat namn som stod som användare???? Om datorn är stulen kan Windows ägaren se vem som skapat konto o loggat in på hans Windows då? Alltså är min identitet röjd bara för ja försökt logga in på hans licens?
Vad ska jag göra?
Namnet som kommer upp när du loggar in på datorn har inget med licensen att göra, det kan du ändra till vad som helst (du kan också formatera om hårddisken och installera om datorn helt och hållet och licensen ligger kvar som innan)
Citera
2022-09-29, 15:33
Medlem
sommarlovs avatar
Om det är en märkesdator kan du skita i sånt som licenser, de sitter redan i dom så att säga.
Om det är ett hembygge har han väl köpt en sån där licens å nätet för 30 spänn, vilket är helt lagligt.

För övrigt, vem fortsätter använda någon annans installation, varför inte bara installera om och få en fräsch start?

Det blir nästan aldrig fel på processorer, miljoner gånger vanligare med defekta grafikkort, troligen därför han sålde den!
Citera
2022-09-29, 16:33
Medlem
BigFatCones avatar
Det är bara att installera om Windows och se glad ut. Informationen sparas digitalt i molnet snarare än lokalt på datorn, så när datorn skakar hand med MS server så får den även licensnycklen.
Citera
2022-09-29, 16:45
Bannlyst
Licensen sitter inbakad i chip. Så blås ut datorn med Windows 10. så kommer den fungera sen.
Citera
2022-09-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är bara att installera om Windows och se glad ut. Informationen sparas digitalt i molnet snarare än lokalt på datorn, så när datorn skakar hand med MS server så får den även licensnycklen.

Är inte produktnykeln bunden till moderkortetet? Det är ett hembygge
Citera
2022-09-29, 17:55
Medlem
rattata22s avatar
Citat:
Är inte produktnykeln bunden till moderkortetet? Det är ett hembygge
Skit i produktnyckeln. Installera om Windows 10/11 och sen kör du en activator från GitHub. Finns de med öppen källkod som är 100% säkra.

Exempelvis denna: https://github.com/massgravel/Micros...ripts/releases
Citera
2022-09-29, 18:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tja!

Köpte en dator begagnat på blocket, en gaming dator, allt verkade bra vid första anblick, priset var enligt marknaden osv.

När jag kom hem med den så och skulle dra igång den så funkade allt bra först, men när jag morgonen efter skulle logga in på Windows så var det ett annat namn som stod som användare???? killen ja köpte datorn av hade sagt att det var en digital licens som följde med datorn så det skulle inte vara några konstigheter.
Nu har han som sålde den gjort sig okontaktbar, inga nummer finns osv.. och nu hopar sig frågetecknen och oron. Har jag köpt en stulen dator eller blev jag bara blåst? Det verkar som grädde på moset vara nått fel på processorn men ja får
Väl köpa en ny processor och sätta in, den ger en felkod som leder till blå skärm av död.

Men huvudfrågan är: Hur ska jag göra med Windows? Räcker det om jag köper en ny Windows 10 licens och omformaterar datorn, försvinner den gamla Windowsen då och jag kan börja använda datorn riskfritt?

Om datorn är stulen kan Windows ägaren se vem som skapat konto o loggat in på hans Windows då? Alltså är min identitet röjd bara för ja försökt logga in på hans licens?

Om den inte är snodd var det kanske säljaren som bara ville luras att den kom med Windows men det var hans kompis Windows ?

Förstår ni min frågeställning lite krångligt att förklara. Känner mig minst sagt olustig.

Vad ska jag göra?

Svaren du har fått korrekta.
Licensen är bunden till moderkortet, också. Det går att ändra vid behov, t.ex via kontakt med Ms. Förutom att enkelt ta reda på nu.

Vilket är felmeddelandet du får?
Citera
2022-09-29, 18:17
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Licensen är bunden till moderkortet, också. Det går att ändra vid behov, t.ex via kontakt med Ms. Förutom att enkelt ta reda på nu.

Nej, licensen är inte bunden till moderkortet. Det går såklart att byta. Däremot finns där ett chip med nycklar ("licenser") på många moderkort.
Senast redigerad av jewclaw 2022-09-29 kl. 18:19.
Citera
2022-09-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF

Alltså bluescreen felkoden är ”whea uncorrectable error” och sen så står det ett användarnamn (ett riktigt namn googlade hans namn en snubbe som bor i en annan stad) och inte han som sålde dens namn och som inte heller är mitt när ja ska logga in på Windows. Så det är två stora frågetecken :/
Citera
2022-09-29, 18:20
Medlem
Alla säger olika saker blir minst sagt förvirrad
Citera
2022-09-29, 18:25
Medlem
Citat:
Alltså bluescreen felkoden är ”whea uncorrectable error” och sen så står det ett användarnamn (ett riktigt namn googlade hans namn en snubbe som bor i en annan stad) och inte han som sålde dens namn och som inte heller är mitt när ja ska logga in på Windows. Så det är två stora frågetecken :/

Hmm formatera skiten. Du ska inte ta den risken ändå. Han kan ha lagt in mjukvara för att spionera på dig, kan t.o.m. sno ditt bank-id eller bara visa kortet. Tänk vad han kan göra med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in