Citat:
Ursprungligen postat av
Fritjoffandersson
Tja!
Köpte en dator begagnat på blocket, en gaming dator, allt verkade bra vid första anblick, priset var enligt marknaden osv.
När jag kom hem med den så och skulle dra igång den så funkade allt bra först, men när jag morgonen efter skulle logga in på Windows så var det ett annat namn som stod som användare???? killen ja köpte datorn av hade sagt att det var en digital licens som följde med datorn så det skulle inte vara några konstigheter.
Nu har han som sålde den gjort sig okontaktbar, inga nummer finns osv.. och nu hopar sig frågetecknen och oron. Har jag köpt en stulen dator eller blev jag bara blåst? Det verkar som grädde på moset vara nått fel på processorn men ja får
Väl köpa en ny processor och sätta in, den ger en felkod som leder till blå skärm av död.
Men huvudfrågan är: Hur ska jag göra med Windows? Räcker det om jag köper en ny Windows 10 licens och omformaterar datorn, försvinner den gamla Windowsen då och jag kan börja använda datorn riskfritt?
Om datorn är stulen kan Windows ägaren se vem som skapat konto o loggat in på hans Windows då? Alltså är min identitet röjd bara för ja försökt logga in på hans licens?
Om den inte är snodd var det kanske säljaren som bara ville luras att den kom med Windows men det var hans kompis Windows ?
Förstår ni min frågeställning lite krångligt att förklara. Känner mig minst sagt olustig.
Vad ska jag göra?
Svaren du har fått korrekta.
Licensen är bunden till moderkortet, också. Det går att ändra vid behov, t.ex via kontakt med Ms. Förutom att enkelt ta reda på nu.
Vilket är felmeddelandet du får?