2022-10-02, 18:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nu får du gå och kamma dig Snurresprätt.
Ny dag imorgon.

Jag erkänner mig besegrad av trådtiteln och det är det ultimata beviset på att den inte existerar. Män är djur!
Citera
2022-10-02, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag anser inte att jag gör någon större bedrift när jag skriver begripliga inlägg.

Jag skulle uppskatta om du hädanefter också försöker dig på att skriva begripliga inlägg och även försöker förstå när vi andra skriver begripliga inlägg. Blir lättare att debattera då, nämligen.

Det handlar om olika tankesätt, antar jag. Vänta lite, varför är du begriplig helt plötsligt?
Citera
2022-10-05, 16:47
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Detta var intressant.

För om nu män lär sig redan i barndomen var gränserna går och lärt sig vilka situationer som kan bli våldsamma - varför ger de sig då på kvinnor? Är det för att de vet att kvinnor inte kan slå tillbaka lika hårt som en annan man? Det kan ju inte ha att göra med graden av provokation, för innan två män börjar slåss förekommer det oftast grova förolämpningar och mycket provokation.

De hade bara kunnat gå därifrån, behandlat situationen som de hade gjort om de hade blivit provocerade av en annan man och inte velat hamna i slagsmål med denne. Sagt något i stil med "du får inte lov att prata så till mig, jag kommer tillbaka/vi pratar mer när du lugnat ner dig"

Och det här med att kvinnor skulle provocera män mer än män provocerar varandra innan det blir våldsamt är bs. Män provocerar varandra grovt innan det blir våldsamt (oftast).

Kvinnor saknar inte överlevnadsinstinkt, inte alls. Fler män än kvinnor däremot verkar sakna överlevnadsinstinkt.

”ger sig på kvinnor”. I vilka situationer? Kvinnor som inte sagt ett ord, som inte tittat någon i ögonen. En hunsad slavinna som dessutom gör allt rätt. En situation som man ser i filmer om hur det var för ett halvtannat sekel sedan eller längre tillbaka i (oftast) engelska herrgårds- eller slottsmiljöer. Enligt filmer och TV-serier.

Eller en kvinna i det andra spektrat. En gapig respektlös kvinna. Som, om hon varit man med samma beteende, hade blivit slagen och kanske råkat ut för värre saker.

Du ger ingen ledtråd.

”ger sig på kvinnor” måste förklaras med sammanhanget.

Att män slåss kan förstås bero på ”grova förolämpningar”. Typ bråk på fyllan på krogen.

Men det finns andra situationer. Där någon ljugigt eller ”snackat skit”. Då går det mer eller mindre rakt på sak. Behövs ingen utmaning. Detta gäller bekanta emellan.

Okända emellan kan det räcka med att någon går in i en annan utan att be om ursäkt. Gör man det fel person så kan det smälla direkt.

Kvinnor har ingen aning om regler mellan män. Men reglera bygger på respekt och vilket pris man är beredd att stå upp för den.

Om en kvinna gapar, förlämpar eller bara är för djävla irriterande, som en mygga som man försöker vifta bort men som inte ger sig. Då har hon förtjänat hon stryk precis som en man.

Kvinnor tror de har frikort att vara vidriga mot män, och andra kvinnor också, bara för att de är kvinnor.

Eller har de aldrig lärt sig gränser för hur långt man kan tillåtas gå innan det blir våld.
Citera
2022-10-05, 16:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Oavsett hur mycket en kvinna provocerar en man finns det ingen anledning att slå någon sönder och samman. En örfil eller ett slag räcker i de allra flesta fall för att få tyst på någon som inte kan försvara sig fysiskt. Att då de män som slåss (regelrätta kvinnomisshandlare) ofta slår betydligt mer än så finns det ingen förmildrande omständighet för, alldeles oavsett uppväxt eller hur provocerande kvinnan än varit.

Vill tydliggöra att jag personligen inte anser att våld är försvarbart att ta till annat än vid självförsvar eller möjligtvis om någon haglar förolämpningar över en annan människa på ett gräsligt och respektlöst sätt. Och med våld i en sådan situation menar jag då en örfil eller likvärdig handling, INTE grövre våld som skadar personen fysiskt.
Örfil eller knäckt näsa, utslagna tänder och blåtira är ändå i ligan ”våld”.
Örfil är division 8 och det andra i division 2-3.
Men det handlar om våld i vilket fall. Det är bara en skilnad i skala. Inte artskillnad.

Om du vill hålla dig borta den ligan eller arten så ger du ingen örfil. Du höjer inte handen alls. Du tar ovett tålmodigt och försöker resoner eller så går du iväg och lämnar för att desarmera situationen.

Men låtsas inte som att örfil och knytnävsslag är väsensskilda. Det är samma akt men med olika kraft.
Citera
2022-10-05, 19:26
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Örfil eller knäckt näsa, utslagna tänder och blåtira är ändå i ligan ”våld”.
Örfil är division 8 och det andra i division 2-3.
Men det handlar om våld i vilket fall. Det är bara en skilnad i skala. Inte artskillnad.

Om du vill hålla dig borta den ligan eller arten så ger du ingen örfil. Du höjer inte handen alls. Du tar ovett tålmodigt och försöker resoner eller så går du iväg och lämnar för att desarmera situationen.

Men låtsas inte som att örfil och knytnävsslag är väsensskilda. Det är samma akt men med olika kraft.

Ja det är samma akt, men jag anser att det är stor skillnad på att slå någon rejält hårt med knytnäven eller att ge någon en örfil. Pratar vi sedan om de extremt illasinnade misshandlarna är det ju personer (oftast män) som slår hårt och mycket, ofta helt utan någon som helst anledning. Kanske hade kvinnan i huset glömt att torka av bordet eller tillrättalägga filten i soffan. Typ så.

Menar du på allvar att du likställer våld med våld oavsett hur mycket och hur hårt det utövas?

Jag brukar inte våld själv, aldrig slagit någon, varken man eller kvinna, men jag anser ändå att det finns en stor skillnad gällande allvarlighetsgraden beroende på hur hårt och mycket våldet utövas.
Citera
2022-10-05, 19:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja det är samma akt, men jag anser att det är stor skillnad på att slå någon rejält hårt med knytnäven eller att ge någon en örfil. Pratar vi sedan om de extremt illasinnade misshandlarna är det ju personer (oftast män) som slår hårt och mycket, ofta helt utan någon som helst anledning. Kanske hade kvinnan i huset glömt att torka av bordet eller tillrättalägga filten i soffan. Typ så.

Menar du på allvar att du likställer våld med våld oavsett hur mycket och hur hårt det utövas?

Jag brukar inte våld själv, aldrig slagit någon, varken man eller kvinna, men jag anser ändå att det finns en stor skillnad gällande allvarlighetsgraden beroende på hur hårt och mycket våldet utövas.
Misshandel är misshandel och hanteras av samma lagparagrafer. Det finns grader självklart och ger olika straff beroende på svårigheten.

Men vi är i samma del av lagen oavsett om nån singlar iväg en örfil eller en knuten näve.

Örfil är våld. Milt våld kan tyckas. Rodnad kind med sveda. Men mottagaren kan känna mycket mer än så. Chocken att blivit slagen. Rädslan där och då att få en till eller en riktigt slag. Och rädsla och otrygghet som kan komma att finnas långt efteråt.

Örfil är allvarligt.

Börjar man ens finlira på om örfil eller knytnävsslag är olika ska man fundera på vad ”mottagaren” känner. Alla känslor som uppkommer att få ett slag är de samma oavsett och det är med öppen handflata eller knuten hand.

Jag anser det vara detsamma.

Sen kan knytnävsslag leda till långt värre skador. Men det är en annan sak. Mitt knytnävsslag är mycket mindre skadligt än Tysons. Och Tysons örfil är sannolikt värre är en kvinnas knytnävsslag.
Citera
2022-10-06, 12:56
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Det var patriarkatet som skapade bilden av kvinnan som ren oskuldsfull oskuld.

Medans verkliga kvinnor aldrig kunnat leva upp till den bilden eftersom vi är kåta, blöder en gång i månaden och skiter på oss när vi föder barn.
Jag tror inte att många män ser något problem med att ni blöder en gång i månaden eller skiter på er när ni föder barn. Vi förstår att detta är fullt naturligt. Men kvinnor är inte lika kåta som män. Inte ens i närheten. Det är dessutom väldigt få män som förväntar sig att kvinnor ska vara oskulder. Men när antalet sexpartners blir högt (2-siffrigt) börjar en hel del män se det som ett problem, absolut. Samma sak gäller för kvinnor och mäns ambition. Att en man inte är en millionär är inte ett problem för en kvinna. Men att han är arbetslös och planerar att vara det för resten av sitt liv, då blir det lite av ett problem för en kvinna. Män och kvinnor blir helt enkelt tända och avtända på olika saker.
Citera
2022-10-09, 03:30
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Att män misshandlar kvinnor betydligt oftare än tvärtom får vi ofta höra, och det finns inget som tyder på motsatsen. Vad beror då detta på?
Kvinnan är minst lika kapabel till våld som mannen och världens största studier i ämnet säger att kvinnor i själva verket startar fler bråk, trots att de bara har en tiondel av mannens testosteron i kroppen.
De våldsammaste förhållandena är de mellan lesbiska kvinnor och inga slår barn mer än kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in