Citat:
Ursprungligen postat av
BoulevardAlruna
Ja, absolut finns det bland män också, alla är inte raka manliga och "säger som det är" men det är vanligare bland män med rakhet än bland kvinnor, tycker jag. Så här: en manlig chef kan vara en skitstövel men han får en del gjort eftersom han bestämmer och ibland är de besluten bra. En kvinnlig chef ska känna, snacka igenom, få allas röster hörda, fattar ett obekvämt beslut i smyg och blir någon upprörd kan den människan mötas med allt från desperata tårfyllda "varor hatar du mej?" (Känslomässig utpressning) till "vi ska ha tjejkväll på onsdag på spa... jaså ville du OCKSÅ komma, fick du inte inbjudan...nehäää vad konstigt". Jag tycker det är mer fulspel bland kvinnor men OBS har haft lismande manlig chef också, han var ganska feminin...
Jag hör vad du säger, allt är inte svart och vitt, delar mest med mig av egna erfarenheter ur ett 32-årigt arbetsliv

Vi har helt enkelt lite olika erfarenheter gällande detta.
Jag har, som sagt, jobbat på både mans- och kvinnodominerade arbetsplatser. Inte en enda gång har kvinnorna på de kvinnodominerade arbetsplatserna gråtit eller betett sig så som du ger exempel på. Varken den kvinnliga chefen eller de kvinnliga medarbetarna. Men skitsnack förekom absolut. Jobbade med många unga muslimska tjejer ett tag. Och jäklar vilken social kontroll och press de har på varandra. Stackars jävlar.
Oftast nuförtiden kör man med "platt" organisation. Det har visat sig vara mest lönsamt i längden.
Jag jobbade på danska handelsfartyg för många år sedan. Heldansk besättning. Har aldrig varit med om så mycket agg och skitsnack kollegor emellan som där. Det var hemskt. Den mest mobbade var en ung kille som såg bra ut och var framgångsrik hos det motsatta könet. Jävlar vad mobbad och utstött han blev. Och nej, det var inte "här är tonen hård men hjärtlig". Det var långt över den gränsen.
Det här med en manlig skitstövel-chef som står och pekar med hela handen är förhoppningsvis ett minne blott. Om inget annat så för att det inte visade sig vara lönsamt.