• 1
  • 2
2022-09-28, 19:42
Medlem
L3nn4rts avatar
Jaha, nu gör Finland en Trump!

– Vid behov kan det även etableras centrum vid gränsen där asylansökningar kan behandlas. Ett pilotprojekt för att bygga ett gränsstängsel kan också komma att inledas, men bygget skulle ta år och kosta miljoner, säger landets inrikesminister Krista Mikkonen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=961165
Citera
2022-09-28, 20:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jaha, nu gör Finland en Trump!

– Vid behov kan det även etableras centrum vid gränsen där asylansökningar kan behandlas. Ett pilotprojekt för att bygga ett gränsstängsel kan också komma att inledas, men bygget skulle ta år och kosta miljoner, säger landets inrikesminister Krista Mikkonen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=961165

Sa Trafiksäkerhetsverket också, när man på 1970-talet började bygga viltstängsel på våra motorvägar/riksvägar, men det funkar rätt bra!

Till skillnad från "viltstängsel" kräver ett gränsstängsel mer "avancemang". En massa elektronik som ser till att "stängslet inte klipps" etc. Antar att det kostar miljarder € att bygga ett fungerande stängsel. Om vi snackar säkerhetsnivån så låg som "öppen anstalt" har i Sverige gällande fängelser för fångar som sitter inne för "harmlösa brott". -Blir knappast någon klassisk Berlinmur som på den gamla goda tiden!

Enklast är att bygga ett elektroniskt "virtuellt" stängsel, dvs med rörelsedetektorer etc. Som är "intrimmade" på kroppsmassa som liknar människor. Så inte hjortar och liknande triggar falsklarm. Finnarna är bra på IT, tänk MadOnion, så de grejar nog biffen!
Citera
2022-09-28, 20:08
Medlem
(FB) Finland vill tillåta byggandet av barriärer mot Ryssland
Citera
2022-09-28, 20:10
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sa Trafiksäkerhetsverket också, när man på 1970-talet började bygga viltstängsel på våra motorvägar/riksvägar, men det funkar rätt bra!

Till skillnad från "viltstängsel" kräver ett gränsstängsel mer "avancemang". En massa elektronik som ser till att "stängslet inte klipps" etc. Antar att det kostar miljarder € att bygga ett fungerande stängsel. Om vi snackar säkerhetsnivån så låg som "öppen anstalt" har i Sverige gällande fängelser för fångar som sitter inne för "harmlösa brott". -Blir knappast någon klassisk Berlinmur som på den gamla goda tiden!

Enklast är att bygga ett elektroniskt "virtuellt" stängsel, dvs med rörelsedetektorer etc. Som är "intrimmade" på kroppsmassa som liknar människor. Så inte hjortar och liknande triggar falsklarm. Finnarna är bra på IT, tänk MadOnion, så de grejar nog biffen!
Svårt att se vad ett virtuellt stängsel skulle gör för nytta.. vilken glädje har finnarna av att veta att 4 människor tog sig över gränsen i skogen miltals från ära och redlighet? De som passerat skulle ju vara borta i de finska skogarna många timmar innan någon gränsvakt ens kom i närheten.

Tror stängsel med är bortkastat.. det är så mkt ödemark att det tar alldeles för lång tid för någon vakt att ta sig till platsen. Man skulle hunnit få upp vilken form av stängsel som helst.
Citera
2022-09-28, 20:15
Medlem
zergrushs avatar
Utmärkt!
Detta är precis vad jag efterfrågat länge: Orcherna kan inte förändra sig, de kommer fortsätta vara som en gräshoppssvärm på sina grannländer och måste isoleras som den folkilskna ohyra de är och förblir. Hei Suomi!
Citera
2022-09-28, 20:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Svårt att se vad ett virtuellt stängsel skulle gör för nytta.. vilken glädje har finnarna av att veta att 4 människor tog sig över gränsen i skogen miltals från ära och redlighet? De som passerat skulle ju vara borta i de finska skogarna många timmar innan någon gränsvakt ens kom i närheten.

Tror stängsel med är bortkastat.. det är så mkt ödemark att det tar alldeles för lång tid för någon vakt att ta sig till platsen. Man skulle hunnit få upp vilken form av stängsel som helst.

Tänk som larmbågarna i vanlig affär, vakt dyker upp nästan omedelbart om "bågarna larmar".
Ska alltså inte kollas i ett kontrollrum hundra mil bort, utan responsen kommer från näraliggande vakter "någon minut bort".
-Svårare än så behöver det alltså inte vara att lösa gränsbevakningen.
Citera
2022-09-28, 20:27
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:

Haha, låter som en bra idé!

Tragiskt ändå att vettiga ryssar som flyr landet nu blir behandlade som pesten i en stor del av världen. Putin har verkligen lyckats svika sin befolkning.
Citera
2022-09-28, 20:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, låter som en bra idé!

Tragiskt ändå att vettiga ryssar som flyr landet nu blir behandlade som pesten i en stor del av världen. Putin har verkligen lyckats svika sin befolkning.

Helt sant. Finns väldigt många bra ryssar som hatar Putins utstakade politik.
Sedan finns det tyvärr många "mafiosos" också i Ryssland, som är beroende av Putin för att hålla på att tjäna på sin kriminalitet. Putin kan jämföras med "maffiabossarnas boss".

Vi får hoppas på att de goda krafterna i Ryssland tar över, ungefär som på Jeltsins tid.
De ryssar jag känner personligen är "goa gubbar"!
Kreti och pleti "medel-Ivan" har format sina åsikter på Putins "sanningsmonopol", kan liknas med att medeltysken bara fick information av Göbbels under WWII, samt åren dessföre.

Bygga staket/hinder/gränser mellan folk är i grunden fel, men i bland behövs dessa åtgärder, tyvärr.

"Gränskonflikt med min goda granne": För cirka tio år sedan satte min jättegode granne potatis. Hon "överskred" tomtgränsen med några meter, jag sa inget då.. Hon satte alltså potäter på min mark.
Därefter, när potäterna var "klara", grävde jag upp potatisen. Hon frågade snällt följande:
"Varför gräver du upp min potatis"?
Den växer på min mark!

-Konflikten löstes på en minut med "vill du ha en öl lilla vän?", från min sida.
Exempel på en "gränskonflikt i mikroformat!
Citera
2022-09-28, 20:54
Medlem
Ställde dessa frågor som möjligtvis är intressanta att försöka besvara i en namn tråd

1.Är det en bra idé?(med stängslet/barriären)

2.Kommer den svenska skrikvänstern gå lika hårt åt den (kvinnliga) finska ministern som åt Donald Trump?

3.Är latinamerikanska migranter värda mer än ryska dito.
Citera
2022-09-28, 20:54
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Helt sant. Finns väldigt många bra ryssar som hatar Putins utstakade politik.
Sedan finns det tyvärr många "mafiosos" också i Ryssland, som är beroende av Putin för att hålla på att tjäna på sin kriminalitet. Putin kan jämföras med "maffiabossarnas boss".

Vi får hoppas på att de goda krafterna i Ryssland tar över, ungefär som på Jeltsins tid.
De ryssar jag känner personligen är "goa gubbar"!
Kreti och pleti "medel-Ivan" har format sina åsikter på Putins "sanningsmonopol", kan liknas med att medeltysken bara fick information av Göbbels under WWII, samt åren dessföre.

Bygga staket/hinder/gränser mellan folk är i grunden fel, men i bland behövs dessa åtgärder, tyvärr.

"Gränskonflikt med min goda granne": För cirka tio år sedan satte min jättegode granne potatis. Hon "överskred" tomtgränsen med några meter, jag sa inget då.. Hon satte alltså potäter på min mark.
Därefter, när potäterna var "klara", grävde jag upp potatisen. Hon frågade snällt följande:
"Varför gräver du upp min potatis"?
Den växer på min mark!

-Konflikten löstes på en minut med "vill du ha en öl lilla vän?", från min sida.
Exempel på en "gränskonflikt i mikroformat!

Ja, jag har en ryss på jobbet som är helt emot vad Putin gör nu. Nu är jag medveten om att han inte representerar hela rysslands befolkning, men det är ändå intressant att höra hans åsikter. Han är bedrövad över att Putin just nu raserar förtroendet för hela landet och dess befolkning.
Citera
2022-09-28, 20:57
Medlem
Running_mans avatar
Fan, det var ju inte så länge sedan Finland tvingades ta bort minorna från gränsen. Var det ett krav från EU...?

Gräv ner dom igen och bygg stängsel tycker jag, det vore på tiden. Gränsen mellan Ryssland och Finland är hårt bevakad och svår att korsa(har sett den med egna ögon) men inte omöjlig.
Citera
2022-09-28, 20:58
Medlem
GrillTeknikers avatar
Jag tycker finnarna måste öppna sina hjärtan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in