Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-28, 16:16
  #1
Medlem
Jag ställer mig till skaran "vi som har blivit båsta på nätet".

Beställde ett par skor från https://kaley-stockholm.com/

Skorna var billiga, så jag gjorde ingen research alls.

Ett halvår senare har inte skorna kommit och jag har inte fått någon återbetalning, trots upprepad kontakt med deras "kundservice"

Beställ ingenting från dem.
Citera
2022-09-28, 16:19
  #2
Medlem
Beklagar att du råkat ut för detta. Vad säger deras kundservice?

När man tittar på deras hemsida så ser man ju att det är någon mellanhand för typ wish.
Citera
2022-09-28, 17:06
  #3
Medlem
Trist. Hade du använt Klarna (vilket sidan verkar erbjuda) så hade du fått tillbaka dina pengar.
De goda nyheterna är ju att du kan besöka wish.com och beställa hem samma skor till en bråkdel utav priset du betalat på den där sidan.
Citera
2022-09-28, 19:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Beklagar att du råkat ut för detta. Vad säger deras kundservice?

När man tittar på deras hemsida så ser man ju att det är någon mellanhand för typ wish.

Javisst, det är inga exklusiva saker.

Kundservice säger att "deras team tittar på frågan". Vilket är ett svar de upprepar i varje konversation.
Citera
2022-09-28, 19:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Trist. Hade du använt Klarna (vilket sidan verkar erbjuda) så hade du fått tillbaka dina pengar.
De goda nyheterna är ju att du kan besöka wish.com och beställa hem samma skor till en bråkdel utav priset du betalat på den där sidan.

Jag brukar använda Klarna, så jag fattar inte riktigt varför jag inte gjorde det den här gången. På orderbekräftelsen står det inte hur jag valde att betala.

Det får bli läropengar och en förhoppning att andra slipper drabbas.
Citera
2022-09-29, 04:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likeawreckingball
Jag brukar använda Klarna, så jag fattar inte riktigt varför jag inte gjorde det den här gången. På orderbekräftelsen står det inte hur jag valde att betala.

Det får bli läropengar och en förhoppning att andra slipper drabbas.

Sund inställning.

Använd alltid Klarna på nya ställen / suspekta ställen då du inte behöver uppge dina kortdetaljer till de. Sedan har klarna lite som en inbyggd PayPal-funktion där de skyddar köparen först vilket är toppen. Har själv använt den vid något tillfälle och det var smidigt.
Citera
2022-09-29, 04:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Sund inställning.

Använd alltid Klarna på nya ställen / suspekta ställen då du inte behöver uppge dina kortdetaljer till de. Sedan har klarna lite som en inbyggd PayPal-funktion där de skyddar köparen först vilket är toppen. Har själv använt den vid något tillfälle och det var smidigt.

Men numera krävs väl alltid mobilt bankid vid köp på internet? Det borde väl vara ett tillräckligt skydd i de flesta fall?
Citera
2022-09-29, 04:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Men numera krävs väl alltid mobilt bankid vid köp på internet? Det borde väl vara ett tillräckligt skydd i de flesta fall?

Du har säkert rätt, men det är ju det sista man gör innan beställningen normalt gå igenom så du har ju redan uppgett dina kortdetaljer och det räcker väl i många fall för att bli blåst på en ren bedrägerisajt. Klarna är bättre skydd, köp det du vill ha och betala fakturan direkt utan krusiduller.

De få gånger jag handlade på wish.com så använde jag klarna men jag betalade aldrig fakturan förrän jag fick varan och kunde inspektera den. Vid något tillfälle så beställde jag en t-shirt till dottern, fick något som jag inte hade beställt och beklagade mig till klarna (som backade upp mig) så jag fick varan helt gratis och mina pengar tillbaka.
__________________
Senast redigerad av ClitEastwood 2022-09-29 kl. 04:24.
Citera
2022-09-29, 04:25
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likeawreckingball
Javisst, det är inga exklusiva saker.

Kundservice säger att "deras team tittar på frågan". Vilket är ett svar de upprepar i varje konversation.

Hur betalade du?
Var det via VISA/Mastercard så kan du reklamera via banken, och därmed få pengarna tillbaka. Så har jag gjort i minst halvdussinet gånger. Har alltid funkat!
Citera
2022-09-29, 04:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Du har säkert rätt, men det är ju det sista man gör innan beställningen normalt gå igenom så du har ju redan uppgett dina kortdetaljer och det räcker väl i många fall för att bli blåst på en ren bedrägerisajt. Klarna är bättre skydd, köp det du vill ha och betala fakturan direkt utan krusiduller.

Jag ifrågasätter dig inte, men jag undrar hur man kan bli blåst (utan att godkänna via mobilt bankid) även om skojarsidan har ens bankkontouppgifter? Det enda de kan göra numera är väl att skicka pengar till en? Utan mobilt bankid ska de inte kunna dra pengar från ens konto om jag förstått det rätt, vilket jag antar var hela poängen med att kräva mobilt bankid vid internetköp. Den nya lagstiftningen känns faktiskt helt rimlig med tanke på alla bedragare och skojare som låtsas vara seriösa företag där ute.
Citera
2022-09-29, 04:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likeawreckingball
Jag brukar använda Klarna, så jag fattar inte riktigt varför jag inte gjorde det den här gången. På orderbekräftelsen står det inte hur jag valde att betala.

Det får bli läropengar och en förhoppning att andra slipper drabbas.
Kreditkort hade också skyddat dig samt har jag lyckats få tillbaka via en vanlig kortbetalning. Men tror det handlade om goodwill då det inte finns något skydd mot sådant (lite osäker).
Citera
2022-09-29, 04:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag ifrågasätter dig inte, men jag undrar hur man kan bli blåst även om skojarsidan har ens bankkontouppgifter? Det enda de kan göra numera är väl att skicka pengar till en? Utan mobilt bankid ska de inte kunna dra pengar från ens konto om jag förstått det rätt, vilket jag antar var hela poängen med att kräva mobilt bankid vid internetköp. Den nya lagstiftningen känns faktiskt helt rimlig med tanke på alla bedragare och skojare som låtsas vara seriösa företag där ute.
Det närmaste är väl att de möjligen kan koppla en autogiro till kontot, men är lite tveksam hur det funkar med sådana saker. Men de kommer ju begå fler brott då!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback