Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-16, 10:06
  #6589
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Lavrov propsar på svar från Sverige och Danmark om Nordstream,
jag föreslår att vi ber honom dra åt helvete( till kreml alltså) , självklart på ett diplomatiskt sätt....
Bra där!
Svenska regeringen borde även be Stoltenberg och Biden dra åt helvete - på ett diplomatiskt sätt.
Men vi är rövknullade som vanligt.
Citera
2023-02-16, 11:38
  #6590
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Det som förvånar mig är givetvis att vi inte än sett någon "större" hämndaktion från Ryssland, mot främst USAs intressen???
Sprängning av de ca 15 st Atlantkablarna på ett 10-tal ställen var och en, vore väl en ytterst lämplig åtgärd.
Dessa kablar står säkert för långt över 90 % av tele datatrafiken Europa-Nordamerika.
Men finns det kanske någon som har förslag på något annat lämpligt att sabba???
Och du tror Ryssland har sådan förmåga i beredskap? På djupare vatten är det svårt att spränga oupptäckt och på grundare är det visserligen lättare men också lättare att övervaka för Nato.
Citera
2023-02-16, 13:41
  #6591
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
UnHerd's Freddie Sayers meets Jeffrey Sachs to debate who really blew up the Nord Stream 2 pipeline.
https://youtu.be/_Fv_nKyF_5g
Read the accompanying article: https://unherd.com/thepost/who-reall...am-2-pipeline/
Jeffrey Sachs säger exakt det som även Jag framfört i tidigare inlägg dvs. att Sverige har städat brottsplatsen från bevis och avsiktligt undanhåller för de inblandade staterna/ägarna vad man funnit.Observera att denna information undanhålls även för andra NATO-medlemmar än Tyskland.

Fortsättningen på detta lär bli synnerligen intressant då det är NATO-länder som förstört infrastruktur för den största och viktigaste NATO-medlemmen Tyskland, och även andra NATO-länder är med som delägare och köpare/konsumenter av gasen.

När enskilda eller flera länder kan sabotera för andra inom samma sk. "försvarsorganisation" NATO med regelrätta krigshandlingar så ställs följande frågor:
Vad är denna organisation bra för?
Vilken nation blir nästa offer för ett anfall från sina "vänner"?
Vilka är kriterierna för att bli nästa offer?
Blir vi nästa offer och varför?


Sverige har härvid utmärkt sig särskilt genom att inte vara medlem i NATO och bistått i ett sabotage/anfall mot ett NATO-land Tyskland, något som enligt reglerna paragraf 5 i NATO fördraget skulle rättfärdiga att Tyskland begär hjälp av övriga nationer i NATO att bekämpa Sverige.

Den absurda logiken och de uppenbara felen i hela resonemanget för NATO visas här helt klart och den enda lösningen synes vara att NATO helt upphör att existera, att upplösas då någon verklig substantiell grund inte finns.
Citera
2023-02-16, 13:48
  #6592
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Lavrov propsar på svar från Sverige och Danmark om Nordstream,
jag föreslår att vi ber honom dra åt helvete( till kreml alltså) , självklart på ett diplomatiskt sätt....

Det har vi väl gjort redan, skicka vapen till Ukraina, medlemsansökan NATO, ingen utredning av Nord Stream etc etc. kan inte be honom dra åt helvete på ett tydligare sätt.
Citera
2023-02-16, 13:58
  #6593
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennebabbian
enligt pulitzerpristagaren seymour hersh. small bara 6bomber av 8 som vart planterade av skurkstaten usa och norge.

svenskarna vart snabba nere vid rören för att att undersöka "orsak 🤣😂" .
kan sverige hjälpt terrorstaten USA att städa bort det som inte small av. för det blev rätt tyst om en utredning 🤔🤔🤔
Bra att flera ser sammanhanget på samma sätt!

Sverige har på detta sätt fastnat inte bara med båda fötterna i klistret utan även med båda händerna och sitter nu helt fast i den utrikespolitiska fällan.

Genom att stänga av området för utländska undersökningar och samtidigt hålla ägarna till gasledningen borta till man är klara med att "städa brottsplatsen" och avlägsna de återstående sprängladdningarna för att skydda den skyldiga nationen, som Sverige mycket väl känner till, så erkänner Sverige skuld i såväl utplacerandet, genomförandet och försöken till mörkläggningen av sabotaget.

"Avslöjandet av vad man funnit på botten skulle få stora politiska följder", därför så informerar Sverige inte om vad man funnit.
Ska vi och världen i övrigt förstå detta så som att Sverige bekänner skuld och aktiv delaktighet i sabotaget i alla dess delar, och dessutom nu försöker att slingra sig genom detta tvetydiga uttalande?
__________________
Senast redigerad av RobbanUC 2023-02-16 kl. 14:46.
Citera
2023-02-16, 17:40
  #6594
Medlem
USA lever på andra nationers bekostnad
nu kan de (US) sälja gas till europa till en högre kostnad.
Citera
2023-02-16, 17:47
  #6595
Medlem
Nordstream regleras av UNCLOS och ger rika möjligheter till internationell medling mot Norge/USA primärt och sekundärt mot Danmark/Sverige om de inte samarbetar med utredningen. Har någon koll på vad chanserna är och hur politiskt UNCLOS är?
Citera
2023-02-16, 21:14
  #6596
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Och du tror Ryssland har sådan förmåga i beredskap? På djupare vatten är det svårt att spränga oupptäckt och på grundare är det visserligen lättare men också lättare att övervaka för Nato.

Tror att både du och jag har mycket begränsade kunskaper på både offensiva som defensiva metoder när det gäller sabotage av undervattensinstallationer.

Är därför helt övertygad om att ett lands förmåga sabotera, liksom skydda mot sabotage, detta är militära hemligheter av allra allra högsta klass!
Citera
2023-02-16, 21:22
  #6597
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror att både du och jag har mycket begränsade kunskaper på både offensiva som defensiva metoder när det gäller sabotage av undervattensinstallationer.

Är därför helt övertygad om att ett lands förmåga sabotera, liksom skydda mot sabotage, detta är militära hemligheter av allra allra högsta klass!
Defaitistiskt. Jag tror mig ha en uppfattning om förmågorna hos parterna och det står 2-0 till Nato. Dels dominerar Nato haven, ovan på och under ytan. Sedan har Ryssland någon kapacitet men inte så långt ifrån Ryssland som Nordsjön tex, och saknar helt att där kunna verka oupptäckta.
Det är mitt utgångsläge, när de som verkligen vet berättar är jag beredd att ändra mig.
Citera
2023-02-16, 22:03
  #6598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Jeffrey Sachs säger exakt det som även Jag framfört i tidigare inlägg dvs. att Sverige har städat brottsplatsen från bevis och avsiktligt undanhåller för de inblandade staterna/ägarna vad man funnit.Observera att denna information undanhålls även för andra NATO-medlemmar än Tyskland.

Fortsättningen på detta lär bli synnerligen intressant då det är NATO-länder som förstört infrastruktur för den största och viktigaste NATO-medlemmen Tyskland, och även andra NATO-länder är med som delägare och köpare/konsumenter av gasen.

När enskilda eller flera länder kan sabotera för andra inom samma sk. "försvarsorganisation" NATO med regelrätta krigshandlingar så ställs följande frågor:
Vad är denna organisation bra för?
Vilken nation blir nästa offer för ett anfall från sina "vänner"?
Vilka är kriterierna för att bli nästa offer?
Blir vi nästa offer och varför?


Sverige har härvid utmärkt sig särskilt genom att inte vara medlem i NATO och bistått i ett sabotage/anfall mot ett NATO-land Tyskland, något som enligt reglerna paragraf 5 i NATO fördraget skulle rättfärdiga att Tyskland begär hjälp av övriga nationer i NATO att bekämpa Sverige.

Den absurda logiken och de uppenbara felen i hela resonemanget för NATO visas här helt klart och den enda lösningen synes vara att NATO helt upphör att existera, att upplösas då någon verklig substantiell grund inte finns.
Finns det bildbevis/el annat, på den svenska 'städoperationen'?
Citera
2023-02-16, 22:10
  #6599
Medlem
Merwinnas avatar
Men alltså, om det ÄR Ukraina som har gjort detta, som Tagesschau för fram idag (bland andra teorier), och det är på något sätt sanktionerat av President Z... Då tycker jag att vi ska lämna landet åt sitt eget öde. För nu har vi varit livrädda för nästa elräkning, avstått julbelysning, dragit ner värmen och suttit och huttrat i stickade koftor och med plädar runt benen, folk har till och med dött i kolosförgiftning för att de har försökt elda inomhus. Här i Norden och överhuvudtaget norra Europa, på grund av attentatet. Det måste ju den som beordrade aktionen ha förstått! Att det inte bara skulle drabba Ryssland, alltså.

https://www.tagesschau.de/investigat...otage-101.html
Citera
2023-02-16, 22:25
  #6600
Avstängd
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Defaitistiskt. Jag tror mig ha en uppfattning om förmågorna hos parterna och det står 2-0 till Nato. Dels dominerar Nato haven, ovan på och under ytan. Sedan har Ryssland någon kapacitet men inte så långt ifrån Ryssland som Nordsjön tex, och saknar helt att där kunna verka oupptäckta.
Det är mitt utgångsläge, när de som verkligen vet berättar är jag beredd att ändra mig.

En sak är dock enligt min mening helt solklar, och det skriver du nog under på också.
-"Det är givetvis mycket lättare för en s.k. auktoritär regim ägna sig åt statsterrorism som sabotage till sjöss innebär, än en s.k. demokratisk"!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback