Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-09, 20:02
  #6481
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Dom avgifterna hade dom ju inte betalat i alla fall. Ledningen är dessutom värd LÅNGT mer är dom avgifterna.

Lite som att elda upp sin bil för att slippa betala parkeringsbötern
Betalat eller ej , det hade varit skulder som de förr eller senare blivit tvingade att betala.Hur höga var avgifterna sa du?
Nej dom " elda inte upp bilen "
Citera
2023-01-09, 20:07
  #6482
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Betalat eller ej , det hade varit skulder som de förr eller senare blivit tvingade att betala.Hur höga var avgifterna sa du?
Nej dom " elda inte upp bilen "


Jag tror inte Putin bryr sig ett skit om dom kostnaderna. Dessutom, en dag tar kriget slut, och världen kommer fortfarande vara beroende av ryssarnas gas. Då hade dom behövt den där ledningen.

Nej, jag är bestämt övertygad av att man ör hjärntvättad om man köper rakt av att ryssen saboterade sin egen exportkanal.
Citera
2023-01-09, 20:10
  #6483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Tar vi det som en brottsutredning så är den första frågeställningen: Vem kan tjäna på detta?
Kina. Gasledningen "Power of Siberia 2" skulle just börja diskuteras om vem och vilka som ska stå för betalningen [Ryssland/Mongolien/Kina]. Lämpligt nog så föll det på Ryssland som just fick sina leveranser till Europa abrupt avslutade och vips, så står Ryssland med mössan i handen och ber Kina att få leverera gas.
Citera
2023-01-09, 20:12
  #6484
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag tror inte Putin bryr sig ett skit om dom kostnaderna. Dessutom, en dag tar kriget slut, och världen kommer fortfarande vara beroende av ryssarnas gas. Då hade dom behövt den där ledningen.

Nej, jag är bestämt övertygad av att man ör hjärntvättad om man köper rakt av att ryssen saboterade sin egen exportkanal.
Nja, det blir ju en direkt kontant kostnad för ryska staten.
Jag köper inte " rakt av" att ryssland är de skyldiga men tror än så länge att de är
Prime Suspect
Rysk gas är körd i Europa för flera generationer framåt, avvecklingen av beroendet pågår för fullt.
Citera
2023-01-09, 20:17
  #6485
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nja, det blir ju en direkt kontant kostnad för ryska staten.
Jag köper inte " rakt av" att ryssland är de skyldiga men tror än så länge att de är
Prime Suspect
Rysk gas är körd i Europa för flera generationer framåt, avvecklingen av beroendet pågår för fullt.


Jag har jobbat med gasmarknaden i rätt många år. Rysk gas är billig jämfört med att skeppa från mellanöstern. Enda anledningen att rysk gas är körd är för att Nordstream är klippt.

Vem tjänar på det?
Citera
2023-01-09, 20:24
  #6486
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag har jobbat med gasmarknaden i rätt många år. Rysk gas är billig jämfört med att skeppa från mellanöstern. Enda anledningen att rysk gas är körd är för att Nordstream är klippt.

Vem tjänar på det?

Du får ta reda på det korrekta händelseförloppet innan du skriver, leverans av gas i NS var redan stoppat när ledningen sprängdes.
Europa hade redan fattat principbeslut på att utfasa rysk gas.
Det blir dyrare men alla är överens om att det är värt det.
__________________
Senast redigerad av RealTide 2023-01-09 kl. 21:04.
Citera
2023-01-09, 21:04
  #6487
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Du får ta reda på det korrekta händelseförloppet innan du skriver, leverans av gas i NS var redan stoppat när ledningen sprängdes.
Europa hade redan fattat principbeslut på att utfasa rysk gas.


Det var ju ryssarna som stoppade leveransen. Dom påstod att det var tekniska problem, men egentligen försökte dom köra utpressning, och det hade dom antagligen också lyckats med.

Vem vinner på att ryssarna:

1: Inte kan strypa gasleveranserna för att få sin vilja igenom?

2: Inte snabbt kan komma igång att exportera gas i stora mängder?

Som sagt. Jag har jobbat med gasleveranser, den kommersiella och juridiska sidan, sedan mitten av 90 talet. NS var en gamechanger, ett av de kraftigaste ekonomiska vapnen i världen. Ryssarna hade aldrig i helvete gjort sig av med den.
Citera
2023-01-09, 21:10
  #6488
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Det var ju ryssarna som stoppade leveransen. Dom påstod att det var tekniska problem, men egentligen försökte dom köra utpressning, och det hade dom antagligen också lyckats med.

Vem vinner på att ryssarna:

1: Inte kan strypa gasleveranserna för att få sin vilja igenom?

2: Inte snabbt kan komma igång att exportera gas i stora mängder?

Som sagt. Jag har jobbat med gasleveranser, den kommersiella och juridiska sidan, sedan mitten av 90 talet. NS var en gamechanger, ett av de kraftigaste ekonomiska vapnen i världen. Ryssarna hade aldrig i helvete gjort sig av med den.
Nja, du tycks glömma det faktum jag påpekade i förra inlägget, det hade ju redan fattats oåterkalleliga principbeslut om bortfasning av rysk gas.
NS blev därmed en lame duck, dead as a dodo.Du sa inget om det?

Ett argument för att det är ryssen själv som sprängt är ju den relativt lama reaktion som kom från kreml, varför river dom inte upp himmel och helvete?
Citera
2023-01-09, 21:17
  #6489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ryssarna hade aldrig i helvete gjort sig av med den.

USA har också problem med att Europa slutar att köpa gas av Ryssland. Om Ryssland inte kan sälja sin gas till Europa, så kommer Kina köpa den och minska sina gasinköp från USA. Så USA förlorar på detta genom minskad gasförsäljning till Kina.

Det är bara Kina som tjänar på att NordStream 1/2 lades ner.
Citera
2023-01-09, 21:46
  #6490
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Nja, du tycks glömma det faktum jag påpekade i förra inlägget, det hade ju redan fattats oåterkalleliga principbeslut om bortfasning av rysk gas.
NS blev därmed en lame duck, dead as a dodo.Du sa inget om det?

Ett argument för att det är ryssen själv som sprängt är ju den relativt lama reaktion som kom från kreml, varför river dom inte upp himmel och helvete?


Nej det hade inte fattats något oåterkalleligt beslut om att fasa ut rysk gas. Man hade beslutet att inte köpa mer än nödvändigt. Man pratade om att sätta pristak. ”Lämnar du inte Ukraina ifred då…då…då köper vi mindre gas!”

Samma som med usa och venezuela. Samma med vårt fjantande med Saudi. Hycklandet runt olja och gas är episkt. Alltid.

Att Kreml inte rört upp himmel och hav är nog bara taktik. Putin vet att han inte kommer att kunna vända världsopinionen, och han behöver inte heller det.
Citera
2023-01-09, 21:51
  #6491
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeStorm
USA har också problem med att Europa slutar att köpa gas av Ryssland. Om Ryssland inte kan sälja sin gas till Europa, så kommer Kina köpa den och minska sina gasinköp från USA. Så USA förlorar på detta genom minskad gasförsäljning till Kina.

Det är bara Kina som tjänar på att NordStream 1/2 lades ner.


När jag höll på med den delen av marknaden, och det är ett par år sedan, vill jag minnas att ungefär 6% av usa:s gasproduktion gick till kina.
Det ätnings jättemängder, det kan man lätt sälja till Europa istället, och mer därtill.
Citera
2023-01-09, 22:17
  #6492
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nej det hade inte fattats något oåterkalleligt beslut om att fasa ut rysk gas. Man hade beslutet att inte köpa mer än nödvändigt. Man pratade om att sätta pristak. ”Lämnar du inte Ukraina ifred då…då…då köper vi mindre gas!”

Samma som med usa och venezuela. Samma med vårt fjantande med Saudi. Hycklandet runt olja och gas är episkt. Alltid.

Att Kreml inte rört upp himmel och hav är nog bara taktik. Putin vet att han inte kommer att kunna vända världsopinionen, och han behöver inte heller det.
Oåterkalleligt??
Jag sa principbeslut, du måste ta in fakta!!

Det har fattats principbeslut om att kraftigt reducera import av rysk gas nu, och göra oss helt oberoende 2030.
Du låtsas som att de besluten inte finns?
Självklart är det inte teoretiskt oåterkalleligt men med tanke på läget finns det ingen som tror att det blir återkallat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback