2022-09-25, 00:43
Medlem
a-mortals avatar
Jag rekommenderar att du låter henne göra som hon vill.
Säg bara att du finns där ifall du behövs tills hon är x år.
Ge henne din mejl och tel.
Var inte bestämd, resonera istället.
Vad skulle vara problemet med det?
Citera
2022-09-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag rekommenderar att du låter henne göra som hon vill.
Säg bara att du finns där ifall du behövs tills hon är x år.
Ge henne din mejl och tel.
Var inte bestämd, resonera istället.
Vad skulle vara problemet med det?

Problemet är att det är väldigt svårt att ta ett steg tillbaka och inte vara såpass delaktig som jag vill vara med min dotter. Vem vill inte vara med sina barn? Situationen löser sig inte av det. Det löser sig iofs inte heller att hon ”tvingas” vara hos mig. Jag vet inte, det blir förvirrande hur man ska förhålla sig. Det ända jag vet är att jag älskar henne och vill umgås med henne, men det viktigaste är ju att hon är lycklig.

Jag vill ju inte heller att hon ska känna att jag bara släpper henne och att hon kommer när hon är 18 och frågar varför jag inte försökte mer och att hon då ska känna sig övergiven
Senast redigerad av Plingare 2022-09-25 kl. 00:54.
Citera
2022-09-25, 01:01
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Problemet är att det är väldigt svårt att ta ett steg tillbaka och inte vara såpass delaktig som jag vill vara med min dotter. Vem vill inte vara med sina barn? Situationen löser sig inte av det. Det löser sig iofs inte heller att hon ”tvingas” vara hos mig. Jag vet inte, det blir förvirrande hur man ska förhålla sig. Det ända jag vet är att jag älskar henne och vill umgås med henne, men det viktigaste är ju att hon är lycklig
Ja, just det ja. Älskar du henne är det förstås svårt att minska kontakten.
Tänk dig in i hennes situation, hur påverkas hon av att bo här och där?
Vore det inte lättare om hon fick bo på en plats?
Hitta något annat du kan älska.
Om hon inte älskar dig tillbaka, snarare vill hålla avstånd måste du acceptera det.
Citera
2022-09-25, 01:05
Medlem
Daria.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Fint att du pratar med din dotter och bra att du säger att det är ok att sakna mamma och pappa. Låter definitivt som hon har separationsångest från sin mamma och det bästa du kan göra då är att finnas där för henne, krama henne och låta henne prata om saknaden/sin mor. Det skapar ett band mellan er, att du finns där och tröstar henne. Som gör henne tryggare och skapar högre trivsel för henne att vara hos dig. Och fint att hon kan ringa sin mor när saknaden kommer över henne. Gör sedan något roligt ihop.

Låt henne ligga kvar och sova hos dig, de nätter hon kommer och lägger sig hos dig. Sådana enkla små saker kan vara avgörande för trivseln när man är barn. Hon verkar ju vara i behov av att få sova nära både dig och mamman (hon sover hos mamman och hon kommer upp och lägger sig hos dig när hon är hos dig). Så låt henne få göra det. Det kommer ju inte pågå när hon blivit bara något, några år äldre. Men just nu verkar hon behöva det.

Bra skrivet!

Låt henne bestämma. Försök hitta på saker med henne så att hon förstår att du vill umgås med henne. Kan hon vara orolig för mamman och det är därför hon inte vill åka därifrån? Kan det vara en fas som dottern går igenom?

Det där med oro, så var det för mig som barn, gick flera år då jag knappt träffade min pappa pga oro för att lämna morsan. Idag har vi väldigt bra kontakt, mycket pga att han alltid funnits där, och han har aldrig skuldbelagt, manipulerat eller utnyttjat mitt dåliga samvete (nåt min morsa gjorde ofta).
Citera
2022-09-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ja, just det ja. Älskar du henne är det förstås svårt att minska kontakten.
Tänk dig in i hennes situation, hur påverkas hon av att bo här och där?
Vore det inte lättare om hon fick bo på en plats?
Hitta något annat du kan älska.
Om hon inte älskar dig tillbaka, snarare vill hålla avstånd måste du acceptera det.

Var ett märkligt svar
Citera
2022-09-25, 01:11
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Var ett märkligt svar
Hmm. Kanske det. Faktum är ju att du inte behandlar henne som hon vill bli behandlad. Då är det svårt att kräva att hon ska bo hos dig.
Citera
2022-09-25, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daria.M
Bra skrivet!

Låt henne bestämma. Försök hitta på saker med henne så att hon förstår att du vill umgås med henne. Kan hon vara orolig för mamman och det är därför hon inte vill åka därifrån? Kan det vara en fas som dottern går igenom?

Det där med oro, så var det för mig som barn, gick flera år då jag knappt träffade min pappa pga oro för att lämna morsan. Idag har vi väldigt bra kontakt, mycket pga att han alltid funnits där, och han har aldrig skuldbelagt, manipulerat eller utnyttjat mitt dåliga samvete (nåt min morsa gjorde ofta).

Tror inte det finns något särskilt att vara orolig över hos sin mamma, vad jag vet. Hon har också en stabil hemsituation.

Hade du inte velat att din pappa kom på ett sätt att hjälpa dig med din mor och fu hade varit mer hos din pappa nu såhär i efterhand?

Det är det jag vill undvika iallafall..
Citera
2022-09-25, 01:13
Medlem
Citat:
Hmm. Kanske det. Faktum är ju att du inte behandlar henne som hon vill bli behandlad. Då är det svårt att kräva att hon ska bo hos dig.

Var någonstans har jag skrivit att jag inte behandlar henne på det sättet hon vill?

Om du syftar på att jag inte låter henne bo hos sin mamma jämt så är det det jag kommer göra om det är det som krävs.

Det är väl fullt naturligt att försöka hitta andra vägar först istället för att bara ge upp? Så att hon ska trivas även hos mig
Citera
2022-09-25, 01:33
Medlem
Daria.Ms avatar
Citat:
Tror inte det finns något särskilt att vara orolig över hos sin mamma, vad jag vet. Hon har också en stabil hemsituation.

Hade du inte velat att din pappa kom på ett sätt att hjälpa dig med din mor och fu hade varit mer hos din pappa nu såhär i efterhand?

Det är det jag vill undvika iallafall..

Jo det hade jag velat, ffa att han visat mer intresse för mina intressen, och hört av sig oftare och kollat läget. Det är nog bra att vara lite ”på” utan att bli kontrollerande. Jag skulle t ex varit där varannan helg, men jag vägrade. Då hade han kunnat propsa på att jag åtminstone var där en dag, och att vi då hade hittat på något kul den dagen.

Det brukar finnas föräldra/familjerådgivning som man kan rådfråga anonymt och utan att journaler förs, brukar skötas av kommunen. Det kanske vore nåt? Har vänner som har fått bra råd från dom.
Citera
2022-09-25, 01:36
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Var någonstans har jag skrivit att jag inte behandlar henne på det sättet hon vill?

Om du syftar på att jag inte låter henne bo hos sin mamma jämt så är det det jag kommer göra om det är det som krävs.

Det är väl fullt naturligt att hitta andra vägar först istället för att bara ge upp?
Hmm.
Ja, det är fullt naturligt att inte ge upp något man älskar.
Jag kan sätta mig in i både ditt och din dotters perspektiv.
Det liknar relationer som löses upp men ena parten fortfarande älskar den andre.
Jag har nog inte själv upplevt det du upplever, men jag kan förstå att oron, ledsamheten, ensamheten och känslan att bli bortvald. Hopplöshet är det som präglar mig mest, inte någon som kämpar mot ett till synes omöjligt mål.

Du kan fortfarande göra saker för din dotter även om ni inte bor ihop.
Samhället behöver också tryggas. Finns säkert någon som behöver just dig.

Om jag låtsas vara optimistisk så kan jag säga dig att:
Din dotter älskar dig och kommer vilja bo hos dig.
Använd attraktionslagen.
Citera
2022-09-25, 08:05
Medlem
Kan någon svara på hur det kommer sig att man separerar när ett barn är 6 månader? Varför har barnet producerats överhuvudtaget i så fall?
Citera
2022-09-25, 08:14
Medlem
Citat:
Oj det klarar jag nog inte av.. tror det skulle såra henne för djupt. Även mig faktiskt att medvetet såra henne 😓

Okej. Tips två då. Nästa gång hon inte vill åka med när du hämtar så säger du Okej, jag åker nu.
Och så går du till bilen och sätter dig i 5 minuter och tittar glatt när hon kommer springande efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in