2022-09-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Där ser jag ett problem. Nysta i det. Antingen är det du, barnet, mamman eller någon i omgivningen som påverkar på ett sätt som för barnet är negativt.

I övrigt så ska du väl för tusan acceptera barnets vilja för stunden. Tror du att du kommer försvinna för den sakens skull?

Ja alltså om det är det bästa för henne får jag ju acceptera det. Men grejen är att jag varit ensam med det här så länge, så jag vet inte vad som är rätt och fel. Därav trådwn 😊
Citera
2022-09-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Tror hon är inne i en fas med separationsångest, att "hemma" är mer hos mamma är inte så konstigt eftersom hon är där lite mer, viktigt att mamman propsar på att hon ska åka till dig. Även viktigt för syskonen sinsemellan. Hemma hos dig så finns brorsan
En liten "konkurrent" som man måste dela saker med.
Hos mamma är de 100% uppmärksamhet 24/7 klart hon väljer de och det har inget med dig att göra som pappa! Dottern älskar dig över allt annat innerst inne! De är en övergående fas, kan ta flera år men ge inte upp och håll fast vid rutinerna! Bra att du kontaktat familjerätten, av dem kan man få rätt verktyg att jobba med. Men som sagt, det kommer bli bättre. Lycka till och släpp henne inte! Hon behöver dig lika mycket som sin mamma.

Ja, så tycker ju jag också. Väldigt insiktsfullt svar faktiskt. Det är drt jag vill få ut av familjerätten. Tips&verktyg 😊
Citera
2022-09-24, 23:41
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Tack för svaret! Jo 1:30 sover jag, men hon får vara uppe väldigt länge hos sin mamma, men så vill jag knte ha det hos mig om det är skola 😊 hon brukar somna i sängen med saga på och komma till mig på natten, vilket är okej. Böcker har jag faltislt varit dålig på, på sistone, så det är något jag ska ta upp igen!😊
Låter som en bra start, gör att läsa saga för henne till den bästa stunden på dagen och säg det till henne! Varje gång. Hur du längtar varje dag till er mysiga halvtimme där ni läser vad hon vill läsa.
Jag tipsar om https://www.bonniercarlsen.se/bocker/156437/sagan-om-den-underbara-familjen-kanin-och-monstret-i-skogen/ vi har alla de böckerna och vi har läst dem många gånger.
Försök få in den här rutinen, det blir er tid och hon får somna bredvid sin stora snälla pappa
Citera
2022-09-24, 23:46
Medlem
Citat:
Hej,

Är separerad från min dotters mamma sedan dottern var 6 månader gammal ungefär. Jag har haft henne 3 dagar i veckan från att hon var liten.

Har en dotter i lågstadiet nu som på senare tid börjat vägra komma till mig. Hon trivs inte hos mig säger hon. Vill hellre vara hos sin mamma. Hon har börjat få utbrott och ångest anfall när hon ska till mig och jag förstår verkligen inte varför. Jag har en ordnad tillvaro och älskar henne över allt annat, men det ”hjälper” inte. Jag är totalt förkrossad över det här och har på senare tid också försökt att både prata med henne och möta henne om saker som hon vill, för att det ska hjälpa henne.

Jag upplever att jag är ”hårdare” än hennes mamma, men jag är aldrig arg. Jag pratar med henne om det är något fel, på ett lugnt, sakligt men bestämt sätt.
Upplever också att dottern kör väldigt mycket med hennes mamma som låter henne göra mer saker hemma hos henne, som att sova i hennes säng när hon vill, vara uppe senare, mer aktiviteter och tycker hon får allt hon pekar på där.

Hos mig skulle hon också kunna få det, men jag väljer såklart en annan väg för hennes uppfostrans skull. Det känns som att jag alltid blir ”the bad guy” eftersom hennes mamma låter henne göra som hon vill och min dotter har börjat manipulera henne för att få som hon vill.

Det ända som är kvar enligt hennes mamma att göra är att bära henne till bilen, vilket kanske inte blir rätt eftersom det skapar en ännu mer negativ klang till att komma till mig.

Jag har nu vänt mig till familjerätten för att få rätsida med allting och ska koppla in skolan också, då hennes mamma säger att hon visar tecken på ångest.

Hon har en lillebror hos mig också med en annan mamma om det är relevant som är 3 år.

Blir så ledsen av allt det här och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till..

Känns ju som att det alltid kommer vara såhär för hennes mamma gör inget fel tycker hon, medan jag faktiskt vill uppfostra henne på ett bra sätt som gör henne till en bra och självsäker människa,
Men det blir ju alltid jag som är den ”hårda”. Jag kan ju tyvärr inte påverka hur det är hos någon annan, bara hos mig.

Jag vill ju helst ha varannan vecka medan dottern snarare vill vara hos mig mer sällan..

Hjälp uppskattas!!!

Hur gammal är din dotter?

Hon kanske är i en mammig period just nu. Kanske känner hon separationsångest från mamman, men kan inte uttrycka det eftersom hon inte ens vet att det är det hon känner och då blir det istället uttryck i att hon inte vill åka till dig. Prata med din dotter, fråga henne hur hon mår och vad det är. Om hon är ganska liten (7-9 år) så kanske hon behöver få känna att det även är ok att lägga sig hos dig och somna (sedan kan du bära in henne till sin säng när hon har somnat). Allt detta gör att hon känner sig trygg hos dig. Vilket kan lindra separationsångesten från mamman och göra att hon trivs bättre med att vara hos dig. Man kan aldrig skämma bort ett barn med kärlek och trygghet. Att ge barn mycket kärlek och trygghet är också en bra grund för dem att bygga sin självständighet på.
Citera
2022-09-24, 23:51
Medlem
Citat:
Hej,

Är separerad från min dotters mamma sedan dottern var 6 månader gammal ungefär. Jag har haft henne 3 dagar i veckan från att hon var liten.

Har en dotter i lågstadiet nu som på senare tid börjat vägra komma till mig. Hon trivs inte hos mig säger hon. Vill hellre vara hos sin mamma. Hon har börjat få utbrott och ångest anfall när hon ska till mig och jag förstår verkligen inte varför. Jag har en ordnad tillvaro och älskar henne över allt annat, men det ”hjälper” inte. Jag är totalt förkrossad över det här och har på senare tid också försökt att både prata med henne och möta henne om saker som hon vill, för att det ska hjälpa henne.

Jag upplever att jag är ”hårdare” än hennes mamma, men jag är aldrig arg. Jag pratar med henne om det är något fel, på ett lugnt, sakligt men bestämt sätt.
Upplever också att dottern kör väldigt mycket med hennes mamma som låter henne göra mer saker hemma hos henne, som att sova i hennes säng när hon vill, vara uppe senare, mer aktiviteter och tycker hon får allt hon pekar på där.

Hos mig skulle hon också kunna få det, men jag väljer såklart en annan väg för hennes uppfostrans skull. Det känns som att jag alltid blir ”the bad guy” eftersom hennes mamma låter henne göra som hon vill och min dotter har börjat manipulera henne för att få som hon vill.

Det ända som är kvar enligt hennes mamma att göra är att bära henne till bilen, vilket kanske inte blir rätt eftersom det skapar en ännu mer negativ klang till att komma till mig.

Jag har nu vänt mig till familjerätten för att få rätsida med allting och ska koppla in skolan också, då hennes mamma säger att hon visar tecken på ångest.

Hon har en lillebror hos mig också med en annan mamma om det är relevant som är 3 år.

Blir så ledsen av allt det här och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till..

Känns ju som att det alltid kommer vara såhär för hennes mamma gör inget fel tycker hon, medan jag faktiskt vill uppfostra henne på ett bra sätt som gör henne till en bra och självsäker människa,
Men det blir ju alltid jag som är den ”hårda”. Jag kan ju tyvärr inte påverka hur det är hos någon annan, bara hos mig.

Jag vill ju helst ha varannan vecka medan dottern snarare vill vara hos mig mer sällan..

Hjälp uppskattas!!!

Mitt tips som kan låta väldigt elakt men är ändå ärligt.

Pröva 3 gånger att säga så att dottern hör.
NEJ jag vill inte att hon kommer till mig i helgen!

Din dotter kommer högst troligen börja gråta för den anledningen. Har varit med om det själv, fast inte min dotter utan en bekants liten tjej som var i ungefär samma sits. Själv har jag inga barn alls.

Jag kanske borde tillägga att du och barnets mor bör vara överens om att och när du ska säga så för att inte barnets mor också ska få en chock..
Senast redigerad av Nugattimackan 2022-09-25 kl. 00:11.
Citera
2022-09-25, 00:02
Medlem
SkruvadMutters avatar
Citat:
Även om alla barn håller på så och det är en del av utvecklingen, så var det ändå bara ett uttryck för att beskriva situationen. Du får gärna utveckla mer, för jag förstår inte varför det skulle vara fel att säga att det är ett manipulativt beteende när det faktiskt är det? Oavsett om det är ett barn och del av utvecklingen?🤔

Jag är nog inte den enda som anser att ordet "manipulativ" låter som något som tyder på psykisk ohälsa/sjukdom och är ett medvetet beteende för att få sin vilja igenom. Dock så kanske det bara är jag som blir triggad av det ordet då jag fick höra att jag var "manipulativ" varje gång jag försökte uttrycka några som helst känslor som barn. 🤷🏼‍♀️😅
Citera
2022-09-25, 00:18
Medlem
vasaduellers avatar
Lätt att säga, och inte till hjälp för TS. Men värt att nämna, i förhoppningen att andra ska undvika att hamna i TS situation:

Skaffa inte barn med en kvinna, som du inte VET att du kan/vill leva tillsammans med resten av livet. Detta innefattar att du har hunnit mogna, lära känna dig själv ordentligt, och blivit en tillräckligt god människokännare för att kunna identifiera en kvinna som du inte kommer att kunna fungera med långsiktigt.
Citera
2022-09-25, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruvadMutter
Jag är nog inte den enda som anser att ordet "manipulativ" låter som något som tyder på psykisk ohälsa/sjukdom och är ett medvetet beteende för att få sin vilja igenom. Dock så kanske det bara är jag som blir triggad av det ordet då jag fick höra att jag var "manipulativ" varje gång jag försökte uttrycka några som helst känslor som barn. 🤷🏼‍♀️😅

Oj, ja det var ju såklart inte alls så jag menade.. för mig är manipulativ mer menat med ”gör det som krävs för att få sin vilja igenom med specifika saker” har absolut ingenting emot hennes känslor. Tyckte att jag försökte få fram det i tråden att allt jag vill är att hon är lycklig och att jag pratar väldigt mycket känslor med henne 😊
Citera
2022-09-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Din dotter kommer högst troligen börja gråta för den anledningen. Har varit med om det själv, fast inte min dotter utan en bekants liten tjej som var i ungefär samma sits. Själv har jag inga barn alls.

Jag kanske borde tillägga att du och barnets mor bör vara överens om att och när du ska säga så för att inte barnets mor också ska få en chock..

Låter som upplagd för att skapa svår ångest hos barnet. Och TS barn verkar redan ha problem med ångest. Så låter inget vidare vare sig för TS barn eller för något annat barn.
Citera
2022-09-25, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan

Oj det klarar jag nog inte av.. tror det skulle såra henne för djupt. Även mig faktiskt att medvetet såra henne 😓
Citera
2022-09-25, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hur gammal är din dotter?

Hon kanske är i en mammig period just nu. Kanske känner hon separationsångest från mamman, men kan inte uttrycka det eftersom hon inte ens vet att det är det hon känner och då blir det istället uttryck i att hon inte vill åka till dig. Prata med din dotter, fråga henne hur hon mår och vad det är. Om hon är ganska liten (7-9 år) så kanske hon behöver få känna att det även är ok att lägga sig hos dig och somna (sedan kan du bära in henne till sin säng när hon har somnat). Allt detta gör att hon känner sig trygg hos dig. Vilket kan lindra separationsångesten från mamman och göra att hon trivs bättre med att vara hos dig. Man kan aldrig skämma bort ett barn med kärlek och trygghet. Att ge barn mycket kärlek och trygghet är också en bra grund för dem att bygga sin självständighet på.

Det ända svaret jag får av henne just nu är att hon trivs bättre hos sin mor och att hon inte vet själv vad som är fel mer än det. Separationsångest har hon nog ja. Ibland kan hon säga ”jag saknar mamma” efter 5 minuter hos mig. Jag pratar mycket med henne om det att det är inte fel att hon känner så, man får sakna mamma&pappa. Samt att hon gärna får ringa henne när hon är hos mig. Hon klarar av att somna själv och kommer till mig på natten. De gånger jag följt med henne tillbaka till sängen har hon somnat innan jag går därifrån, men då får hon det till att hon inte får sova hos mig och hennes mamma blir arg över det 😅
Citera
2022-09-25, 00:39
Medlem
Citat:
Det ända svaret jag får av henne just nu är att hon trivs bättre hos sin mor och att hon inte vet själv vad som är fel mer än det. Separationsångest har hon nog ja. Ibland kan hon säga ”jag saknar mamma” efter 5 minuter hos mig. Jag pratar mycket med henne om det att det är inte fel att hon känner så, man får sakna mamma&pappa. Samt att hon gärna får ringa henne när hon är hos mig. Hon klarar av att somna själv och kommer till mig på natten. De gånger jag följt med henne tillbaka till sängen har hon somnat innan jag går därifrån, men då får hon det till att hon inte får sova hos mig och hennes mamma blir arg över det 😅

Fint att du pratar med din dotter och bra att du säger att det är ok att sakna mamma och pappa. Låter definitivt som hon har separationsångest från sin mamma och det bästa du kan göra då är att finnas där för henne, krama henne och låta henne prata om saknaden/sin mor. Det skapar ett band mellan er, att du finns där och tröstar henne. Som gör henne tryggare och skapar högre trivsel för henne att vara hos dig. Och fint att hon kan ringa sin mor när saknaden kommer över henne. Gör sedan något roligt ihop.

Låt henne ligga kvar och sova hos dig, de nätter hon kommer och lägger sig hos dig. Sådana enkla små saker kan vara avgörande för trivseln när man är barn. Hon verkar ju vara i behov av att få sova nära både dig och mamman (hon sover hos mamman och hon kommer upp och lägger sig hos dig när hon är hos dig). Så låt henne få göra det. Det kommer ju inte pågå när hon blivit bara något, några år äldre. Men just nu verkar hon behöva det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in