2022-09-25, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruvadMutter
Din dotters situation påminner en hel del om hur det var för mig när jag gick i lågstadiet.

Min pappa bodde ändå granne med oss, men jag var hellre hos mamma.

Hur mår mamman?
Jag var ofta orolig att mamma inte skulle må bra om jag inte var hemma, medans jag visste att pappa var självständig och inte hade något behov av mitt sällskap, varken mentalt eller med praktiska saker.
(Barn förstår bra mycket mer än vad man tror)

Sen kan det helt enkelt vara så att hon känner sig som en gäst eller tillomed som en inkräktare i ditt hem och i din familj.

Om det är till någon tröst så har jag kommit närmare min pappa ju äldre jag blivit och idag förstår jag varför han var mer bestämd än mamma och att han faktiskt är den enda som brytt sig om att försöka uppfostra mig.
Dock så var hans försök helt förgäves då jag var ett helt omöjligt envist barn med alldeles för stark vilja för att någon skulle kunna sätta upp regler och få mig att följa dom. 😅
Instämmer med dig.
Jag växte upp med en bipolär morsa, var livrädd att hon skulle göra något dumt om jag var hos min farsa.
Farsan flyttade långt bort, för att slippa morsans utspel.
Jag fattade inte att morsan va sjuk förän i vuxen ålder, farsan vände inte henne mot mig, utan drog iväg.
Citera
2022-09-25, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Hej,

Är separerad från min dotters mamma sedan dottern var 6 månader gammal ungefär. Jag har haft henne 3 dagar i veckan från att hon var liten.

Har en dotter i lågstadiet nu som på senare tid börjat vägra komma till mig. Hon trivs inte hos mig säger hon. Vill hellre vara hos sin mamma. Hon har börjat få utbrott och ångest anfall när hon ska till mig och jag förstår verkligen inte varför. Jag har en ordnad tillvaro och älskar henne över allt annat, men det ”hjälper” inte. Jag är totalt förkrossad över det här och har på senare tid också försökt att både prata med henne och möta henne om saker som hon vill, för att det ska hjälpa henne.

Jag upplever att jag är ”hårdare” än hennes mamma, men jag är aldrig arg. Jag pratar med henne om det är något fel, på ett lugnt, sakligt men bestämt sätt.
Upplever också att dottern kör väldigt mycket med hennes mamma som låter henne göra mer saker hemma hos henne, som att sova i hennes säng när hon vill, vara uppe senare, mer aktiviteter och tycker hon får allt hon pekar på där.

Hos mig skulle hon också kunna få det, men jag väljer såklart en annan väg för hennes uppfostrans skull. Det känns som att jag alltid blir ”the bad guy” eftersom hennes mamma låter henne göra som hon vill och min dotter har börjat manipulera henne för att få som hon vill.

Det ända som är kvar enligt hennes mamma att göra är att bära henne till bilen, vilket kanske inte blir rätt eftersom det skapar en ännu mer negativ klang till att komma till mig.

Jag har nu vänt mig till familjerätten för att få rätsida med allting och ska koppla in skolan också, då hennes mamma säger att hon visar tecken på ångest.

Hon har en lillebror hos mig också med en annan mamma om det är relevant som är 3 år.

Blir så ledsen av allt det här och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till..

Känns ju som att det alltid kommer vara såhär för hennes mamma gör inget fel tycker hon, medan jag faktiskt vill uppfostra henne på ett bra sätt som gör henne till en bra och självsäker människa,
Men det blir ju alltid jag som är den ”hårda”. Jag kan ju tyvärr inte påverka hur det är hos någon annan, bara hos mig.

Jag vill ju helst ha varannan vecka medan dottern snarare vill vara hos mig mer sällan..

Hjälp uppskattas!!!

Att barn till ensamstånde föräldrar har kraftiga övverisker för allt från psykisk ohälsa till självmord är välkänt, bra om ni kopplar in vården.

Räkna med att dina ungar inte kommer ha det lätt.
Citera
2022-09-25, 09:59
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Hon har börjat få utbrott och ångest anfall när hon ska till mig och jag förstår verkligen inte varför.
För att ni splittrade familjen innan ena barnets ens blivit 6 månader gammal. Det är helt sjukt hur svenskar resonerar, det är som att folk slutat bry sig om sina barn.

Inget barn vill ha en splittrad familj där man behöver byta hem varannan vecka. Givetvis kommer det att reflekteras i barnets känsloliv, beteende och framtid.

Som du säger, så är du hårdare - eftersom mannen är den disciplinära delen i en familj. Personen som håller ihop allt och håller ordning. Mamman har andra uppgifter.

Men det fungerar givetvis inte när familjen inte längre existerar. Framförallt inte när morsan tycks sakna all form av disciplin.

Det är en svår situation att lösa. Det bästa vore nog att prata med mamman och förklara att hon inte kan säga ja till allt, att barnet kommer bli bortskämt - vilket kommer få negativa konsekvenser i vuxen ålder. Säkert redan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Flipparn123
Att först vara så kär i en person och vilja skaffa barn för att sedan några månader senare separera och bli förvånad över att problem uppstår tyder på mental funktionsnedsättning?
Instämmer. Extremt sorgligt, men tyvärr inte ovanligt. Förr i tiden blev jag chockad över att folk skiljde sig innan barnen ens börjat grundskolan.

Nu förstör folk familjen innan barnet ens börjat gå på pottan..

Sen ska det introduceras "plastmammor" och "plastpappor", gärna en ny vartannat år. Tro fan att kommande generationer kommer ha psykiska problem.
Senast redigerad av Bajslukt 2022-09-25 kl. 10:01.
Citera
2022-09-25, 10:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Hej,

Är separerad från min dotters mamma sedan dottern var 6 månader gammal ungefär. Jag har haft henne 3 dagar i veckan från att hon var liten.

Har en dotter i lågstadiet nu som på senare tid börjat vägra komma till mig. Hon trivs inte hos mig säger hon. Vill hellre vara hos sin mamma. Hon har börjat få utbrott och ångest anfall när hon ska till mig och jag förstår verkligen inte varför. Jag har en ordnad tillvaro och älskar henne över allt annat, men det ”hjälper” inte. Jag är totalt förkrossad över det här och har på senare tid också försökt att både prata med henne och möta henne om saker som hon vill, för att det ska hjälpa henne.

Jag upplever att jag är ”hårdare” än hennes mamma, men jag är aldrig arg. Jag pratar med henne om det är något fel, på ett lugnt, sakligt men bestämt sätt.
Upplever också att dottern kör väldigt mycket med hennes mamma som låter henne göra mer saker hemma hos henne, som att sova i hennes säng när hon vill, vara uppe senare, mer aktiviteter och tycker hon får allt hon pekar på där.

Hos mig skulle hon också kunna få det, men jag väljer såklart en annan väg för hennes uppfostrans skull. Det känns som att jag alltid blir ”the bad guy” eftersom hennes mamma låter henne göra som hon vill och min dotter har börjat manipulera henne för att få som hon vill.

Det ända som är kvar enligt hennes mamma att göra är att bära henne till bilen, vilket kanske inte blir rätt eftersom det skapar en ännu mer negativ klang till att komma till mig.

Jag har nu vänt mig till familjerätten för att få rätsida med allting och ska koppla in skolan också, då hennes mamma säger att hon visar tecken på ångest.

Hon har en lillebror hos mig också med en annan mamma om det är relevant som är 3 år.

Blir så ledsen av allt det här och vet verkligen inte vad jag ska ta mig till..

Känns ju som att det alltid kommer vara såhär för hennes mamma gör inget fel tycker hon, medan jag faktiskt vill uppfostra henne på ett bra sätt som gör henne till en bra och självsäker människa,
Men det blir ju alltid jag som är den ”hårda”. Jag kan ju tyvärr inte påverka hur det är hos någon annan, bara hos mig.

Jag vill ju helst ha varannan vecka medan dottern snarare vill vara hos mig mer sällan..

Hjälp uppskattas!!!
Uppfostra är ett skrämmande ord. Förr fanns det uppfostringsanstalter. Dessa hotades det med när jag var liten. Tror inte alls på den skolan. Hatade min stränga "uppfostran".

Släpp kraven på att hon ska komma och när hon är hos dig sluta tala om vad hon gör för fel. Barn gör inte fel, de utvecklas.
Man pratar med barn om värderingar och försöker vara en bra förebild. Det är det enda som behövs.
Citera
2022-09-25, 10:23
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Beklagar, jag hoppas det löser sig, men detta är ytterligare ett av mängden av anledningar till varför man måste fokusera på kärnfamiljen. Barn ska uppfostras av en mamma och pappa som står båda enade och som kompletterar varandra. Ett barn ska aldrig behöva ställas inför att "välja förälder" oavsett om det är som i fallet TS beskriver eller tvärtom, där barnet tvingas leva med dåligt samvete.

Jag förstår ärligt talat inte svårigheten med att bilda familj med någon man är säker man ska leva resten av livet med. Att separera borde vara livets största nederlag men det känns som att många tar det bara med en klackspark. Tragiskt, inte minst för barnen.

Jag vet inte hur jag själv skulle agera om jag var TS. Jag skulle nog låta barnet få som det vill utan att pressa, och sedan försöka vara tillgänglig på andra sätt för att stödja, t ex genom att skjutsa och hjälpa barnet på olika aktiviteter. Barnet kommer växa upp och förändras många gånger under åren som följer.
Citera
2022-09-25, 10:31
Medlem
Ochotnyryads avatar
Usch stackars dig🌺
Tre kompisar gjorde följande i samma situation;
Den ena löste det med att hon bodde bara hos mamman och typ åt middag, gjorde kul saker med pappan.
Nu som stor tjej bor hon å pojkvännen hos pappan ibland när han är hos sin nya tjej.
De har en bra relation

En kämpade på med varannan vecka trots bråk mm. Det blev också bra. Mamman sa att hon inte kunde avvara att vara med dottern varannan vecka( där ville dottern mest vara hos pappan då mamman fått ett nytt barn. Pappan hade inga nya barn )
Nu är dotter vuxen. Alla har bra relation

Den tredje var knackigt från början.
Tyvärr dricker pappan ( du verkar ju superordnad så detta kan du bortse från )så där bor barnen bara hos mamman å umgås sporadiskt med pappan. De är också stora nu

Lycka till!!!! Kämpa på💛💛💛💛
Citera
2022-09-25, 10:43
Medlem
Om hon inte vill vara hos dig, varför måste hon det?
Egentligen är det ju inte svårare än så. Låt barnet välja.
Vissa barn behöver helt enkelt lugn och ro och mycket kärlek och ödmjukhet. Kanske hon inte känner att hon får det hos dig just nu? Särskilt när det är ett annat barn där som tar plats.
Citera
2022-09-25, 10:48
Medlem
Kanske kan ni göra grejer lite bara ni två på mammaveckan? Typ hämta upp, gå på bio och sen lämna hos mamman igen. Eller att du hämtar där och följer med på aktivitet? Eller äter middag tillsammans med dem (om det funkar för dig och ditt ex) hemma hos dem? Kanske till och med är kvar och nattar?
Tänker att du kommer in lite mer i hennes trygga vardag utan att tvinga henne till varannanveckasliv innan hon känner sig helt trygg och i fas. Hon är ju rätt liten och du verkar ju vara en helt rimlig person så tror att om du bara har tålamod och samtidigt visar att du finns tillgänglig så kommer det bli bra i slutändan!
Citera
2022-09-25, 10:56
Medlem
Citat:
En del av mig vill bara säga till min dotter att ” du får göra det du mår bäst av”, eftersom jag älskar henne så mycket och vill att hon ska vara lycklig och glad som en barn ska vara, men det måste ju finnas andra vägar såklart som jag får kämpa på med, men allt kring det här är så svårt

Jag tror du har svaret på din fråga här. Det finns alltid en risk att din dotter känner att hon tvingas anpassa sig till vad DU VILL i stället för att du låter HENNES BEHOV få vara styrande i situationen. Din dotter är väldigt liten och det är ingen småsak att ständigt behöva flytta mellan två föräldrar och hem. Jag är säker på att din dotter inte manipulerar någon och det vore bra om du helt slog sådana tankar ur hågen för att kunna göra en riktig analys av situationen.

Jag kan hålla med om att det är klokt med goda rutiner såsom vettiga sovtider och sådant men det kanske du kan diskutera med modern, om du anser att hon borde se till att få er dotter i säng tidigare. Men att få din dotter att vara hos dig under en känsla av tvång och för att det är vad som blir bäst för DIG kommer sannolikt att förstöra er relation på sikt. Det är vad jag tror i alla fall, utifrån egen erfarenhet.

Mitt tips är att kolla om du i stället kan göra saker med din dotter under dagtid men att låta henne, så länge hon vill, få ha sitt huvudsakliga boende hos modern. Och skulle din dotter vilja sova över hos dig och bredvid dig så låt henne få göra det, hela natten om hon vill det. Det kommer inte att göra henne bortskämd, det gör snarare att hon känner sig trygg och trygghet skapar självständiga barn och vuxna.

Kärlek är i mångt och mycket att ge frihet samtidigt som barnet försäkras att man finns där, när barnet behöver en, på barnets egna villkor. Alltför många föräldrar vänder på steken och låter barnen finnas för sin egen slull och det riskerar att göra dem till olyckliga och medberoende vuxna.

Hoppas det ordnar sig för er! Allt gott!
Citera
2022-09-25, 11:20
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Jag tror att hon alltid känt på något sätt att ”mamma är hemma” , hur mycket jag än försökt att förbättra allting. Hon är väldigt mammig. Det får gärna vara så eftersom det är så hon känner. Jag vill bara ha en fungerande vardag hos mig också liksom.

Nej jag vet om att jag är en bra pappa och försöker ständigt förbättra saker och ting. Hennes mående går alltid först. Samtidigt är det en svår balansgång. Hon vill inte vara hos mig typ varannan vecka och jag förstår det. Samtidigt kan hon heller inte vänja sig vid varannan vecka- om vi inte har det
Har skummat lite i resten av tråden, jag spånar på om du kanske ska släppa lite på vissa av dina (mindre viktiga) "hårdare" krav. Om hon t.ex. har behov av att sova i föräldrasängen, låt henne göra det så länge hon går med på att lägga sig i tid. Det visar att du respekterar henne som subjekt istället för nån som bara ska lyda. Just sexårsåldern är ju en omtumlande tid också, med omställning från förskola-förskoleklass-skola, kanske nya kompisar, förväntningar på att plötsligt vara "stor" o.s.v.

Så länge hon inte hittar på hyss finns det ju inte mycket till anledning att vara sträng i onödan.
Citera
2022-09-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flipparn123
Att först vara så kär i en person och vilja skaffa barn för att sedan några månader senare separera och bli förvånad över att problem uppstår tyder på mental funktionsnedsättning?

Du får gärna utveckla, jag är väldigt intresserad av vad du har att säga. Det skulle göra mig så lycklig! Har du komplex för något?
Citera
2022-09-25, 15:52
Medlem
Jag tycker att tråden håller på att spåra ur när man fokuserar på kärnfamiljen. Omständigheter är olika och ibland fungerar det inte och det tar olika lång tid för det att hända. Det är ingenting som jag kan göra åt just nu och skulle aldrig göra det ändå. Att påstå att någon har en funktionsnedsättning för att man inte håller ihop ett destruktivt förhållande är ganska lågt enligt mig. Diskussioner kring det här hjälper inte min dotter&mig ett dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in