2022-09-24, 23:17
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Vill ju inte att hon ska förknippa att komma till mig med övertalning, bestraffning eller mutning eller sådant. Ja sätta ber foten absolut, men risken är väl att det blir värre. Försöker komma fram till vad som är fel, men det går inte så bra 😅
Fast det är evinnerligt bättre att hon vill komma än att inte komma alls gissar jag?
Tycker du kan släppa på din uppfostran och få din dotter att känna glädje att komma till dig. Det spelar väl ingen roll att det var "high life" i ett halvår när ni tänker tillbaka på den här tiden när hon är 17 år?
När din dotter väl kommer till dig självmant och med glädje så kan du varsamt justera din uppfostran. Men jag tror du har minst ett halvår av att vara "snälla pappan" innan du ens ska fundera på något annat. Sen finns det ju såklart grader i helvetet, ett fungerande samliv innehållet vissa regler alla måste anpassa sig till. Men att komma lite sent till skolan ett par månader eller vad det nu kan vara, det kvittar i det långa loppet. Dottern vill bara äta pasta och ketchup? Varsågod.

Lycka till. Jag har varit i dina skor. Den enda som kan ändra detta är du, ingen familjerätt eller mamman eller vem du än tror. Definitivt inte din dotter.
Citera
2022-09-24, 23:20
Medlem
SkruvadMutters avatar
Citat:
Jag menar mer att min dotter försöker med alla medel, både lögn, sanning, skrik, gråt och ilska att inte behöva komma till mig. Hon är en underbar person, men alla barn kan ljuga. Från början förde jag långa diskussioner med hennes mamma om situationen och även för att dubbelkolla vad hon säger hos mig/hos hennes mamma. Hon är bortskämd hos sin mamma och får ofta med sig det hon vill, med olika medel.

Det gör såklart ont att säga om sitt barn att hon är manipulativ, men det är så det har blivit. Vad det beror på är det man måste ta reda på. Hon är ju inte född sådan och kanske har bra anöedningar till det, men änsålänge har det inte framkommit tyvärr

Att kalla det för manipulativt när det är ett barn det gäller är ju dock lite konstigt.
Alla barn håller på sådär med att testa gränser och se hur föräldrarna reagerar, även i djurvärlden.
Det är så ens sociala kompetens och personlighet byggs upp och är helt naturligt och absolut inte "manipulativt"!
Citera
2022-09-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Fast det är evinnerligt bättre att hon vill komma än att inte komma alls gissar jag?
Tycker du kan släppa på din uppfostran och få din dotter att känna glädje att komma till dig. Det spelar väl ingen roll att det var "high life" i ett halvår när ni tänker tillbaka på den här tiden när hon är 17 år?
När din dotter väl kommer till dig självmant och med glädje så kan du varsamt justera din uppfostran. Men jag tror du har minst ett halvår av att vara "snälla pappan" innan du ens ska fundera på något annat. Sen finns det ju såklart grader i helvetet, ett fungerande samliv innehållet vissa regler alla måste anpassa sig till. Men att komma lite sent till skolan ett par månader eller vad det nu kan vara, det kvittar i det långa loppet. Dottern vill bara äta pasta och ketchup? Varsågod.

Lycka till. Jag har varit i dina skor. Den enda som kan ändra detta är du, ingen familjerätt eller mamman eller vem du än tror. Definitivt inte din dotter.

Alltså det är inte någon hård uppfostran jag pratar om, det är bara allmänna saker som att inte lägga sig 01.30 när det är skola dagen efter. Att man kan bada mer än 1 gång/vecka. Att det är bra att hon försöker sova i sin säng. Att hon inte får precis allt hon pekar på. Väldigt basic grejer.. det är inte så att jag säger åt henne att sitta rakt i ryggen eller så.

Det viktigaste för mig är att hon mår bra. Jag har släppt på mycket för hennes skull, men det har inte fungerat.

Får väl ta ett funderingsvarv till
Citera
2022-09-24, 23:25
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Det är hennes sätt att protestera mot att tvingas växa upp i ytterligare en av dess varannan vecka-familjer.

Barn mår bäst av att växa upp i en monogam familj med en mor och en far, inte alla dessa varrannan vecka-konstelattioner med bonussyskon från massa olika föräldrar.
Citera
2022-09-24, 23:26
Medlem
RedRights avatar
Tror hon är inne i en fas med separationsångest, att "hemma" är mer hos mamma är inte så konstigt eftersom hon är där lite mer, viktigt att mamman propsar på att hon ska åka till dig. Även viktigt för syskonen sinsemellan. Hemma hos dig så finns brorsan
En liten "konkurrent" som man måste dela saker med.
Hos mamma är de 100% uppmärksamhet 24/7 klart hon väljer de och det har inget med dig att göra som pappa! Dottern älskar dig över allt annat innerst inne! De är en övergående fas, kan ta flera år men ge inte upp och håll fast vid rutinerna! Bra att du kontaktat familjerätten, av dem kan man få rätt verktyg att jobba med. Men som sagt, det kommer bli bättre. Lycka till och släpp henne inte! Hon behöver dig lika mycket som sin mamma.
Citera
2022-09-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruvadMutter
Att kalla det för manipulativt när det är ett barn det gäller är ju dock lite konstigt.
Alla barn håller på sådär med att testa gränser och se hur föräldrarna reagerar, även i djurvärlden.
Det är så ens sociala kompetens och personlighet byggs upp och är helt naturligt och absolut inte "manipulativt"!

Även om alla barn håller på så och det är en del av utvecklingen, så var det ändå bara ett uttryck för att beskriva situationen. Du får gärna utveckla mer, för jag förstår inte varför det skulle vara fel att säga att det är ett manipulativt beteende när det faktiskt är det? Oavsett om det är ett barn och del av utvecklingen?🤔
Citera
2022-09-24, 23:29
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag tror att det kan vara en blandning. Hon kan säga efter att vi har haft en jättebra helg att hon haft tråkigt och inte gjort något, så på så sätt så ljuger hon ju. Till mig säger hon att hon haft det jättebra..
Där ser jag ett problem. Nysta i det. Antingen är det du, barnet, mamman eller någon i omgivningen som påverkar på ett sätt som för barnet är negativt.

I övrigt så ska du väl för tusan acceptera barnets vilja för stunden. Tror du att du kommer försvinna för den sakens skull?
Citera
Medlem
Citat:
Jag menar mer att min dotter försöker med alla medel, både lögn, sanning, skrik, gråt och ilska att inte behöva komma till mig. Hon är en underbar person, men alla barn kan ljuga. Från början förde jag långa diskussioner med hennes mamma om situationen och även för att dubbelkolla vad hon säger hos mig/hos hennes mamma. Hon är bortskämd hos sin mamma och får ofta med sig det hon vill, med olika medel.

Det gör såklart ont att säga om sitt barn att hon är manipulativ, men det är så det har blivit. Vad det beror på är det man måste ta reda på. Hon är ju inte född sådan och kanske har bra anöedningar till det, men änsålänge har det inte framkommit tyvärr
Då låter det som du har en del självreflektion att göra. Tyvärr.

Jag har barn som är lite äldre, äldsta på gymnasiet och jag förstår inte denna hets med att disciplinera sina barn eller vara auktoritär. Vad jag märkt är att vara en respektfull förälder ger respekt tillbaka. Barnet vill inte göra en besviken utan istället stolt. Har en väldigt fin relation med mina barn och de är skötsamma och väluppfostrade. Till den grad att äldsta läxar upp sina vänner ”kan jag be att få heter det” när de ”ska ha” något.

Man måste inte vara hård för att få väluppfostrade barn.
Du bygger en relation till dina barn för livet och då måste man satsa och göra aktiviteter tillsammans, sitta ner vid matbordet och äta middag tillsammans, lyssna på vad de har att säga osv. Du kanske kan fundera över varför det är så viktigt att vara uppfostrande, vi tenderar att upprepa det vi fått med oss hemifrån men det betyder inte alltid att det är rätt. Självklart kan och ska det få konsekvenser om barnet missköter sig allvarligt men fokus tror jag mer ska ägnas åt att bygga förtrolighet, att ha en dialog och förståelse.

”Uppfostran” får barnet genom att vi föregår som goda förebilder. Vi visar våra barn vad som är viktigt i livet. Röker föräldrarna är det stor risk att även barnen börjar röka. Har föräldrarna hög utbildning är det stor chans att våra barn följer i våra fotspår. Barn tenderar att göra som föräldrarna gör och inte vad de säger att man ska göra. Lite tankar bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Det är hennes sätt att protestera mot att tvingas växa upp i ytterligare en av dess varannan vecka-familjer.

Barn mår bäst av att växa upp i en monogam familj med en mor och en far, inte alla dessa varrannan vecka-konstelattioner med bonussyskon från massa olika föräldrar.

tyvärr lever alla inte i den världen där det är ett alternativ att ta vad som helst hur länge som helst för att vissa tycker att det ska vara så.
Citera
2022-09-24, 23:31
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Alltså det är inte någon hård uppfostran jag pratar om, det är bara allmänna saker som att inte lägga sig 01.30 när det är skola dagen efter. Att man kan bada mer än 1 gång/vecka. Att det är bra att hon försöker sova i sin säng. Att hon inte får precis allt hon pekar på. Väldigt basic grejer.. det är inte så att jag säger åt henne att sitta rakt i ryggen eller så.

Det viktigaste för mig är att hon mår bra. Jag har släppt på mycket för hennes skull, men det har inte fungerat.

Får väl ta ett funderingsvarv till
Absolut, det låter ju helt rimligt!
Kan inte hon somna i din säng och ni sover tillsammans? Något av det mest beroendeframkallande som finns hos barn tycker jag är när de får "ensamtid", att lägga sig tillsammans och läsa en bok en helt suveränt. Och då har ni några gjort ett klara för sängen och ni båda ska sova (gissar yngre kan vara med också, annars får du lösa den ekvationen!).
1:30 låter helt sinnes, har du inte själv lagt dig då för länge sedan? Jag hade då gjort det.

Och sist, använd ingen mobil! Om du sitter och tar det lugnt, sitt med korsord. Eller bok. Eller veckotidning. Ingen mobil! Det fungerade otroligt bra och kraftfullt med mina barn. Barnen ser hur hypnotiserade alla blir av den där. Och ditt förhandlingsläge är okränkbart om du börjar med detta.
PM om du vill snacka vidare
Senast redigerad av Ett litet djur 2022-09-24 kl. 23:33.
Citera
2022-09-24, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Då låter det som du har en del självreflektion att göra. Tyvärr.

Jag har barn som är lite äldre, äldsta på gymnasiet och jag förstår inte denna hets med att disciplinera sina barn eller vara auktoritär. Vad jag märkt är att vara en respektfull förälder ger respekt tillbaka. Barnet vill inte göra en besviken utan istället stolt. Har en väldigt fin relation med mina barn och de är skötsamma och väluppfostrade. Till den grad att äldsta läxar upp sina vänner ”kan jag be att få heter det” när de ”ska ha” något.

Man måste inte vara hård för att få väluppfostrade barn.
Du bygger en relation till dina barn för livet och då måste man satsa och göra aktiviteter tillsammans, sitta ner vid matbordet och äta middag tillsammans, lyssna på vad de har att säga osv. Du kanske kan fundera över varför det är så viktigt att vara uppfostrande, vi tenderar att upprepa det vi fått med oss hemifrån men det betyder inte alltid att det är rätt. Självklart kan och ska det få konsekvenser om barnet missköter sig allvarligt men fokus tror jag mer ska ägnas åt att bygga förtrolighet, att ha en dialog och förståelse.

”Uppfostran” får barnet genom att vi föregår som goda förebilder. Vi visar våra barn vad som är viktigt i livet. Röker föräldrarna är det stor risk att även barnen börjar röka. Har föräldrarna hög utbildning är det stor chans att våra barn följer i våra fotspår. Barn tenderar att göra som föräldrarna gör och inte vad de säger att man ska göra. Lite tankar bara.

Alltså det ligger mycket i det du säger, men samtidigt kan man ju inte bortse från alla gränser. Jag är inte ”hård” mot henne direkt.

Självreflektion är däremot alltid bra.
Citera
2022-09-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Absolut, det låter ju helt rimligt!
Kan inte hon somna i din säng och ni sover tillsammans? Något av det mest beroendeframkallande som finns hos barn tycker jag är när de får "ensamtid", att lägga sig tillsammans och läsa en bok en helt suveränt. Och då har ni några gjort ett klara för sängen och ni båda ska sova (gissar yngre kan vara med också, annars får du lösa den ekvationen!).
1:30 låter helt sinnes, har du inte själv lagt dig då för länge sedan? Jag hade då gjort det.

Och sist, använd ingen mobil! Om du sitter och tar det lugnt, sitt med korsord. Eller bok. Eller veckotidning. Ingen mobil! Det fungerade otroligt bra och kraftfullt med mina barn. Barnen det hur hypnotiserade alla blir av den där. Och ditt förhandlingsläge är okränkbart om du börjar med detta.
PM om du vill snacka vidare

Tack för svaret! Jo 1:30 sover jag, men hon får vara uppe väldigt länge hos sin mamma, men så vill jag knte ha det hos mig om det är skola 😊 hon brukar somna i sängen med saga på och komma till mig på natten, vilket är okej. Böcker har jag faltislt varit dålig på, på sistone, så det är något jag ska ta upp igen!😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in