2022-09-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotANazi
Det kan vara mamman som manipulerar dottern för att fasa ut dig då du säkert har många dagar att säga till om? Mamman kanske ser det som problematiskt och vill leva sitt liv med dotter och man. Utan dig :/

Tror faktiskt inte det. Mamman är lika mån som mig om henne. Hon ringer och resonerar men vi kommer ingenstans.. hon försöker ”övertala” henne till att komma till mig men ger med sig när det blir för jobbigt
Citera
2022-09-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
känner hon att du gör det då?

Det tror jag absolut att hon gör
Citera
2022-09-24, 22:59
Medlem
Barn kan ha perioder då de är närmare den ena eller andre föräldern.
Det jag dock reagerar på är att du kallar din dotter som är mellan 6-9 år gammal för manipulativ och anklagar henne för att ljuga. Det är ganska hårda ord mot ett så litet barn kan jag känna.

Vad spelar det för roll om modern tar henne på aktiviteter? Det skämmer väl inte bort ett barn?
Hade mina barn velat vara mindre hos mig hade jag accepterat deras önskan och funderat över vad det kan bero på och försökt jobba på relationen.

Om flickan inte säger till dig att hon haft tråkigt men till andra kan det ju betyda att hon är rädd för att säga det till dig? Antingen för att såra dig eller pga din reaktion av någon anledning. Det kanske kan vara något att reflektera över istället för att avfärda det som lögn.
Jag kan vara helt fel ute och vill inte trampa dig på tårna så ber om ursäkt om det låter hårt. Kan som sagt vara en period också.
Citera
2022-09-24, 22:59
Medlem
THE.MAN.HIM.SELFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkruvadMutter
Din dotters situation påminner en hel del om hur det var för mig när jag gick i lågstadiet.

Min pappa bodde ändå granne med oss, men jag var hellre hos mamma.

Hur mår mamman?
Jag var ofta orolig att mamma inte skulle må bra om jag inte var hemma, medans jag visste att pappa var självständig och inte hade något behov av mitt sällskap, varken mentalt eller med praktiska saker.
(Barn förstår bra mycket mer än vad man tror)

Sen kan det helt enkelt vara så att hon känner sig som en gäst eller tillomed som en inkräktare i ditt hem och i din familj.

Om det är till någon tröst så har jag kommit närmare min pappa ju äldre jag blivit och idag förstår jag varför han var mer bestämd än mamma och att han faktiskt är den enda som brytt sig om att försöka uppfostra mig.
Dock så var hans försök helt förgäves då jag var ett helt omöjligt envist barn med alldeles för stark vilja för att någon skulle kunna sätta upp regler och få mig att följa dom. 😅

hahahha samma här men är ändå glad att man fick ta några smällar av farsan när man balla ur totalt uppfostring är en bristande vara i samhället nu för tiden.
Citera
2022-09-24, 23:01
Medlem
Sluta uppfostra och stå i. Var dör alltid för henne och var lyhörd. Låt henne komma när hon själv vill. Att åka hem till dig och bli uppfostrad är väl ibte särskilt lockande
Citera
2022-09-24, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
Låter som att ditt ex är hennes primära anknytningsperson, trygga hamn o.s.v. Är det helt omöjligt att hon då och då får vara med er båda samtidigt, så att hon s.a.s. "vänjer sig" (i brist på bättre ord) vid att du är en trygg vuxen att anförtro sig till?

Tolka nu inte detta som att du är en dålig förälder. Men med tanke på att ni skildes när hon var såpass liten är det klart att det kan ha satt psykologiska spår som gör att hon föredrar sin mamma.

Jag tror att hon alltid känt på något sätt att ”mamma är hemma” , hur mycket jag än försökt att förbättra allting. Hon är väldigt mammig. Det får gärna vara så eftersom det är så hon känner. Jag vill bara ha en fungerande vardag hos mig också liksom.

Nej jag vet om att jag är en bra pappa och försöker ständigt förbättra saker och ting. Hennes mående går alltid först. Samtidigt är det en svår balansgång. Hon vill inte vara hos mig typ varannan vecka och jag förstår det. Samtidigt kan hon heller inte vänja sig vid varannan vecka- om vi inte har det
Citera
2022-09-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Tror faktiskt inte det. Mamman är lika mån som mig om henne. Hon ringer och resonerar men vi kommer ingenstans.. hon försöker ”övertala” henne till att komma till mig men ger med sig när det blir för jobbigt

Ja okej där måste hon sätta ner foten och inte hamna i situationen där övertalning ska krävas. Tur att du iallafall kan samtala med mamman
Citera
2022-09-24, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Barn kan ha perioder då de är närmare den ena eller andre föräldern.
Det jag dock reagerar på är att du kallar din dotter som är mellan 6-9 år gammal för manipulativ och anklagar henne för att ljuga. Det är ganska hårda ord mot ett så litet barn kan jag känna.

Vad spelar det för roll om modern tar henne på aktiviteter? Det skämmer väl inte bort ett barn?
Hade mina barn velat vara mindre hos mig hade jag accepterat deras önskan och funderat över vad det kan bero på och försökt jobba på relationen.

Om flickan inte säger till dig att hon haft tråkigt men till andra kan det ju betyda att hon är rädd för att säga det till dig? Antingen för att såra dig eller pga din reaktion av någon anledning. Det kanske kan vara något att reflektera över istället för att avfärda det som lögn.
Jag kan vara helt fel ute och vill inte trampa dig på tårna så ber om ursäkt om det låter hårt. Kan som sagt vara en period också.

Jag menar mer att min dotter försöker med alla medel, både lögn, sanning, skrik, gråt och ilska att inte behöva komma till mig. Hon är en underbar person, men alla barn kan ljuga. Från början förde jag långa diskussioner med hennes mamma om situationen och även för att dubbelkolla vad hon säger hos mig/hos hennes mamma. Hon är bortskämd hos sin mamma och får ofta med sig det hon vill, med olika medel.

Det gör såklart ont att säga om sitt barn att hon är manipulativ, men det är så det har blivit. Vad det beror på är det man måste ta reda på. Hon är ju inte född sådan och kanske har bra anöedningar till det, men änsålänge har det inte framkommit tyvärr
Citera
2022-09-24, 23:07
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plingare
Det tror jag absolut att hon gör

bra

det är det viktigaste
Citera
2022-09-24, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotANazi
Ja okej där måste hon sätta ner foten och inte hamna i situationen där övertalning ska krävas. Tur att du iallafall kan samtala med mamman

Vill ju inte att hon ska förknippa att komma till mig med övertalning, bestraffning eller mutning eller sådant. Ja sätta ber foten absolut, men risken är väl att det blir värre. Försöker komma fram till vad som är fel, men det går inte så bra 😅
Citera
2022-09-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokakamelen
Sluta uppfostra och stå i. Var dör alltid för henne och var lyhörd. Låt henne komma när hon själv vill. Att åka hem till dig och bli uppfostrad är väl ibte särskilt lockande

Min dotter är väldigt klok, så det är väldigt sällan man måste tillrättavisa henne. Men om hon beter sig illa så måste man ju säga till 😊
Citera
2022-09-24, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkruvadMutter
Din dotters situation påminner en hel del om hur det var för mig när jag gick i lågstadiet.

Min pappa bodde ändå granne med oss, men jag var hellre hos mamma.

Hur mår mamman?
Jag var ofta orolig att mamma inte skulle må bra om jag inte var hemma, medans jag visste att pappa var självständig och inte hade något behov av mitt sällskap, varken mentalt eller med praktiska saker.
(Barn förstår bra mycket mer än vad man tror)

Sen kan det helt enkelt vara så att hon känner sig som en gäst eller tillomed som en inkräktare i ditt hem och i din familj.

Om det är till någon tröst så har jag kommit närmare min pappa ju äldre jag blivit och idag förstår jag varför han var mer bestämd än mamma och att han faktiskt är den enda som brytt sig om att försöka uppfostra mig.
Dock så var hans försök helt förgäves då jag var ett helt omöjligt envist barn med alldeles för stark vilja för att någon skulle kunna sätta upp regler och få mig att följa dom. 😅

Tyvärr tror jag att hon känner lite så och jag har försökt och ändra detta länge, men det fungerar inte så bra. Hennes lillebror tar såklart också tid. Förösker mitt bästa 😊

Jadu, hennes mamma har nog mått dåligt i perioder antar jag, men mår nog ganska bra tror jag. Min dotter har en styvfar där som verkar kanonbra. De har nyss köpt hund också.
Senast redigerad av Plingare 2022-09-24 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in