Citat:
Ursprungligen postat av
Pagojuice
Barn kan ha perioder då de är närmare den ena eller andre föräldern.
Det jag dock reagerar på är att du kallar din dotter som är mellan 6-9 år gammal för manipulativ och anklagar henne för att ljuga. Det är ganska hårda ord mot ett så litet barn kan jag känna.
Vad spelar det för roll om modern tar henne på aktiviteter? Det skämmer väl inte bort ett barn?
Hade mina barn velat vara mindre hos mig hade jag accepterat deras önskan och funderat över vad det kan bero på och försökt jobba på relationen.
Om flickan inte säger till dig att hon haft tråkigt men till andra kan det ju betyda att hon är rädd för att säga det till dig? Antingen för att såra dig eller pga din reaktion av någon anledning. Det kanske kan vara något att reflektera över istället för att avfärda det som lögn.
Jag kan vara helt fel ute och vill inte trampa dig på tårna så ber om ursäkt om det låter hårt. Kan som sagt vara en period också.
Jag menar mer att min dotter försöker med alla medel, både lögn, sanning, skrik, gråt och ilska att inte behöva komma till mig. Hon är en underbar person, men alla barn kan ljuga. Från början förde jag långa diskussioner med hennes mamma om situationen och även för att dubbelkolla vad hon säger hos mig/hos hennes mamma. Hon är bortskämd hos sin mamma och får ofta med sig det hon vill, med olika medel.
Det gör såklart ont att säga om sitt barn att hon är manipulativ, men det är så det har blivit. Vad det beror på är det man måste ta reda på. Hon är ju inte född sådan och kanske har bra anöedningar till det, men änsålänge har det inte framkommit tyvärr