• 1
  • 2
2022-09-23, 15:13
Medlem
Mycket lång story kort. Mina föräldrar äger flera hus, och vill att vi (jag och min man) ska köpa ett utav dem. Vi vill gärna ha huset, men är fundersamma till det upplägg som mina föräldrar tänker sig.

De vill skriva över huset på oss, dvs ge det som gåva och registrera oss som nya ägare på fastigheten. Men sen, när vi äger huset, ska vi ta ett lån på 40% utav taxeringsvärdet och betala till dem kontant (inte i kontanter, men ni fattar). Ytterligare 40% av taxeringsvärdet kan vi välja att antingen betala direkt till dem eller göra en avbetalningsplan på 20 år på.

Taxeringsvärdet är relativt lågt, men marknadsvärdet på huset är extremt högt pga bra läge.

80% av taxeringsvärdet blir 3 miljoner. Alltså, antingen betalar vi tre miljoner direkt till mina föräldrar eller 1,5 miljon direkt plus 1,5 miljon på avbetalning med 1% ränta.

Hela upplägget känns… oklart och krångligt. Men är det ens lagligt?

- Kan vi ta ett lån på 1,5 miljon för att köpa ett hus vi redan äger? Kommer inte banken att undra vad vi ska med 1,5 miljon till?
- Kan man göra en random banköverföring på 1,5 miljon mellan två privatpersoner, utan att redovisa vad pengarna ska användas till?
- Vad är fördelarna för mina föräldrar att göra såhär, de slipper betala skatt på försäljningssumman, eller?
- Vilka är nackdelarna för oss? Dels med avseende på ev. framtida arvstvist (jag har flera syskon), skattedeklaration (får man dra av skatt för köp av bostad när det inte är officiellt bostadsköp?), och belåning (går det att ta bolån hur som helst utan att kunna visa vad pengarna ska användas till? Eller blir det ett privatlån isf, och är det annan ränta på det?)

Jag har ingen koll på det här, men tycker att det känns konstigt att få ett hus som gåva och sen ”under bordet” betala tre miljoner. Det kanske funkade så på åttiotalet när mina föräldrar köpte huset, men det känns varken rimligt eller vettigt idag.
Citera
2022-09-23, 15:31
Medlem
Du kan inte ta ett huslån om du redan äger huset om du tror det?
Citera
2022-09-23, 15:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera
2022-09-23, 15:40
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Jo man kan låna upp på huset.

Dock åker ni på en onödig skattesmäll om ni får ta över huset gratis, betalar ni 1,5m från början blir skattesmällen mycket mindre.

Edit; skattemässigt är det bäst att betala 3m direkt, för ni ärver skatten för prisuppgången
Senast redigerad av TrueC 2022-09-23 kl. 15:42.
Citera
2022-09-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon trovärdig källa till detta?

Haha men vad tror du själv? Huslån är till för att kunna köpa hus/lgh. Du kan höja befintligt lån genom att omvärdera din befintliga lgh/hus. Du kan ju inte säga hej vill ta ett lån på ett hus jag redan äger???
Citera
2022-09-23, 15:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vad grundar du detta på du som verkar så övertygad?
Kom inte med ngn gissning nu.
Citera
2022-09-23, 15:43
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Haha men vad tror du själv? Huslån är till för att kunna köpa hus/lgh. Du kan höja befintligt lån genom att omvärdera din befintliga lgh/hus. Du kan ju inte säga hej vill ta ett lån på ett hus jag redan äger???

https://www.swedbank.se/privat/boend...hoj-bolan.html

Du verkar insatt 🤣
Citera
2022-09-23, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Jo man kan låna upp på huset.

Dock åker ni på en onödig skattesmäll om ni får ta över huset gratis, betalar ni 1,5m från början blir skattesmällen mycket mindre.

Edit; skattemässigt är det bäst att betala 3m direkt, för ni ärver skatten för prisuppgången

På vilket sätt åker vi på skattesmäll om vi får ta över huset gratis? Gåvoskatt?
Citera
2022-09-23, 15:44
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"Du kan ju inte säga hej vill ta ett lån på ett hus jag redan äger???"

Sluta svamla, har du någon trovärdig källa eller har du inte det?
Citera
2022-09-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
https://www.swedbank.se/privat/boend...hoj-bolan.html

Du verkar insatt 🤣

Står ju höja bolån???
Citera
2022-09-23, 15:53
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Står ju höja bolån???

Ja det förutsätts att alla har någon form av grundlån att låna upp på, men det spelar ingen roll om du inte har lån.huslån med huset som säkerhet, att du har ett hus som säkerhet är definitionen av huslån
Citera
2022-09-23, 15:55
Medlem
Jag är ingen expert alls. Men om det officiella priset då du köper huset är väldigt lågt, och du en dag i framtiden säljer huset, så kommer din officiella reavinst, och därmed reavinstbeskattningen, bli väldigt hög.

Tycker du borde låta någon sakkunnig titta på det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in