2022-09-23, 15:57
Medlem
Kan man skriva över hus lite hur som helst i Sverige, finns det lagar på det eller? Lånar din tråd lite ;
Citera
2022-09-23, 15:58
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Jag är ingen expert alls. Men om det officiella priset då du köper huset är väldigt lågt, och du en dag i framtiden säljer huset, så kommer din officiella reavinst, och därmed reavinstbeskattningen, bli väldigt hög.

Tycker du borde låta någon sakkunnig titta på det här.

Exakt, det var nått med det där jag hade för mig, men är inte heller nån expert.

Men du ärver ju dina föräldrars vinskatt, betalar du 3 m direkt skattas det då
Citera
2022-09-23, 16:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divemaster986
På vilket sätt åker vi på skattesmäll om vi får ta över huset gratis? Gåvoskatt?

Gåvoskatten är avskaffad i Sverige sedan 1 januari 2005.
Citera
2022-09-23, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Exakt, det var nått med det där jag hade för mig, men är inte heller nån expert.

Ja, det är jag med på. Har dock inga som helst planer på att sälja huset.
Citera
2022-09-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC

Aha. Så tanken är att eftersom föräldrarna inte betalar reavinstskatt så blir det en binge pengar som ärvs istället. Kan man verkligen göra så? Som sagt, jag har ingen koll så borde inte säga något.
Citera
2022-09-23, 16:04
Medlem
Gåvan kommer betraktas som förskott på arv dvs dina syskon kommer räkna av husvärdet och har du då betalat föräldrarna för "uppehälle" syns inte detta i bouppteckningen.

Det går att komma runt genom att skriva detta i gåvobrevet att gåvan inte utgör förskott på arv.

Detta kan nog vara viktigt för tänk om S inför arvsskatt innan föräldrarna dött. Hoppsan, först avräkning på arvet och sedan arvsskatt och stor vinstskatt vid försäljning.

Mycket att tänka på.
Citera
2022-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Gåvan kommer betraktas som förskott på arv dvs dina syskon kommer räkna av husvärdet och har du då betalat föräldrarna för "uppehälle" syns inte detta i bouppteckningen.

Det går att komma runt genom att skriva detta i gåvobrevet att gåvan inte utgör förskott på arv.

Detta kan nog vara viktigt för tänk om S inför arvsskatt innan föräldrarna dött. Hoppsan, först avräkning på arvet och sedan arvsskatt och stor vinstskatt vid försäljning.

Mycket att tänka på.

Att arvsskatten införs retroaktivt på gåvofastigheter lär inte hända nej.
Till TS. Du verkar djupt korkad. Lyssna på dina föräldrar. Din man verkar vara en riktig tölp också som inte ens fattar vilket drömupplägg detta är. Ni förtjänar inte fastigheten när ni beter er så här.
Citera
2022-09-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten

Mycket att tänka på.

Tack för input. Detta verkar dock mina föräldrar ha koll på, då de i utkastet till köpekontrakt/överföring har skrivit uttryckligen att gåvan inte ska ses som förskott på arv.

Rent juridiskt, räcker det att mina föräldrar skriver så? Eller kan mina syskon ändå göra någon form av arvstvist av att de tycker att gåvan var orättvis?
Citera
2022-09-23, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Att arvsskatten införs retroaktivt på gåvofastigheter lär inte hända nej.
Till TS. Du verkar djupt korkad. Lyssna på dina föräldrar. Din man verkar vara en riktig tölp också som inte ens fattar vilket drömupplägg detta är. Ni förtjänar inte fastigheten när ni beter er så här.

Haha, gulligt svar. På vilket sätt är detta ett drömupplägg? Utveckla gärna.
Citera
2022-09-23, 16:12
Medlem
Ts bör redogöra om det finns syskon. Andra än gemensamma barn och vad dina föräldrar syn är på saken att de iprincip ger din man pengar
Citera
2022-09-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Kan man skriva över hus lite hur som helst i Sverige, finns det lagar på det eller? Lånar din tråd lite ;
Nej det måste finnas något skrivet som är giftigt

Kan vara köpekontrakt
Gåvobrev eller bouppteckningen och testamente
Citera
2022-09-23, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divemaster986
Haha, gulligt svar. På vilket sätt är detta ett drömupplägg? Utveckla gärna.
Han var en glad kille. Arvskatten kommer aldrig tillbaka däremot kan fastighetsskatten komma tillbaka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in