2012-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Anledningen till att jag nämnde CDR var just för att Ronaldo gjorde mål och Messi gjorde det inte. Detta var för att alla som är helt besatta av Messi alltid drar fram mål-kortet och vrålar över att Messi minsann gjorde fler mål än Ronaldo förra säsongen.

Återigen, jag tycker Messi är en fantastisk spelare och skulle givetvis inte slita håret av mig om han vinner bollen. Men, min personliga åsikt är att Ronaldo är mer värd den sett till ligavinsten och utfall i viktiga matcher. Sen, att han inte gör 5 mål varje match emot bottenskrap i La Liga är en annan femma.
Det är ju Ronaldo-supportrarna som brukar dra fram målkortet då det spelmässigt inte borde finnas någon som helst tveksamhet om vem som är bäst. Men numera verkar det som att Messi också gör fler mål än Ronaldo, så då går inte heller det kortet att nyttja. Tungt
Citera
2012-09-10, 20:33
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Det är ju Ronaldo-supportrarna som brukar dra fram målkortet då det spelmässigt inte borde finnas någon som helst tveksamhet om vem som är bäst. Men numera verkar det som att Messi också gör fler mål än Ronaldo, så då går inte heller det kortet att nyttja. Tungt

Måste faktiskt kännas riktigt tungt för dem som bryr sig så mycket. Dock inte målen som gör får Messi att framstå som världens och tidernas bästa spelare. Skulle Ronaldo göra 60 mål i ligan och Messi 30 mål så skulle Messi anses som bättre ändå. Finns så mycket annat att stödja sig på när man kommer till Messi. Ronaldo har i princip bara sina mål att stödja sig på och det håller inte.
Citera
2012-09-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Måste faktiskt kännas riktigt tungt för dem som bryr sig så mycket. Dock inte målen som gör Messi bra. Skulle Ronaldo göra 60 mål i ligan och Messi 30 mål så skulle förmodligen Messi anses som bättre ändå. Finns så mycket annat att stödja sig på när man kommer till Messi. Ronaldo har i princip bara sina mål att stödja sig på och det håller fan inte.

Det är därför jag ser så stora likheter med Gerd Muller. Relativt oteknisk, stark i kroppen, inga jätteavancerade mål, men en målspruta utav bara helvete. Det är på ett sätt en komplimang att bli jämförd med en av Europas största målskyttar genom tiderna, men det tar ju bort honom från finrummet med Maradona, Ronaldo9, Messi, Cruyff, Zidane, Platini och grabbarna.
Senast redigerad av Soccerson 2012-09-10 kl. 20:39.
Citera
2012-09-10, 20:35
Medlem
Karol.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Men gör man 73 mål så är man förlåten. 2 år yngre än Gerd Ronaldo och så många fler rekord. Det bådar gott.
Så Messi blir förlåten för att han missade straffen mot Chelsea men Ronaldo blir syndabaock för att han missade straff mot Bayern trots att han gjorde 2 mål tidigare i matchen, ok då vet jag din nolla.
Citera
2012-09-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karol.
Så Messi blir förlåten för att han missade straffen mot Chelsea men Ronaldo blir syndabaock för att han missade straff mot Bayern trots att han gjorde 2 mål tidigare i matchen, ok då vet jag din nolla.
Staffarna hade inte samma värde. Barcelona hade tid att göra mål efter straffen. CRs miss låg till grund för förlusten. De missade i helt skilda lägen.
Citera
2012-09-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Måste faktiskt kännas riktigt tungt för dem som bryr sig så mycket. Dock inte målen som gör får Messi att framstå som världens och tidernas bästa spelare. Skulle Ronaldo göra 60 mål i ligan och Messi 30 mål så skulle Messi anses som bättre ändå. Finns så mycket annat att stödja sig på när man kommer till Messi. Ronaldo har i princip bara sina mål att stödja sig på och det håller inte.

Du är jävligt dum. För det första så är Ronaldo ytteranfallare vilket innebär att det är 10 gånger svårare att göra 46 mål i ligan från den positionen än Messis nuvarande position som 10:a vilket också innebär att du gör mer mål automatiskt. Det är en mycket enklare position att göra mål ifrån.

Båda har olika egenskaper svårt att säga vem som är bättre.
Citera
2012-09-10, 20:46
Medlem
svulles avatar
Citat:
Han gör inte 5 mål i CL heller. Du vet, målmässigt, assistmässigt, rent tekniskt, så är det långt emellan dem.

Visa mig ett mål där CR gör en soloräd och fintar 5-6 man? Det finns inte. Som Maradona sa "messi behöver inte CRs hårda skott han dribblar sig emot mål istället".

Zlatan sa det fint med där han såg CR som en träningsprodukt och Messi som en lirare. CR är inte ens näst bäst. Men likt Gerd Muller så öser han in mål. Men var är liret, speluppfattningen, genipassningarna?

Gerd Muller nr 2. Sorry.

Jag tycker dock man är väldigt naiv om man säger att Ronaldo bara är en renodlad målspruta utan övriga egenskaper (exkl. hans skott och snabbhet då). Klacken han gjorde till sig själv emot just Barcelona, är väl ett bevis på att han har teknik han med.

Men absolut, Messi är mer teknisk och dribblar mer. Dessutom är Barcelona otroligt mycket ber beroende av honom än vad Real Madrid är av CR, vilket är både bra och dåligt.

Citat:
Staffarna hade inte samma värde. Barcelona hade tid att göra mål efter straffen. CRs miss låg till grund för förlusten. De missade i helt skilda lägen.

Fast eftersom Barcelona inte bara misslyckades att göra mål efter det, utan även släppte in ett mål bakåt emot 10 man, så får det väl ändå anses som ett misslyckande av rang ifrån Messis sida.
Citera
2012-09-10, 20:49
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Du är jävligt dum. För det första så är Ronaldo ytteranfallare vilket innebär att det är 10 gånger svårare att göra 46 mål i ligan från den positionen än Messis nuvarande position som 10:a vilket också innebär att du gör mer mål automatiskt. Det är en mycket enklare position att göra mål ifrån.

Båda har olika egenskaper svårt att säga vem som är bättre.

Jaså det säger du. Du måste ha missuppfattat mitt inlägg fel eller så har du lite svårigheter när det kommer till läsning. Det första du gör i din andra mening är att rabbla upp hur många mål Ronaldo gjorde och hur svårt det var för honom att göra dem målen. Men vet du vad? Jag bryr mig inte ett dugg om han gjorde 46 mål eller 66 mål i ligan han kommer fortfarande att framstå som sämre än Messi, i mångas ögon då man bara förlitar sig på målen exakt som du gör nu.

Ska jag sammanfatta det hela åt dig? Målen spelar ingen som helst roll i jämförelsen mellan Ronaldo och Messi då Messi har så mycket andra kvalitéer än att göra mål.
Citera
2012-09-10, 20:53
Medlem
Karol.s avatar
Citat:
I andra halvlek körde Barca bara sidledsrull och skapade noll målchanser, Messis straff var deras ända hopp. Ronaldo missade i första straffomgången så det fanns ändå 4 omgångar till för att kunna vända skiten.
Citera
2012-09-10, 20:56
Medlem
Ingen tvivlade väl på att Ronaldinho var världens bästa spelare även fast han inte alls gjorde flest mål. Att enbart bedöma fotbollsskicklighet på antalet mål är urbota dumt. Hade Ronaldo gjort dubbelt så många mål som Messi hade jag fortfarande tyckt att den senare var bättre. Fotboll är så otroligt mycket mer komplext än att säga att den som gör flest mål är bäst. Knattebeteende. Man måste kunna ha mer spelsinne än så som fotbollsbeskådade.

Men nu gör ju inte ens Ronaldo fler mål längre så förstår inte vad vi debatterar riktigt. INGEN med förståndet i behåll kan hävda något annat än att Messi är världens bästa spelare.
Citera
2012-09-10, 20:59
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ingen tvivlade väl på att Ronaldinho var världens bästa spelare även fast han inte alls gjorde flest mål. Att enbart bedöma fotbollsskicklighet på antalet mål är urbota dumt. Hade Ronaldo gjort dubbelt så många mål som Messi hade jag fortfarande tyckt att den senare var bättre. Fotboll är så otroligt mycket mer komplext än att säga att den som gör flest mål är bäst. Knattebeteende. Man måste kunna ha mer spelsinne än så som fotbollsbeskådade.

Men nu gör ju inte ens Ronaldo fler mål längre så förstår inte vad vi debatterar riktigt. INGEN med förståndet i behåll kan hävda något annat än att Messi är världens bästa spelare.

Kamora kanske kan suga in sig det.
Citera
2012-09-10, 20:59
Medlem
Karol.s avatar
Citat:

Iniesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in