Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Vet att du får svara på allt om du vill men vad är ditt problem egentligen? Det är ingen här som ogillar Ronaldo bara för att att några tabloider i England har börjat kritisera Ronaldo. Av andra som inte är Unitedsuporters så har kritiken mot Ronaldo funnits hela tiden men givetvis är det viktigaste att han har de egna fansen med sig. Det var det som förändrades det här VMet. Han har skillsen det är det ingen som tvivlar.
Du är helt tydligen inte intresserad av fotboll som lagsport för annars skulle du inte dyrka en spelare på det sättet som du gör. Försök att sätta dig in i situationen att vara United fan "då givetvis innan Ronaldo dök upp för helt uppenbarligen så fick united en hel del fans till honom med på köpet". Nistelroy och Keane har haft problem med Ronaldo och ändå så väljer Fergusson att kicka dem istället för personen som har varit involverad i bägge incidenter. Killen får ett drömkontrakt med en av de största klubbarna i världen och ändå väljer han att gnälla och ha sig fastän han inte behandlats illa av klubben. Detta var innan Portugal vs England matchen då han gick ut o sa att han skulle vilja spela för Real Madrid.
Du kan ju inte tycka att Ronaldo har agerat korrekt här. Du fröken är en "Fanboy" utan dess like.
Låt oss först ställa tillrätta en sak: jag dyrkar INGEN nu levande person, definivit ingen 21-årig fotbollsspelare, någon annan fotbollspelare, hollywoodstjärna, kunglighet eller vad du vill.
Det som jag reagerar på och som varje normalfuntad och rättvisekännande person, fotbollsintresserad eller inte, borde reagera på är att Portugal i allmänhet och Cristiano i synnerhet har blivit utsedda som syndabockar för Englands misslyckade VM och då ger man Portugal/Ronaldo orättvisa epiteter som filmare och fuskare. På vilket sätt går det att försvara att han blev utbuad under hela matchen mot Frankrike? Det var Thierry Henry som filmade och fuskade och blev belönad med en straffspark, enda målet i matchen. Det var Thierry Henry som filmade mot Spanien och fick en straffspark, det var Malouda som filmade mot Italien och fick en straffspark. Och så skäller alla på Portugal som inte fick en enda straffspark och p g a buandet inte heller många frisparkar.
När det gäller buandet; det var de engelska fansen som startade det hela, men fransmännen var inte dummare än att de hängde med för att demolarisera. Återigen buades det under matchen Portugal-Tyskland, inte för att han förtjänade det, utan igen för att engelska fans i maskopi med tyska fans ville demoralisera. Mobbning, så flagrant som vi sett, gör mig alltid illa till mods och jag ställer mig på offrets sida. Man behöver inte vara en fotbollsexpert för att inse att hela spektaklet med buandet och psykningen strider mot fotbollens anda och fair play. Varför köpa biljetter om man inte vill att spelarna skall spela fotboll?! Det osportliga beteendet står inte Portugal och Ronaldo för, men publiken och media ända sedan utvisningen av Wayne Rooney.
Uppenbarligen gjorde han rätt när han uttryckte sin önskan att inte återvända till England. Mobbningen har avstannat och nu kryper alla för honom, vilken fantastisk spelare han är och hur mycket ManU behöver honom. Jag sade ju att han har huvudet på skaft och är målmedveten. Ingenting annat hade fått hatet att sluta. Om ManU-fansen är så underbara, varför vandalisera hans hem två ggr? De engelska fansen är redan kända som alkoholiserade huliganer som tror att det är riktigt krig det handlar om, istf en symbolisk kamp med vilja och skicklighet. Det är så småaktigt & osympatiskt det som skett over there.
Vad beträffar ovänskapen mellan Nistelroy & Ronaldo, har de bägge själva sagt att det var en bagatell som inte betyder något och att de fortf är de bästa vänner. Nistelroy får ju det som Ronaldo drömmer om, men inte får, dvs spela i Real Madrid. Du tar allting för personligt. Beträffande att han vill till Spanien, han kanske inte trivs i England p g a både skandalpressen och folket. Skandalmedierna förstör livet för folk på löpande band, speciellt om man är utlänning. Mycket av kritiken har varit xenofobisk och riktat sig mot alla portugiser. Engelsmännen har avbokat sina resor till Portugal, har vandaliserat Ronaldos hem, kallar alla portugiser för fuskare och Alan Shearer på BBC har nästan öppet uppmanat Rooney att "stick one to him", jag tolkar det som en uppmaning till våld, men det kanske har sexuell innebörd, vet ej. Folket å sin sida både dyrkar och nu avskyr honom. Båda situationerna är lika illa. Han är fånge i sitt hem och kan inte visa sig ute utan att bli trakasserad av fansen, speciellt de kvinnliga. Att han är avskydd har visat sig i vandalism av sitt hem och att han därför fruktar för sin personliga säkerhet. Mycket osympatiskt folk, dessa engelsmän.
Det är riktigt att jag inte bryr mig om klubbfotboll, oavsett var Ronaldo spelar eller kommer att spela, visste inte ens att han spelade för ManU förrän nyligen. I simply don't care. Enda gången jag tittar på fotboll, om jag nu gör det, är under de större evenemangen som EM & VM och då är det Portugal som är mitt favoritlandslag, eftersom de spelar den mest underhållande fotbollen av alla. Det har t o m FIFA sagt som utsett Portugal till det lag som spelar mest underhållande. Det brukar alltid vara en thriller utan like, speciellt när de möter England. Hittills har lilla Portugal slagit ut stormakten England 3 ggr i rad, med förlängning och straffläggning och hela köret.
Sammanfattningsvis att jag försvarar Ronaldo beror på orättvisa och brist av fair play man nu ser i en professionell sport som fotboll och i världens största evenemang som VM. Henry filmar gång på gång och blir belönad med straffsparkar, men det är Ronaldo i synnerhet och Portugal i allmänhet som får schavottera som fuskare. Zidane knockar ner Mazeratti och har gjort så 14 ggr under sin karriär och blir urskuldad som offer och blir belönad med guldbollen. Ronaldo gör sin plikt och tar sin roll som spelare för sitt land på allvar och blir utsedd som Englands och fotbollvärldens Enemy nr 1.