Citat:
Ursprungligen postat av elitz
Fast nu stämmer ju inte alls detta, Ronaldo är en riktigt duktig frisparkskytt, om han är bäst i världen vet jag dock inte.
Men kom igen, fan Ronaldo sätter väldigt många frisparkar per år. Nu följer jag inte fotbollens varje match men jag kan inte komma på någon annan som skulle vara vassare vid frisparkarna. Ni får gärna upplysa mig om vem/vilka som har bättre statistik samt vem ni själva upplever som bättre frisparksskytt.
Sen förstår man genom din avatar att du troligtvis håller på barcelona och vem är då bättre att klanka ner på än Ronado?
Fine, idag var hans frisparkar riktigt usla, men är dem alltid det?
Hans frisparkar är ineffektiva.
Har tittat lite på internet och här är vad jag hittade på
http://soccerlens.com/stat-attack-the-relentless-cristiano-ronaldo/79143/ (statsen är tagna från Castrol Edge)
Säsongen 2010/2011:
Totalt antal frisparkar:
78
Frisparkar som gick mot mål:
18
Frisparkar off-target:
20
Antalet blockade frisparkar:
40
Antalet gjorda mål på frisparkarna:
5
Alltså på 78 frisparkar har han bara fått 18 av dem att gå på mål och bara 5 av den gick hela vägen in. Är det där bra tycker du? Är det verkligen "många" per år? Tar du målen helt ur luften eller vet du verkligen hur många mål han gör per säsong på frisparkar?
Världens bästa eller världens ineffektivaste? Jag skulle nog säga ineffektivaste.
Och ja, idag var hans frisparkar förjävliga. Dem är inte alltid det men oftast så är dem.
Såg också att det står "
Cristiano Ronaldo took 53 free-kicks last season in La Liga; no other player attempted more than 18.
Ronaldo får myyycket fler chanser på sig att göra mål på frisparkar och ändå gör han inte så många fler mål än resten (om han ens gör fler mål).