• 1
  • 2
2022-09-17, 15:50
Medlem
Viburnum666s avatar
Låt säga att SD vill bygga ett antal små kärnkraftverk runt Sölvesborg. Hur nära ett minikärnkraftsverk hade ni kunnat tänka er att bo?
Citera
2022-09-17, 16:13
Medlem
slagskotts avatar
Ett par?
snabb googling, det bor 8400 personer i sölvesborg och det kostar multum att bygga ett kraftverk, det skulle aldrig bära sig.

Jag är för svensk kärnkraft och har alltid varit det.
vi behöver inte förstöra naturen, alla laxfiskare kan vara nöjda och inga bönder behöver ha vindsnurror runt sig och alla kan glida runt i elbilar
Citera
2022-09-17, 16:32
Medlem
Små minikärnkraftverk har passiv säkerhet. Kylmediet cirkulerar automatiskt då varm vätska stiger automatiskt uppåt. Kylningen fungerar utan aktiva säkerhetssystem.

Därför kan inte olyckor ske då olyckor sker när kylsystemet slås ut som med Fukushima.

Så ja, jag kan ha ett minikärnkraftverk i mitt kvarter, inga problem.
Citera
2022-09-17, 16:45
Medlem
Psykonaut-s avatar
Det finns flytande kärnkraftverk på marknaden om Sverige vill satsa på det

https://illvet.se/teknik/energi/atom...-till-i-hamnen

Börjar reaktorn överhettas om något går fel, så är det bara att dra ut det till djupt vatten och sänka det så det kyls av längt från land och folk.
Citera
2022-09-17, 16:55
Medlem
Blir så jävla trött på alla skumma projekt som ska satsas pengar på att utredas.

Vi har redan haft små kärnkraftverk. Ågesta kärnkraftverk stänges ner och startades aldrig mer 1974 efter bara 10år i drift.
Sverige fann inte vara värt att fortsätta med utan satsade storskalig kärnkraft.

Case closed...
Citera
2022-09-17, 16:58
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkarochSprutar
Små minikärnkraftverk har passiv säkerhet. Kylmediet cirkulerar automatiskt då varm vätska stiger automatiskt uppåt. Kylningen fungerar utan aktiva säkerhetssystem.

Därför kan inte olyckor ske då olyckor sker när kylsystemet slås ut som med Fukushima.

Det stämmer, om kylmedlet försvinner så upphör reaktionen. Radioaktivitet kan inte komma ut i naturen utom om det blir en fysisk spricka eller när man tar bort bränslestavarna. Den största risken är vid byte av bränslestavar.

Implementationen av dessa reaktorer varierar men en stort är den kända TRIGA reaktorn som funnits sedan 1950.

En sak som är oklart för mig är hur mycket man kan skala upp en sådan reaktor för högre effekter.
Citera
2022-09-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Blir så jävla trött på alla skumma projekt som ska satsas pengar på att utredas.

Vi har redan haft små kärnkraftverk. Ågesta kärnkraftverk stänges ner och startades aldrig mer 1974 efter bara 10år i drift.
Sverige fann inte vara värt att fortsätta med utan satsade storskalig kärnkraft.

Case closed...

nja, det där var en grov förenkling, moderna SMR är en helt annan design, exempelvis från Nuscale:

https://www.nuscalepower.com/

men visst måste det finnas vettigt underlag för att det skall löna sig...

Bulgarien kommer bygga en rätt stor anläggning med flera SMR från nuscale har jag för mig

https://balkangreenenergynews.com/ro...-power-plants/
Senast redigerad av obisvenkanobi 2022-09-17 kl. 17:05.
Citera
2022-09-17, 17:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunkarochSprutar

Förvisso, men jag funderar på risken att någon terrorist kommer på idén att angripa kraftverken. Jag tänker att det är lättare att bevaka ett fåtal stora anläggningar, än många små som ligger utspridda.

Jag är varm anhängare av atomkraft. Det är det enda fungerande alternativet till fossila bränslen. Men man atomkraften behöver hanteras med maximal säkerhet. Och det inkluderar att hindra att sabotörer får möjlighet att göra skada på kraftverken. Jag bor hellre nära ett fullstort atomkraftverk än ett litet.
Citera
2022-09-17, 17:06
Medlem
Neroxxs avatar
Alltså, vad innebär ens ett minikärnkraftverk?
Citera
2022-09-17, 17:32
Medlem
1. Minikärnkraftverk är inget realistiskt alternativ. Det var någonting som började pratas om för att gemene svensk hade en sådan aversion om kärnkraft, och sätter du "mini" framför så låter ju allting bättre. Sen folk har fattat att elektricitet inte uppstår ur tomma intet lär inte minireaktorer komma på tal igen, utan ska det byggas så lär det byggas på riktig skala, typ F3.

2. Hade det inte varit för industriljud, hög trafik och liknande har jag ingenting emot att campa inne på kärnkraftverkets område om så behövs.
Citera
2022-09-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viburnum666
Låt säga att SD vill bygga ett antal små kärnkraftverk runt Sölvesborg. Hur nära ett minikärnkraftsverk hade ni kunnat tänka er att bo?
Hade väl kunnat bo uppepå, men småskalig elproduktion saknar väl ett fullgott elnät och den balanserande effekt svänghjulet har i större turbiner?

Med dubbelt så hög effekt så kan man slå ut de fasta kostnaderna på dubbelt så många kWh. Elpriset sjunker med stordriftfördelar.

Det skulle väl i så fall vara för att bli oberoende av miljömuppar. Men kan de förbjuda modernt leverne i hela landet så får man ändå skrota allt.
Citera
2022-09-17, 19:07
Medlem
6stringlevins avatar
När vi nu pratar om minikraftverk. Hur mycket brukar reaktorerna på en ubåt ge?

Jag har ingen aning. Jag tänkte bara att det är exempel på just minireaktorer.

jag googlade på min egen fråga: a typical marine propulsion reactor produces no more than a few hundred megawatthttps://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_marine_propulsion
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in