• 1
  • 2
2022-09-17, 19:11
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
När vi nu pratar om minikraftverk. Hur mycket brukar reaktorerna på en ubåt ge?

Jag har ingen aning. Jag tänkte bara att det är exempel på just minireaktorer.

jag googlade på min egen fråga: a typical marine propulsion reactor produces no more than a few hundred megawatthttps://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_marine_propulsion

Ryssarna har satt ut gamla atomubåtar i Sibiriska kuststäder som används till elproduktion.
Googla på det.
Citera
2022-09-17, 19:14
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Ryssarna har satt ut gamla atomubåtar i Sibiriska kuststäder som används till elproduktion.
Googla på det.
Det nämns på sidan jag länkade.

Jag föreställer mig att små verk går fortare att få igång. Om det är ekonomiskt försvarbart jämfört med stor anläggning får man räkna på.

En sak som är fantastisk med valet ä'r i alla fall att det verkar finnas stor riksdagsmajoritet för att bygga ny kärnkraft.
Citera
2022-09-17, 19:24
Medlem
Psykonaut-s avatar
Läs på och kom in i matchen.
Marknaden har redan satsas stort på SMR-tekniken.
Det är inte om, det är när de blir klara.

Högern måste först skapa nya lagar så att de kan börja byggas.

De vill bygga många små kärnkraftverk i Sverige

Kärnkraft kan ge mycket el. Men oro för kostnader och säkerhet har hindrat fler nybyggen. Men ett företag i Göteborg med tunga finansiärer i ryggen, har hittat kommuner och företag som visat intresse för att bygga upp till 15 små kärnkraftverk.

Ett litet företag i Göteborg, med stora planer för nya små kärnkraftverk, så kallade SMR-tekniken med mindre serietillverkade reaktorer, tror man kommer ge lägre pris och snabbare byggtider:

– De är som prefab-hus. De tillverkas i moduler på fabrik enligt löpande-band princip, det blir billigare säger John Ahlberg, en av grundarna till Göteborgsföretaget Kärnfull.

De har redan ett bolag som säljer el till hushållskunder. Bara kärnkraftsel. Nu vill dom sälja små kärnreaktorer. Det tycks långt kvar till avtal eller formella affärer. Men med företagets egna optimistiska definition finns redan intresse hos flera företag och kommuner som handlar om upp till 15 små reaktorer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...-karnkraftverk
Citera
2022-09-17, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Vad drivs de med?
Citera
2022-09-17, 20:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viburnum666
Låt säga att SD vill bygga ett antal små kärnkraftverk runt Sölvesborg. Hur nära ett minikärnkraftsverk hade ni kunnat tänka er att bo?

Var bor Åkesson? Så långt från honom som möjligt, tack.
Citera
2022-09-18, 11:10
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad drivs de med?
Uran.

Men många ubåtar drivs tydligen med mindre anrikat uran.
Citera
2022-09-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Blir så jävla trött på alla skumma projekt som ska satsas pengar på att utredas.

Vi har redan haft små kärnkraftverk. Ågesta kärnkraftverk stänges ner och startades aldrig mer 1974 efter bara 10år i drift.
Sverige fann inte vara värt att fortsätta med utan satsade storskalig kärnkraft.

Case closed...

Ågesta hade ett helt annat syfte och den reaktorn (som fortfarande finns och rustas ner just nu) hade fortfarande en fast härd.

De små reaktorer som folk vill bygga är MSR, dvs de drivs av flytande salter. Dessa är de säkraste man kan ha.
Vad jag vet har vi inte några allvarliga olyckor rapporterade med MSR.

Det tar kanske 3-4 år med all byråkrati att bygga en MSR och den kan vara i nästintill ett trädgårdsskjul. Den kräver ingen gigantisk betongbunker och den kräver inte någon ståltub att ha härden i.

Tyvärr är "forskarna" helt låsta på att fortsätta att bygga fasta härdar på grund av militärens fortsatta intresse av Plutonium. Därför kommer vi aldrig att se reaktorer, vars enda syfte är att producera värme till elproduktion.
Citera
2022-09-23, 21:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ett par?
snabb googling, det bor 8400 personer i sölvesborg och det kostar multum att bygga ett kraftverk, det skulle aldrig bära sig.

Blekinge borde vara en idealisk plats för ny atomkraft. Det ligger i den del av Sverige som har stort behov av elektrisk energi, samtidigt ligger det inte för nära storstaden Köpenhamn.

Men jag vill ifrågasätta huruvida det är vettigt att satsa på små reaktorer. Det som behövs nu är energi i mycket stora kvantiteter, för att möta det behov som finns, och för att komma bort från fossila bränslen. Jag vill därför förespråka att vi bygger ett flertal monster-reaktorer, såsom den nya reaktorn i Olkiluoto.

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Jag är för svensk kärnkraft och har alltid varit det.
vi behöver inte förstöra naturen, alla laxfiskare kan vara nöjda och inga bönder behöver ha vindsnurror runt sig och alla kan glida runt i elbilar

Atomkraft är helt nödvändigt för att ersätta fossila bränslen. När det inte finns fler älvar att offra, så är atomkraft är det enda fungerande alternativet till gas, kol och olja. Vi har helt enkelt inget annat val.

Det största felet med vindkraft är att det inte fungerar. Vindkraften kommer inte att fungera bättre ifall man bygger ännu fler vindkraftverk; tvärtom. Vindkraften är en gigantisk felsatsning.
Citera
2023-03-08, 21:14
Moderator
Fear2bes avatar
För mig spelar avståndet inte så stor roll så länge man slipper ha ett staket som gränsar till anläggningen och som miljöpartister kan tänka sig att klättra på. Det stora problemet är inte reaktorn utan eventuella störningar från aktivister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in