2022-09-15, 20:31
Medlem
Trollet420s avatar
Jag har med jobbat mycket i utlandet och har alltid skaffat bank konto i de länder jag jobbat i.svenska banker har alltid varit kass på kundbemötande
Citera
2022-09-15, 20:33
Medlem
Om du nu inte bara har trakigt och trollar sa ska den som forfattat brevet fran Nordea avskedas PGA misshandel av svenska I skrift.

Jag haller det for narmast otroligt att nagon som slutat nian skriver sa uselt.
Och att en bank som Nordea skulle skicka sadant forefaller osannolikt.
Citera
2022-09-15, 21:12
Medlem
YP4XQs avatar
Oh framtiden är redan här. När bankerna kan stänga alla pengar för en.

Kontanter är ju stenåldern vem behöver dom!
Citera
2022-09-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sporten2000
1. Just nu är jag riktigt förbannad över krånglet.

2. För att jag lämnade Sverige då jag sett förfallet år för år. Sålde lägenheten och lade ned bolaget i Sverige och satsade på Ukraina som jag bott i tidigare. Fungerade tills kriget. Vill absolut inte bo i Sverige, och vill därför inte skatta här. Många Ryssar och Ukrainare drog till Georgien, ingenting konstigt. Du är mer än välkommen att starta bolag och skatta i Sverige, även om du inte bor här, jag anser inte det rätt.

3. Arbetar som konsult. Kan sköta mitt arbete så länge som jag har tillgång till dator och internet. Är helt enkelt en digital nomad och bestämde mig för att sticka till Egypten som jag tidigare endast besökt på semester.
Du verkar inte vilja ha med Sverige att göra, men du envisas ändå med att vara kund hos en svensk bank. Varför inte bara ha Ukrainabank från början?
Citera
2022-09-16, 00:01
Medlem
Kul tråd.

Jag har svenskt konto, är svensk, studsat fram o tillbaka från Ukraina, Georgien och Sverige i ett antal år. Du kan sluta snacka skit.

Mitt svenska konto har fått och skickat pengar till/från Ukraina, Ryssland och Georgien sedan 2014 minst.

Sedan dag 1 av invasionen har varken monobank eller privatbank slutat funka, så detta du säger om Ukrainas finansiella infrastruktur är skitsnack.
Jag har även fysiskt besökt min bank i Kyiv för att komma åt mitt bankfack utan problem, behövde endast kontakta i förväg. Monobanks kundtjänst har även varit lika bra som alltid, privatbanks suger men det har den alltid gjort.
Ska du ljuga så kan du iallafall försöka...

Sen påstår du att du nu öppnat konto i Georgien. Det är notoriskt svårt och inte något du gör på en dag. De pratar generellt inte engelska, tar minst 2 veckor att du ska få tillstånd osv...
Men visst, du kanske fixat det men något luktar fortfarande illa i historian.

Sannolikt sysslar du med s.k kreativ skatteplanering och banken har gjort helt rätt att säga upp dig som kund. Att du nyligen öppnade kontot för utlandsbetalningar låter väldigt konstigt.

Som det står i ditt brev så har du haft ett personkonto där du inte gett banken nog med kundinformation. Vad trodde du skulle hända egentligen?
Senast redigerad av haschmorfar 2022-09-16 kl. 00:06.
Citera
2022-09-16, 02:11
Medlem
Lider med dig TS.

Jobbar utomlands och brukar föra över sparpengar till Sverige. Har också fått ett formulär från banken som jag måste fylla i.

Klart att man som svensk måste kunna ha ett svensk bankkonto om man bor utomlands. Kan ju fortfarande ha familjeförbindelser i Sverige som man behöver hjälpa ekonomiskt osv, eller eventuellt ha planer på att flytta tillbaka till Sverige i framtiden.
Citera
2022-09-16, 05:20
Medlem
Duerfs avatar
Om du har valt att bosätta dig utanför Sverige och EU är det väl högst rimligt att du inte använder ett svenskt bankkonto för att skicka pengar till andra länder. Hur skall banken i Sverige kunna styrka pengarnas ursprung på ett tillfredsställande sätt?

När alla banker i Sverige säger nej till att ha dig som kund är det väl uppenbart att det är något i det du vill använda banken till som gör att de väljer att tacka nej.

Bor och skattar du i Georgien, Ukraina eller Egypten får du ha konton i dessa länder.
Citera
2022-09-16, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Staten har andra lösningar för att legitimera sig, bank-id är de privata bankernas egna lösning för att legitimera sig, det ska dom såklart få erbjuda.
Bs! Staten själv kräver bank-id för ärenden mellan privatperson och myndighet. Det är så klart åt helvete. Jag kan inte begripa att detta missförhållande inte redan är fixat.
Nu har visserligen ts gjort två missar, Nördbanken sämst plus flyttat till ett bajsland, men svenska banker har fått för mycket makt i sina händer.
Citera
2022-09-16, 07:23
Ett tvärtom problem. Det är mycket som är ruttet, min riktigt gamla mamma som varken har dator eller BankID har klarat sig bra tills nu utan BankID. Hon fick meddelande om att för att kunna använda och ladda sin kontantkortstelefon måste hon registrera den via BankID och använda BankID för att kunna göra ändringar,laddningar. Hjälp med detta kan endast ges från teliakontor. Som inte finns på orten. Nu löser det sig via en släkting. Men jag har alltid sett det som jättebra att hon inte har BankID, mindre risk för pengabedrägeri. Ska verkligen +90 åringar som ringer lite behöva hålla på med BankID
Citera
2022-09-16, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Personen förstår inte vad en digital nomad är
Otroligt vilka idioter som finns.

Bankerna i Sverige behandlar alla möjliga kunder dåligt just för att de har fått i mandat att kväsa narkopengar utan statlig uppföljning, men effekten blir att bankkunder med lite annat beteende än Johnny på fabriken spärras från att kunna delta i det digitala demokratiska Sverige.

Det är helt sjukt att staten inte ställer krav på Bankerna. Det finns så många skräckhistorier som den TS berättar.

Jag använder inte alls svenska banker längre, på grund av att de beter sig dåligt och sedan så finns även valutarisken med SEK.

Norska banker är mycket mer chill. De förstår att det finns undantag från nornalen utan att det ska vara kriminalitet
Citera
2022-09-16, 11:28
Medlem
Citat:
Är det ens lagligt av Nordea att bete sig så här?
Ja, banken har bara skyldighet att öppna konto för personer som är skrivna i ett EU/EES-land vilket du inte är.

Citat:
Är det helt enkelt ett sätt för staten att straffa medborgare som flyttar utomlands och således pressa produktiva medborgare at stanna kvar och skatta här?
Penningtvättslagen ställer stora krav på kundkännedom hos bankerna. Din bank har väl gjort bedömningen att det inte är lönsamt att ha kvar dig som kund då de måste lägga ner manuell tid på att kontrollera dina transaktioner. Om du hade haft ett stort sparkapital hos dem på flera miljoner så kanske det hade varit annorlunda, vem vet.

Citat:
Hur skulle ni gjort i min situation?
Inte mycket du kan göra. Klaga hos politikerna som bestämt detta?

Citat:
Har jag varit för ärlig och transparant med att jag är utflyttad
Ja.
Citera
2022-09-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Bs! Staten själv kräver bank-id för ärenden mellan privatperson och myndighet. Det är så klart åt helvete. Jag kan inte begripa att detta missförhållande inte redan är fixat.
Nu har visserligen ts gjort två missar, Nördbanken sämst plus flyttat till ett bajsland, men svenska banker har fått för mycket makt i sina händer.
Det finns lagkrav på myndigheter att godkänna olika typer av e-legitimationer, även utländska enligt eidas. Gör de inte det tycker jag du ska anmäla dem.
Alltså det jag sa var att det inte är något fel på att bankerna har sitt bank-id men finns det svenska offentliga e-tjänster som endast accepterar bank-id är det där felet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in