• 1
  • 2
2022-09-15, 18:05
Medlem
Hej,

Förvarnar att detta är ett relativt långt inlägg trots att jag försökt att korta ned det senaste halvåret så gott jag kan.

Jag har under en tid bott utomlands i Ukraina och är utskriven från Sverige. Den 24 februari 2022 invaderar Ryssland Ukraina då jag av en slump befinner mig i Sverige för att förnya mitt ukrainska affärsvisum. Jag kan således inte åka hem till min lägenhet i centrala Kyiv. I stället blir det en rejäl mental omställning då jag från en dag till en annan behöver fokusera på att få ut mina vänner ur landet på snabbast möjliga sätt.

Har mitt företag och bankkonto i landet, och Ukrainas finansiella infrastruktur slutar helt enkelt att fungera. Bor hos släktingar och sover på vänners soffor under tiden.

Får inte ut min lön och kan inte åka tillbaka. Har vänner och bekanta som tipsar mig om att det snabbt går att sätta upp ett bolag och bankkonto i Georgien så jag åker dit på en affärsresa och ordnar allting. Syftet är att faktura och skatta i Georgien och fortfarande kunde bedriva min affärsverksamhet i väntan på fred.

Får helt enkelt försöka stötta mina vänner som blivit betydligt mer påverkade av konflikten och lägga mina egna känslor åt sidan.

Efter ett tag känner jag mig uttömd på energi och beslutar helt enkelt för att hyra en lägenhet vid röda havet i Egypten för att ladda batterierna.

Det är nu ett nytt helvete börjar…

Vaknar plötsligt upp en dag i Egypten av att mitt bank-id är spärrat. Går ut till bankomaten som slukar mitt bankomatkort. Ringer givetvis upp Nordeas kundservice för att ta reda på vad i helvete de gjort, men de vägrar att svara mig eller gå någon information då jag inte kan identifiera mig.

Förklarar för kvinnan i kundservice att jag INTE kan legitimera mig för att DOM stängt av mitt mobila bank-id. Föreslår att jag ska få identifiera mig med pass och liknande i webbkamera, men de vägrar och hänvisar mig till närmsta Nordea-kontor. Förklarar för henne att det givetvis INTE finns något Nordea—kontor i Nordafrika. Det bryr de sig givetvis inte Nordea om. De säger att de skickat ett brev till Egypten (2022-06-21), något som än i skrivande stund inte kommit fram.

Tror först inte att detta är på riktigt. Nordea har alltså fimpat mitt konto med mina pengar på samt mitt mobila bank-id UTAN att förklara varför.

Så där sitter jag alltså själv i Egypten och kommer inte åt mina pengar. Förstår att jag måste ta mig hem omgående. Min farbror får helt enkelt boka en flygbiljett åt mig för att jag ens ska ta mig hem till Sverige (tog runt 24 timmar med mellanlandningar i Turkiet) och min vän skickar över pengar via Western Union bara för att jag ska klara mig tills jag kommer hem.

Hade även betalat en deposition på en ny lägenhet på 800 dollar som jag förlorar, samt pengar för personlig träning och andra erbjudande jag tagit del av och inte kan fullfölja då jag nu prompt måste hem.

När jag efter mycket om och men äntligen landar i Sverige och staplar in på det lokala Nordea-kontoret så får jag en chock när de överlämnar bankens beslut.
Senast redigerad av Sporten2000 2022-09-15 kl. 18:47.
Citera
2022-09-15, 18:06
Medlem
Se nedan:

https://imgur.com/a/zpWPlTI

Det visar sig att beslutet helt och håller är taget baserat på att jag inte "tillhör deras hemmamarknad" efter att jag för länge sen bett de öppna min möjlighet till utlandsöverföringar då jag ville skicka 250 USD till en vän.

De skickade då följande frågor som jag givetvis direkt svarade på:

1. Du kontaktar Nordea för att utföra utlandsbetalning. Du använder inte
Nordea för dina övriga transaktioner. Varför görs inte betalningen från den
banken som du använder för övriga transaktioner?

För att jag hade bank i Ukraina, men sen kom kriget och banken kunde inte
längre fungera som normalt då stora delar av personalstyrkan sattes in i
armén.

2. Vilka förväntade transaktioner kommer ske på ditt konto? Mest
småtransaktioner till privatpersoner. Önskade i första hand att öppna upp
utlandsöverföringar i proaktivt syfte. För att veta att jag enkelt kan föra
över mindre belopp då jag reser mycket, och vill kunna föra över mindre
belopp vid behov.

3. Vad är syftet med ditt konto i Nordea? Jag litar på Sverige och svenska
banker. Jag har inte samma förtroende för banker i utlandet då jag dels
inte kan säkerställa att de kan engelska, och upplever Sverige och Nordea
som stabilt. Därav har jag fört över mina löner till det svenska kontot hos
er.

4. Vad är syftet med konto i Sverige?
Samma som ovan.
---
Jag har alltså inte gjort någonting olagligt. Är ostraffad och har inga betalningsanmärkningar eller misskött mig på något sätt. De ber om ursäkt över att jag inte fick ta del av beslutet innan jag kom till Sverige, men att de inget kan göra.

De bedyrar att jag inte gjort något fel, men att de nu valt att ”avsluta mitt engagemang” hos Nordea. De ber mig att ange ett bankkonto jag vill att de skickar mina pengar till och att de går med på att betala ut 3890 kr för flygbiljetten hem.

De meddelar att de inte tänker utreda saken vidare eller att hjälpa mig som kund och att jag helt enkelt får ta det via allmänna reklamationsnämnden eller domstol för att få saken prövad. De är med andra ord helt likgiltiga.

Thats it!
Senast redigerad av Sporten2000 2022-09-15 kl. 18:09.
Citera
2022-09-15, 18:11
Medlem
Nu sitter jag alltså i Sverige som svensk medborgare och får igen sova hemma hos polare och släktingar. Har sedan innan god ekonomi, och alltid gjort rätt för mig. Nu kommer jag inte åt mina räkningar, bostadsköer, Swish, kollektivtrafik, vård, aktiemäklare, myndigheter eller organisationer osv osv.

Är helt enkelt förpassad till andra klassens medborgare då jag inte har tillgång till mobilt bank-id och får helt enkelt förlita mig på mina vänner och släktingar välvilja. Går omgående runt till andra banker och ber om att få sätta upp ett bank-konto och bank-id i över en månads tid, men de vägrar helt enkelt. Det är den ena ursäkten efter den andra. De skyller på kötider, att jag får söka mig till en annan bank, att chefen är sjuk, att de ska behandla min ansökan ”så fort de kan” osv.

Idag ringde Handelsbanken upp och ”tackade nej” till mig som kund då de inte vill ha in min skattade lön från Georgien (angav mitt Georgiska skattenummer) vid ansökan. Bad då om att iaf få öppna ett bank-konto för att få bank-id så att jag får bli människa igen, men det vägrar de. Hon medgav att jag har rätt som medborgare att ha tillgång till mobilt bank-id som staten låten bankerna ha särskild rätt att få utfärda, men att jag ändå inte får komma in.
I stället ska hennes chef ringa upp mig vilket givetvis inte hänt de senaste tre veckorna, utan jag får helt enkelt stå på mig och fysiskt åka in till banken imorgon för att reda upp situationen.

Jag har alltså hamnat i en administrativ mardröm där Nordea helt enkelt utan förvarning fimpar mig trots att jag tidigare varit en god kund och haft både företagskonto samt bostadslån hos dem.
Klantade mig rejält då jag tappade bort mitt Georgiska bank-kort i Egypten vilket förvärrat situationen rejält. Har som sagt överklagat till allmänna reklamationsnämnden för att få upprättelse och få ersättning för mina omkostnader men kommer att ta tid.

Ingen bank vill ha med mig att göra trots att jag har underlag för samtliga överföringar och att jag gjort rätt skattemässigt, men bankerna vägrar.

Är det ens lagligt av Nordea att bete sig så här? Gör de så här mot gamla och sjuka också som inte kan stå på sig?

Är det helt enkelt ett sätt för staten att straffa medborgare som flyttar utomlands och således pressa produktiva medborgare at stanna kvar och skatta här?

Hur skulle ni gjort i min situation?

Har befunnit mig i Sverige ofrivilligt alldeles för länge och planerar nu att sticka till Arlanda och ge upp Sverige (igen), men den här gången släppa landet helt då samhällskontraktet är brutet enligt mig.

Har jag varit för ärlig och transparant med att jag är utflyttad?

Någon som varit med om liknande?
Senast redigerad av Sporten2000 2022-09-15 kl. 18:48.
Citera
2022-09-15, 18:23
Medlem
SexgalenZombies avatar
Skriver du dagbok, eller är det något du vill diskutera? Ok nu ser jag, får skylla på ölen! :-S
Senast redigerad av SexgalenZombie 2022-09-15 kl. 18:25.
Citera
2022-09-15, 18:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Du kommer säkert få svar av någon idiot som säger åt dig att sluta sälja knark och hålla på med olagligheter. Empatilöst skräp som skall försvara penningtvättlagen i varje läge, och som väljer att titta bort från verkligheten om vilka som drabbas av den, för att kunna fortsätta leva i förnekelse.

De flesta som drabbas av penningtvättlagen är fullständigt oskyldiga, vilket visar att syftet med lagen är att ingjuta osäkerhet och skräck hos undersåtarna.

De som hittade på denna penningtvättlag är utopister som jag önskar allt ont. Som resonerar som NKVD-chefen Jezjov gjorde, att det är bättre att tio oskyldiga råkar illa ut än att en enda skyldig kommer undan.

Bankerna har alla rättigheter, du har inga rättigheter. Överklaga är lönlöst.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-09-15 kl. 18:29.
Citera
2022-09-15, 18:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Något stinker i din story

1. Du är noga med att beskriva hur du känner och mår lite väl mycket.. fimpa det, ingen bryr sig
2. Bolag i Ukraina, sedan Georgien!!!!! varför inte öppna bolag i Sverige???
3. Du drar till Egypten av alla ställen... och hyr en lägenhet. inget mer du vill tillägga här? under hur lång tid?

Nä du.. här luktar "kreativ" skatteplanering.

Stilla min nyfikenhet.... vad är det för typ av verksamhet i ditt bolag?
Citera
2022-09-15, 18:28
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sporten2000
Se nedan:

https://imgur.com/a/zpWPlTI

Det visar sig att beslutet helt och håller är taget baserat på att jag inte "tillhör deras hemmamarknad" efter att jag för länge sen bett de öppna min möjlighet till utlandsöverföringar då jag ville skicka 250 USD till en vän.

De skickade då följande frågor som jag givetvis direkt svarade på:

1. Du kontaktar Nordea för att utföra utlandsbetalning. Du använder inte
Nordea för dina övriga transaktioner. Varför görs inte betalningen från den
banken som du använder för övriga transaktioner?

För att jag hade bank i Ukraina, men sen kom kriget och banken kunde inte
längre fungera som normalt då stora delar av personalstyrkan sattes in i
armén.

2. Vilka förväntade transaktioner kommer ske på ditt konto? Mest
småtransaktioner till privatpersoner. Önskade i första hand att öppna upp
utlandsöverföringar i proaktivt syfte. För att veta att jag enkelt kan föra
över mindre belopp då jag reser mycket, och vill kunna föra över mindre
belopp vid behov.

3. Vad är syftet med ditt konto i Nordea? Jag litar på Sverige och svenska
banker. Jag har inte samma förtroende för banker i utlandet då jag dels
inte kan säkerställa att de kan engelska, och upplever Sverige och Nordea
som stabilt. Därav har jag fört över mina löner till det svenska kontot hos
er.

4. Vad är syftet med konto i Sverige?
Samma som ovan.
---
Jag har alltså inte gjort någonting olagligt. Är ostraffad och har inga betalningsanmärkningar eller misskött mig på något sätt. De ber om ursäkt över att jag inte fick ta del av beslutet innan jag kom till Sverige, men att de inget kan göra.

De bedyrar att jag inte gjort något fel, men att de nu valt att ”avsluta mitt engagemang” hos Nordea. De ber mig att ange ett bankkonto jag vill att de skickar mina pengar till och att de går med på att betala ut 3890 kr för flygbiljetten hem.

De meddelar att de inte tänker utreda saken vidare eller att hjälpa mig som kund och att jag helt enkelt får ta det via allmänna reklamationsnämnden eller domstol för att få saken prövad. De är med andra ord helt likgiltiga.

Thats it!

Citat:
Nu sitter jag alltså i Sverige som svensk medborgare och får igen sova hemma hos polare och släktingar. Har sedan innan god ekonomi, och alltid gjort rätt för mig. Nu kommer jag inte åt mina räkningar, bostadsköer, Swish, kollektivtrafik, vård, aktiemäklare, myndigheter eller organisationer osv osv.

Är helt enkelt förpassad till andra klassens medborgare då jag inte har tillgång till mobilt bank-id och får helt enkelt förlita mig på mina vänner och släktingar välvilja. Går omgående runt till andra banker och ber om att få sätta upp ett bank-konto och bank-id i över en månads tid, men de vägrar helt enkelt. Det är den ena ursäkten efter den andra. De skyller på kötider, att jag får söka mig till en annan bank, att chefen är sjuk, att de ska behandla min ansökan ”så fort de kan” osv.

Idag ringde Handelsbanken upp och ”tackade nej” till mig som kund då de inte vill ha in min skattade lön från Georgien (angav mitt Georgiska skattenummer) vid ansökan. Bad då om att iaf få öppna ett bank-konto för att få bank-id så att jag får bli människa igen, men det vägrar de. Hon medgav att jag har rätt som medborgare att ha tillgång till mobilt bank-id som staten låten bankerna ha särskild rätt att få utfärda, men att jag ändå inte får komma in.
I stället ska hennes chef ringa upp mig vilket givetvis inte hänt de senaste tre veckorna, utan jag får helt enkelt stå på mig och fysiskt åka in till banken imorgon för att reda upp situationen.

Jag har alltså hamnat i en administrativ mardröm där Nordea helt enkelt utan förvarning fimpar mig trots att jag tidigare varit en god kund och haft både företagskonto samt bostadslån hos dem.
Klantade mig rejält då jag tappade bort mitt Georgiska bank-kort i Egypten vilket förvärrat situationen rejält. Har som sagt överklagat till allmänna reklamationsnämnden för att få upprättelse och få ersättning för mina omkostnader men kommer att ta tid.

Ingen bank vill ha med mig att göra trots att jag har underlag för samtliga överföringar och att jag gjort rätt skattemässigt, men bankerna vägrar.

Är det ens lagligt av Nordea att bete sig så här? Gör de så här mot gamla och sjuka också som inte kan stå på sig?

Är det helt enkelt ett sätt för staten att straffa medborgare som flyttar utomlands och således pressa produktiva medborgare at stanna kvar och skatta här?

Hur skulle ni gjort i min situation?

Har befunnit mig i Sverige ofrivilligt alldeles för länge och planerar nu att sticka till Arlanda och ge upp Sverige (igen), men den här gången släppa landet helt då samhällskontraktet är brutet enligt mig. Ett mobilt bank-id är helt enkelt för mycket begärt.

Har jag varit för ärlig och transparant med att jag är utflyttad?

Någon som varit med om liknande?
Ett tips från coachen.

https://www.e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/

Kanske inte löser dina bekymmer i dag, men för framtiden. Många UA företagare och från -stanländer opererar i EU genom detta.

Har kört ett tag och det var litet bökigt för några år sedan då systemet var litet pubertalt.
Idag ganska smidigt.

Lycka till
Citera
2022-09-15, 18:37
Medlem
Citat:
Hej,

Förvarnar att detta är ett relativt långt inlägg trots att jag försökt att korta ned det senaste halvåret så gott jag kan.

Jag har under en tid bott utomlands i Ukraina och är utskriven från Sverige. Den 24 februari 2022 invaderar Ryssland Ukraina då jag av en slump befinner mig i Sverige för att förnya mitt ukrainska affärsvisum. Jag kan således inte åka hem till min lägenhet i centrala Kyiv. I stället blir det en rejäl mental omställning då jag från en dag till en annan behöver fokusera på att få ut mina vänner ur landet på snabbast möjliga sätt.

Har mitt företag och bankkonto i landet, och Ukrainas finansiella infrastruktur slutar helt enkelt att fungera. Bor hos släktingar och sover på vänners soffor under tiden. Kort och gott kan vi säga att denna period är väldigt prövande rent känslomässigt.

Får inte ut min lön och kan inte åka tillbaka. Har vänner och bekanta som tipsar mig om att det snabbt går att sätta upp ett bolag och bankkonto i Georgien så jag åker dit på en affärsresa och ordnar allting. Syftet är att faktura och skatta i Georgien och fortfarande kunde bedriva min affärsverksamhet i väntan på fred.

Mår som ni säkert förstår inte alltför bra denna period då krig verkligen är fruktansvärt för alla inblandade. Får helt enkelt försöka stötta mina vänner som blivit betydligt mer påverkade av konflikten och lägga mina egna känslor åt sidan.

Efter ett tag känner jag mig uttömd på energi och beslutar helt enkelt för att hyra en lägenhet vid röda havet i Egypten för att ladda batterierna.

Det är nu ett nytt helvete börjar…

Vaknar plötsligt upp en dag i Egypten av att mitt bank-id är spärrat. Går ut till bankomaten som slukar mitt bankomatkort. Ringer givetvis upp Nordeas kundservice för att ta reda på vad i helvete de gjort, men de vägrar att svara mig eller gå någon information då jag inte kan identifiera mig.

Förklarar för kvinnan i kundservice att jag INTE kan legitimera mig för att DOM stängt av mitt mobila bank-id. Föreslår att jag ska få identifiera mig med pass och liknande i webbkamera, men de vägrar och hänvisar mig till närmsta Nordea-kontor. Förklarar för henne att det givetvis INTE finns något Nordea—kontor i Nordafrika. Det bryr de sig givetvis inte Nordea om. De säger att de skickat ett brev till Egypten (2022-06-21), något som än i skrivande stund inte kommit fram.

Tror först inte att detta är på riktigt. Nordea har alltså fimpat mitt konto med mina pengar på samt mitt mobila bank-id UTAN att förklara varför.

Så där sitter jag alltså själv i Egypten och kommer inte åt mina pengar. Förstår att jag måste ta mig hem omgående. Min farbror får helt enkelt boka en flygbiljett åt mig för att jag ens ska ta mig hem till Sverige (tog runt 24 timmar med mellanlandningar i Turkiet) och min vän skickar över pengar via Western Union bara för att jag ska klara mig tills jag kommer hem.

Hade även betalat en deposition på en ny lägenhet på 800 dollar som jag förlorar, samt pengar för personlig träning och andra erbjudande jag tagit del av och inte kan fullfölja då jag nu prompt måste hem.

Kan inte ens köpa vatten på flyget då hem då de inte tar kontanter och jag har endast American Express. En snäll man bredvid mig hör att jag blir utan vatten och betalar två euro åt mig.

Förnedringen är total.

När jag efter mycket om och men äntligen landar i Sverige och staplar in på det lokala Nordea-kontoret så får jag en chock när de överlämnar bankens beslut.

Från en 2000 till en annan, jag hör dig, fyfan vilken story! Alltså banker!!! Hoppas det löser sig.

Ja samhällskontraktet är brutet, dra vidare, Sverige fyfan, det är inte så bra som man blivit hjärntvättad det är.
Citera
2022-09-15, 18:44
Medlem
För det första känns du väldigt dramaqueen. Vi behöver inte få en halv a4-sida om dina känslor.

För det andra så är svaret ja - om du tecknar för ett bankkonto som är menat att brukas regelbundet för fasta utgifte, och istället har brukat det till annat trots att du visste vad det var för konto du tecknade för, så har banken rätt att säga upp det kontot. Att deras brev till dig inte kom fram pga kriget i Ukraina + att du flyttade runt i världen men av någon anledning sket i att besöka landet som ditt bankkonto tillhörde är inte bankens fel.

Dina mänskliga rättigheter har inte inskränkts. Sluta snacka om ditt förlorade bank-id som om det är på samma nivå som svältande barn i Somalia. Ingen bryr sig om att du måste sova hos släkt och vänner pga ett problem du själv skapade.

Men det var ju bra att du äntligen insåg att regler även gäller dig.
Citera
2022-09-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Något stinker i din story

1. Du är noga med att beskriva hur du känner och mår lite väl mycket.. fimpa det, ingen bryr sig
2. Bolag i Ukraina, sedan Georgien!!!!! varför inte öppna bolag i Sverige???
3. Du drar till Egypten av alla ställen... och hyr en lägenhet. inget mer du vill tillägga här? under hur lång tid?

Nä du.. här luktar "kreativ" skatteplanering.

Stilla min nyfikenhet.... vad är det för typ av verksamhet i ditt bolag?

1. Just nu är jag riktigt förbannad över krånglet.

2. För att jag lämnade Sverige då jag sett förfallet år för år. Sålde lägenheten och lade ned bolaget i Sverige och satsade på Ukraina som jag bott i tidigare. Fungerade tills kriget. Vill absolut inte bo i Sverige, och vill därför inte skatta här. Många Ryssar och Ukrainare drog till Georgien, ingenting konstigt. Du är mer än välkommen att starta bolag och skatta i Sverige, även om du inte bor här, jag anser inte det rätt.

3. Arbetar som konsult. Kan sköta mitt arbete så länge som jag har tillgång till dator och internet. Är helt enkelt en digital nomad och bestämde mig för att sticka till Egypten som jag tidigare endast besökt på semester.
Senast redigerad av Sporten2000 2022-09-15 kl. 18:49.
Citera
2022-09-15, 18:54
Medlem
Jag emigrerade mig ut ur EU för över 10år sen och sumpade luren med Bank ID appen strax efter...
Nordea har slutat skicka brev till mig men Forex Bank skickar årligen trots att det finns bara några få kronor på kontot.. jag borde flyga till Sverige också för att förnya Bank ID men klarar mig utan i livet..
Använder Wise appen för att flytta pengar mellan länder och har även deras kort i plånkan.
Citera
2022-09-15, 19:00
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
1. Just nu är jag riktigt förbannad över krånglet.

2. För att jag lämnade Sverige då jag sett förfallet år för år. Sålde lägenheten och lade ned bolaget i Sverige och satsade på Ukraina som jag bott i tidigare. Fungerade tills kriget. Vill absolut inte bo i Sverige, och vill därför inte skatta här. Många Ryssar och Ukrainare drog till Georgien, ingenting konstigt. Du är mer än välkommen att starta bolag och skatta i Sverige, även om du inte bor här, jag anser inte det rätt.

3. Arbetar som konsult. Kan sköta mitt arbete så länge som jag har tillgång till dator och internet. Är helt enkelt en digital nomad och bestämde mig för att sticka till Egypten som jag tidigare endast besökt på semester.

OK.. har inga problem med ditt val.. men förstår du då verkligen inte logiken i att du inte ska ha bankkonto och bankID i Sverige. Du har inget behov
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in