2022-09-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Ett tips från coachen.

https://www.e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/

Tack för hjälpen. Ska omgående kika på det.
Citera
2022-09-15, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Du kommer säkert få svar av någon idiot som säger åt dig att sluta sälja knark och hålla på med olagligheter. Empatilöst skräp som skall försvara penningtvättlagen i varje läge, och som väljer att titta bort från verkligheten om vilka som drabbas av den, för att kunna fortsätta leva i förnekelse.

De flesta som drabbas av penningtvättlagen är fullständigt oskyldiga, vilket visar att syftet med lagen är att ingjuta osäkerhet och skräck hos undersåtarna.

De som hittade på denna penningtvättlag är utopister som jag önskar allt ont. Som resonerar som NKVD-chefen Jezjov gjorde, att det är bättre att tio oskyldiga råkar illa ut än att en enda skyldig kommer undan.

Bankerna har alla rättigheter, du har inga rättigheter. Överklaga är lönlöst.

Tack för ditt inlägg. Förstår syftet med lagstiftningen och är inte emot att man arbetar aktivt mot penningtvätt, droghandel eller något annat kriminellt. Men som du säger så drabbar det folk som inte gjort något olagligt. I mitt fall är det snarare ett rejält irriationsmoment, jorden går inte under. Undrar dock hur detta drabbat andra utlandssvenskar. Jag är ung och frisk, men osäker på om svenska pensionärer boendes utomlands skulle klara av detta.
Citera
2022-09-15, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sporten2000
Se nedan:

https://imgur.com/a/zpWPlTI

Det visar sig att beslutet helt och håller är taget baserat på att jag inte "tillhör deras hemmamarknad" efter att jag för länge sen bett de öppna min möjlighet till utlandsöverföringar då jag ville skicka 250 USD till en vän.

De skickade då följande frågor som jag givetvis direkt svarade på:

1. Du kontaktar Nordea för att utföra utlandsbetalning. Du använder inte
Nordea för dina övriga transaktioner. Varför görs inte betalningen från den
banken som du använder för övriga transaktioner?

För att jag hade bank i Ukraina, men sen kom kriget och banken kunde inte
längre fungera som normalt då stora delar av personalstyrkan sattes in i
armén.

2. Vilka förväntade transaktioner kommer ske på ditt konto? Mest
småtransaktioner till privatpersoner. Önskade i första hand att öppna upp
utlandsöverföringar i proaktivt syfte. För att veta att jag enkelt kan föra
över mindre belopp då jag reser mycket, och vill kunna föra över mindre
belopp vid behov.

3. Vad är syftet med ditt konto i Nordea? Jag litar på Sverige och svenska
banker. Jag har inte samma förtroende för banker i utlandet då jag dels
inte kan säkerställa att de kan engelska, och upplever Sverige och Nordea
som stabilt. Därav har jag fört över mina löner till det svenska kontot hos
er.

4. Vad är syftet med konto i Sverige?
Samma som ovan.
---
Jag har alltså inte gjort någonting olagligt. Är ostraffad och har inga betalningsanmärkningar eller misskött mig på något sätt. De ber om ursäkt över att jag inte fick ta del av beslutet innan jag kom till Sverige, men att de inget kan göra.

De bedyrar att jag inte gjort något fel, men att de nu valt att ”avsluta mitt engagemang” hos Nordea. De ber mig att ange ett bankkonto jag vill att de skickar mina pengar till och att de går med på att betala ut 3890 kr för flygbiljetten hem.

De meddelar att de inte tänker utreda saken vidare eller att hjälpa mig som kund och att jag helt enkelt får ta det via allmänna reklamationsnämnden eller domstol för att få saken prövad. De är med andra ord helt likgiltiga.

Thats it!

Vänd dig hit så får du hjälp.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå

De ger dig kostnadsfri hjälp.
Citera
2022-09-15, 19:19
Medlem
Läste allt. Denna historien känns suspekt. Hade jag varit Bank hade jag också nekat. Varför driver du inte bolaget i Sverige? Och varför flyttar du till Egypten?
Citera
2022-09-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieBurrito
Läste allt. Denna historien känns suspekt. Hade jag varit Bank hade jag också nekat. Varför driver du inte bolaget i Sverige? Och varför flyttar du till Egypten?
Och varför tar du inte ut alla dina pengar när du ändå vill sticka härifrån ?
Citera
2022-09-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Något stinker i din story

1. Du är noga med att beskriva hur du känner och mår lite väl mycket.. fimpa det, ingen bryr sig
2. Bolag i Ukraina, sedan Georgien!!!!! varför inte öppna bolag i Sverige???
3. Du drar till Egypten av alla ställen... och hyr en lägenhet. inget mer du vill tillägga här? under hur lång tid?

Nä du.. här luktar "kreativ" skatteplanering.

Stilla min nyfikenhet.... vad är det för typ av verksamhet i ditt bolag?
Helvete vilken idiot du är.

Tror du att alla människor jobbar på lokala fabriken bredvid dig?

Det finns svenskar som jobbar över hela världen och för att kunna kommunicera elektroniskt med Sverige behövs svenskt bankID.

Jag är så glad att jag slipper idioter som dig i min vardag
Citera
2022-09-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Helvete vilken idiot du är.

Tror du att alla människor jobbar på lokala fabriken bredvid dig?

Det finns svenskar som jobbar över hela världen och för att kunna kommunicera elektroniskt med Sverige behövs svenskt bankID.

Jag är så glad att jag slipper idioter som dig i min vardag

Personen förstår inte vad en digital nomad är
Citera
2022-09-15, 19:59
Medlem
Frågan är varför privata företag tillåts styra över BankID. Säkert bra för bankernas ägare då det betyder att man kan hålla kvar kunder.

Egentligen borde det vara en statlig myndighet som har hand om det och det självklart ska vara en no-brainer om man är medborgare.
Citera
2022-09-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sporten2000
1. Just nu är jag riktigt förbannad över krånglet.

2. För att jag lämnade Sverige då jag sett förfallet år för år. Sålde lägenheten och lade ned bolaget i Sverige och satsade på Ukraina som jag bott i tidigare. Fungerade tills kriget. Vill absolut inte bo i Sverige, och vill därför inte skatta här. Många Ryssar och Ukrainare drog till Georgien, ingenting konstigt. Du är mer än välkommen att starta bolag och skatta i Sverige, även om du inte bor här, jag anser inte det rätt.

3. Arbetar som konsult. Kan sköta mitt arbete så länge som jag har tillgång till dator och internet. Är helt enkelt en digital nomad och bestämde mig för att sticka till Egypten som jag tidigare endast besökt på semester.

Känns som du klarar dig utan bank-id.
Skaffa metamask eller liknande på datorn. Lär dig att ta betalt i stablecoins (USDT/USDC).
Citera
2022-09-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katjuscha
Frågan är varför privata företag tillåts styra över BankID. Säkert bra för bankernas ägare då det betyder att man kan hålla kvar kunder.

Egentligen borde det vara en statlig myndighet som har hand om det och det självklart ska vara en no-brainer om man är medborgare.
Staten har andra lösningar för att legitimera sig, bank-id är de privata bankernas egna lösning för att legitimera sig, det ska dom såklart få erbjuda.
Citera
2022-09-15, 20:26
Medlem
Hagis124s avatar
Bankerna är maffia.

Har haft liknande problem. Skicka Pm om du vill skriva.
Citera
2022-09-15, 20:27
Medlem
hydrols avatar
Hej TS jag orkar inte läsa din vägg av text.

Men min far som flyttat till annan del av norden har alltså också haft strul med BankID som inaktiveras mot hans vilja. Detta är för att ha inte lever och verkar i Sverige tydligen och det är lite dumt ifall man som svensk räknar med den tjänsten.

Jag had kunnat skriva mer om detta men orkar inte.

Det är alltså något vi som svenskar bör ha i åtanke, att BankID är skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in