2022-09-17, 18:41
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
De som kommer kräla sig till pantbanken i vinter är alla bostadslånare med miljonlån.
Det tror jag inte, snitträntan ligger nu på 2,4%.
De med mångmiljonvillor värmer knappast upp med direktel, alltså sitter man sannolikt inte i skiten.

Om det är några som sitter i skiten rent ekonomiskt är det boende i småstad/glesbygd pga:
Lägre inkomst, mer beroende av bil/bränsle, mer sännan energieffektiva uppvämningssystem parat med dåligt isolerade äldre hus.

Men det allra flesta kommer klara sig fint. Men jag skulle INTE vilja jobba inom butiksnäringen det närmsta året...
Citera
2022-09-17, 18:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Har man ordning, så har man inga läckor.
Låter som att det blir realisation hos dig.

Om du mot förmodan har fastigheter är det ren oaktsamhet att inte ha lager av sådant som fuller behov.
Vår sk. stat säger att vi måste kunna klara oss en vecka. Då återstår bara frågan: Vad skall staten ha gjort på en vecka och med vilka resurser?

Nemas problemas gällande mig själv.
Är dock rätt övertygad om att alla "stödåtgärder" som de kastar åt oss är finansierad genom "weimar-inflation". Alltså genom "trycka mer pengar". Detta hände redan när "vi hade covid", för jag sa till mig själv "detta har vi inte råd med"!

Vi=Sverige eller i förlängningen "världen".

Det är som att kissa ner sig i brallorna som en riksbankschef/finansminister: Enkla lösningen är att sprida FIAT som gödsel "över argt folk". FIAT är dock bara färgglada papperslappar, inte guldmyntsfot.
Det är exakt DÄRFÖR vi upplever rekordinflation i dagsläget.

"Sagotanter" på sedlarna? -Räcker det inte med våra politruker som ljuger för oss?

Observera noga att det är en "lätt lösning" för politiker att "lova pengar till allt och alla" så länge man kör FIAT och kan trycka färgglada papperslappar. Som saknar inneboende egentligt värde.

Med guldmyntsfot kan politiker INTE fuska!

Med guld blir det sällan någon inflation heller. (Har uppstått, då spanjorerna upptäckte Amerika för 600 år sedan, för det fanns löjligt mycket guld där. Uppstod "guldinflation" I Spanien på den tiden. För det var så löjligt mycket guld. Som spanjorerna stal från indianerna.
Men detta var ett historiskt undantag, som inte händer särskilt ofta.
Citera
2022-09-17, 19:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jag är inte superinsatt i inflation men ser det som väldigt oroväckande med 9 %... Och jag har påverkats av prishöjningar. Men därför får jag inte heller helt ihop det med hur inflationen såg ut på 80-talet som jag kollade nyss, eller så har jag fel bild av 80-talet? 😏

För inflationen var ju skyhög nästan varenda år, men min bild är att det ändå var en rätt bra tid? I alla fall ingen katastrof. Men kan absolut ha fel... Eller så har jag inte fattat vad inflation innebär då 😂

1980 låg i alla fall inflationen på över 15 procent! 1986 var det som allra lägst, men det låg ju fortfarande på över 3 %... Många år låg det på mellan 5-15 %.

1980-1990: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/inflationen/?graph=/15497/1,2/-1990/

1980-2022: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckling/inflationen/?graph=/15497/1,2/all/

Du verkar glömma att låneräntan låg också på 15% och över
Hade du klarat en låneränta på 15% idag?

Grundläggande problemet är att folk belånat sig upp över öronen i den fasta tron att låneränta kommer ligga på runt 1% och inflationen kommer äta upp lånen, då vi har haft en massiv negativ realränta.

Riksbanken behöver höja med minst 200 punkter för att visa man menar allvar vad det gäller inflationsbekämpning!
En höjning om 75-100 punkter kommer endast späda på tron att RB saknar cojones att göra det som är absolut nödvändigt, vilket i sin tur kommer driva på inflationen ännu mer då förväntningarna på inflationen kommer höjas, vilket i sig kommer vara självuppfyllande.
Citera
2022-09-17, 19:05
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Bostadspriserna rasar rejält även mätt i krona.

Hoppas de rasar så mycket att man kan köpa dem för en krona.
Citera
2022-09-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Hur vet nån vad som kommer ske i framtiden egentligen? Dras skatter bort så borde det rimligen leda till ett prisfall, ja.

Du uttryckte dig som att du visste
Citera
2022-09-17, 19:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Ja dom drabbas jättehårt med sin förhöjda a-kassa inkomster med förlängda dagar

Speciellt då de slapp "kvalificeringstiden" på cirka 12 månader som gällde innan Corona.
-Vid "corona" släppte staten på kvalificeringstiden för A-kassa, och folk (okvalificerat folk gällande A-kassa) kunde få A-kassa från dag nummer noll.

Själv har jag varit med i A-kassan "enligt reglementet", betalat jävla avgifter (motsvarar Spotify typ) i minst 20 år, och så får folk som inte betalat "gratis" A-kassa utan kvalifikationstid, bara för att vissa börjar "nysa"? -En stor jävla "nysning" är det!

Höjer knappast förtroendet för vårat system, om jag säger det som så.
"Skit i att betala och göra rätt för dig! -Du får samma ersättning ändå!"..
-Vem fan vill betala motsvarande Spotify månad efter månad i "alla år" i så fall, om A-kassa är gratis?
Alltså när "shit hits the fan". Tyckte detta var helfel, oärligt, och om jag skulle vara Sankte Pär, hade jag inte "släppt in dessa beslutsfattare innanför Pärleporten", om jag fick bestämma..
Fast jag är inte KDS..

Liknar rätt mycket om att man kan teckna brandförsäkring och inkassera ersättning för ett redan nerbrunnet hus.. (Kanske det bara jag som tycker? Lite som att sätta på flickvännen, göra henne gravid, och säga "vi kör med kondom nästa gång lilla älskling, så barnet blir oavlat!")

-Sorry, jag har 1900-talsvärderingar!
Citera
2022-09-17, 19:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Du uttryckte dig som att du visste

Om framtiden kan vi bara göra gissningar om.
Citera
2022-09-17, 20:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Kapitalflykt kommer gå till, trumvirvel...USA

https://nyheter.swebbtv.se/wp-content/uploads/2022/09/RAND-sammanfattning-pa-svenska.pdf

Trams.
Folk kommer dra till typ Singapore. USA är sedan länge på dekis.
Citera
2022-09-17, 20:12
Medlem
Härligt det är dags för löneförhöjning 10 procent minst mer i plånkan
Citera
2022-09-17, 20:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du verkar glömma att låneräntan låg också på 15% och över
Hade du klarat en låneränta på 15% idag?

Grundläggande problemet är att folk belånat sig upp över öronen i den fasta tron att låneränta kommer ligga på runt 1% och inflationen kommer äta upp lånen, då vi har haft en massiv negativ realränta.

Riksbanken behöver höja med minst 200 punkter för att visa man menar allvar vad det gäller inflationsbekämpning!
En höjning om 75-100 punkter kommer endast späda på tron att RB saknar cojones att göra det som är absolut nödvändigt, vilket i sin tur kommer driva på inflationen ännu mer då förväntningarna på inflationen kommer höjas, vilket i sig kommer vara självuppfyllande.
Det lär inte bli mer än 75 punkter, det är trots allt Åsa-Nisse som styr. Journalisterna skriker redan av skräck för att det blir 75 punkter, skulle RB dra till med 100 punkter så skulle Mittelman och Lindvall börja att grina. Alla vill att det fortsätter att pumpas ut gratis krediter och att bopriserna hålls uppe till varje pris. Att det blir värre på lite sikt och att hela vårt politiska system riskerar att komma i gungning skiter man i.

Bara att läsa den här dyngan.

https://www.realtid.se/hva-gor-vi-nu-lille-du/
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-09-17 kl. 20:36.
Citera
2022-09-17, 20:36
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
antar att ni fick 15% löneökning i år, annars suger det ju såklart..

Bytte jobb fick upp lönen med 8 %. Man får vara glad för det lilla.
Citera
2022-09-17, 20:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det lär inte bli mer än 75 punkter, det är trots allt Åsa-Nisse som styr. Journalisterna skriker redan av skräck för att det blir 75 punkter, skulle RB dra till med 100 punkter så skulle Mittelman och Lindvall börja att grina. Alla vill att det fortsätter att pumpas ut gratis krediter och att bopriserna hålls uppe till varje pris. Att det blir värre på lite sikt och att hela vårt politiska system riskerar att komma i gungning skiter man i.

Effekten av detta velande kommer bli etter värre.

Folk begriper inte att: Inflation bygger till stor del på förväntningar.

Om Sverige fortsätter ha en groteskt stor negativ realränta år efter år kommer förväntningarna bli därefter, dvs Sverige kommer ha fortsatt negativ realränta vilket gör lån till en ren vinstaffär, vilket i sin tur eldar på inflationen, vilket i sin tur gör en redan hög negativ realränta ännu högre…
Detta är känt som en självförstärkande inflationsspiral, som tom undervisas i grundskolan!!

Hur jävla svårt skall detta vara att fatta??
Senast redigerad av vanartad 2022-09-17 kl. 20:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in