2022-09-15, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av soldi
Kvantitativa åtstramningar, mängden pengar i systemet ska minska. Ovanligt att det sker i så många länder samtidigt. I princip ska vi bli fattigare, mer arbetslösa, och ha det mer jävligt under en period. Tills pengarna Riksbanken puttade in i systemet de senaste 5 åren är borta igen.. Det enda wild cardet är väll energipriser som beror på en havererad marknad (man borde inte kunne ha en marknad för de grundläggande behoven, tänk om dricksvatten ska konkurrensutsättas i en europeisk marknad bara för att man kan...) samt sanktionerna mot Ryssland och Tysklands idiotiska energipolitik.

Att Riksbanken utökade stödköpen till annat än statsobligationer känns väll sisådär i efterhand.. Svårt att kalla en bajsmacka för annat än just det..
Instämmer! Vår nya regering eller åtminstone MSM borde förklara för medborgarna vad som är orsaken.
Nu tror alla att det är någon sorts naturlag som politiker inte rår på eller att det beror på Putin.
Festen är över och siste man ut släcker lyset.
Citera
2022-09-15, 23:00
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rale
Oljan var dyrare i början på 80talet...

Scenariot då var ju "ungefär" samma som nu fast på större skala. Det var ju många länder som gick ihop för att driva upp oljepriserna och försöka skaka av sig USA's makt över oljan.
Citera
2022-09-15, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Nä det gör det ju inte.
Fast SEK har ju stått sig i värde betydligt bättre än BTC t.ex.

Och?
Citera
2022-09-15, 23:39
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Det är nu man börjar beckna, hora ut sig eller jobba svart för att dryga ut inkomsten.

Jag tycks notera att begagnade annonserna har ökat på nätet. Lättare att fynda.
Citera
2022-09-16, 00:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-okar-till-nio-procent-hogsta-siffran-pa-over-30-ar

Smäller det nu?
Kommer vintern bli startskottet på en rejäl lågkonjunktur?
Vad gör ni för att trygga er ekonomi, går det ens när allt kollapsar?

Ekonomin är stark och "tryggad"
-Nu låter jag precis som Kjell-Olof Feldt, sossefinansminister på söndagskvällen i "Aktuellt" om "kronan", några timmar därefter på måndag morron devalverade han pengarna.. 16% om jag inte minns helgalet.Han tvärljög inför hela svenska folket alltså.
(Under franska revolutionen hade han sannolikt "belönats med" att bli ett huvud kortare!)

En annan grej: Funderar faktiskt på att skicka elräkningen till regeringen.
Varenda jävla parti sa nu under valet att de skulle "fixa" elräkningen om man röstade på idioterna.
Vad har regeringen för postadress?

För augusti (sommarmånad där det går åt cirka 6-700kr normalt) blev räkningen 3000kr.
Givetvis har jag pengar, men fan vet om jag har råd att fortsätta ha tre pooler uppvärmda.. (Två i Göteborg och en i Kungsbacka). Men "regeringen" ska ju betala, så?
Senast redigerad av kraftfoder 2022-09-16 kl. 00:28.
Citera
2022-09-16, 00:33
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
https://sverigesradio.se/artikel/inflationen-okar-till-nio-procent-hogsta-siffran-pa-over-30-ar

Smäller det nu?
Kommer vintern bli startskottet på en rejäl lågkonjunktur?
Vad gör ni för att trygga er ekonomi, går det ens när allt kollapsar?

Det går aldeles utmärkt.
Vilka behov har du? Säkra dem, nu!!!
Har man några rum över i sina hus blir det i princip gratis att säkra sina behov.
Matlager mm äter man ändå ur och fyller på "bakifrån", så det blir aldrig någon förlust.

Har solceller(stor anl.), för lite i lån(nu), stort matlager, ved, lagrade flytande bränslen, några hundra tusen i guld, egna brunnar, stor jordkällare, odlingsbar mark, kaffelager, godislager, toapapperslager, batteribackupper mm. mm.

Många problem går att se komma...på lååångt håll.
Energiproblemen var t.ex. uppenbara redan för nästan 10 år sedan. Fram till nu har vi haft gott om tid på oss att köpa billiga solcellsanläggningar och anpassa husen till gratis ström.
Citera
2022-09-16, 00:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Jag tycks notera att begagnade annonserna har ökat på nätet. Lättare att fynda.

Typ.
SVT och "medias" spartips är något i den stilen. "Lägg ut grejor på blocket!".
Sedan en massa idiot-tips om att inte låta apparater vara i stand-by, utan "dra ut kontakten helt"..
Sure, om man vill spara 0,1 watt. Var jävla länge sedan apparater drog en "massa ström" i stand-by-läge, vi måste nog gå tillbaka till 1900-talet för att "tipset" ska vara effektivt.. Har folk så gamla apparater? Really?

Själv får jag kanske bli mindre lat, dvs. öppna fönster/balkongdörr nu höst/vintertid istället för att använda fjärrkontrollen för att reglera sovrummets temp. (Men det är så jävla jobbigt!)
Citera
2022-09-16, 00:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Det går aldeles utmärkt.
Har man några rum över i sina hus blir det i princip gratis att säkra sina behov.
Matlager mm äter man ändå ur och fyller på "bakifrån", så det blir aldrig någon förlust.

Har solceller(stor anl.), för lite i lån(nu), stort matlager, ved, lagrade flytande bränslen, några hundra tusen i guld, egna brunnar, stor jordkällare, odlingsbar mark, kaffelager, godislager, toapapperslager, batteribackupper mm. mm.

Energiproblemen var t.ex. uppenbara redan för nästan 10 år sedan. Fram till nu har vi haft gott om tid på oss att köpa billiga solcellsanläggningar och anpassa husen till gratis ström.

För min del så hör lånen till 1900-talet. Tror det var 1996 jag blev totalt skuldfri. Jag kan kasta första stenen enligt Jesus, för det sa han i biblen.
"Den som är utan skuld skola kasta första stenen!". Det sa Jesus himself.
-Svartingarna stenade tydligen varandra redan då. "Tog vikingarna emot flyktingar"?
(Hade Svitjod ingen "Jimmie"?)

Just dasspapper har jag faktiskt "bunkrat": Pappersbruk drar en massa energi, så dasspapper blir sannolikt en bristvara. "Koka pappersmassa" kostar dineros.
Citera
2022-09-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soldi
Kvantitativa åtstramningar, mängden pengar i systemet ska minska. Ovanligt att det sker i så många länder samtidigt. I princip ska vi bli fattigare, mer arbetslösa, och ha det mer jävligt under en period. Tills pengarna Riksbanken puttade in i systemet de senaste 5 åren är borta igen.. Det enda wild cardet är väll energipriser som beror på en havererad marknad (man borde inte kunne ha en marknad för de grundläggande behoven, tänk om dricksvatten ska konkurrensutsättas i en europeisk marknad bara för att man kan...) samt sanktionerna mot Ryssland och Tysklands idiotiska energipolitik.

Att Riksbanken utökade stödköpen till annat än statsobligationer känns väll sisådär i efterhand.. Svårt att kalla en bajsmacka för annat än just det..

Alla som kallade bajsmakkan för det var ju NaZiStEr...
Vem hade kunnat ana att det skall gå söderut, på multipla plan???

Det är ju inte bara kronan, elen, bränslet, fastigheter mm. mm...
T.o.m. med de som är avslöjade med att försöka konspirera stort mot världens befolkning är avslöjade som värdelösa och ledarlösa idioter som inte har en aning. Titta på Bildeberggruppen, vars möten spenderas med att försöka förstå vad som just hänt.
Citera
2022-09-16, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För min del så hör lånen till 1900-talet. Tror det var 1996 jag blev totalt skuldfri. Jag kan kasta första stenen enligt Jesus, för det sa han i biblen.
"Den som är utan skuld skola kasta första stenen!". Det sa Jesus himself.
-Svartingarna stenade tydligen varandra redan då. "Tog vikingarna emot flyktingar"?
(Hade Svitjod ingen "Jimmie"?)

Just dasspapper har jag faktiskt "bunkrat": Pappersbruk drar en massa energi, så dasspapper blir sannolikt en bristvara. "Koka pappersmassa" kostar dineros.

Nja, lån är fortfarande gratis pengar om man gör något vettigt av dem.
Med det sagt. Man bör inte låna som en 08:a. 5-6 miljoner för en lägenhet i en stad där nästan inget fungerar "organiskt". De har ju inte ens parkeringsplatser till sina bilar.

När Coops affärsystem blev hackat förut...då stängde de bara butikerna.
Hur skall det gå när de två hålen i väggen ej fungerar? Hur länge kommer det vatten ur kranen då?
Kan de starta upp ett elnät när alla elbilar är kopplade och väntar på kraft?

Jag har minst 7 balar dasspapper. Det kommer att gå åt och det kommer inte att bli billigare.
Citera
2022-09-16, 01:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det går aldeles utmärkt.

Eller så har man en ordnad ekonomi och klarar ökade utgifter utan att göra avkall på något.
Citera
2022-09-16, 01:15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nja, lån är fortfarande gratis pengar om man gör något vettigt av dem.
Med det sagt. Man bör inte låna som en 08:a. 5-6 miljoner för en lägenhet i en stad där nästan inget fungerar "organiskt". De har ju inte ens parkeringsplatser till sina bilar.

När Coops affärsystem blev hackat förut...då stängde de bara butikerna.
Hur skall det gå när de två hålen i väggen ej fungerar? Hur länge kommer det vatten ur kranen då?
Kan de starta upp ett elnät när alla elbilar är kopplade och väntar på kraft?

Jag har minst 7 balar dasspapper. Det kommer att gå åt och det kommer inte att bli billigare.

Själv har jag en "våt dröm":
Högbelånad i Weimar-republiken med tusentals miljarder mark i skulder. Inflationen gör att alla mina fastigheter kostar typ en limpa bröd att amortera.. Gäller dock att de belånade fastigheterna inte ligger i Sovjet-zonen då.. På skoj har jag faktiskt två miljarder mark i mitt kassaskåp. Betalas ut av "Riksbanksdirektorium i Berlin" vid anfodran står det på pengarna. Och en massa "fina" underskrifter..
Gubbarna som skrev under är garanterat döda idag, de måste minst varit medelålders 1922..
Brukar undra om de blev ihjälbombade under WWII eller om "Hitler tog dom"..
Vet inte. Men i alla fall har jag miljarderna där i skåpet. (Bara på skoj).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in