2022-09-16, 05:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Det är ju dom som har ordnad ekonomi det faller på. Nån som går på a-kassa eller dyl lär ju inte märka av nån större skillnad.
Sen hur hård smällen kommer bli kan bara en idiot förutse.

De som går på A-kassa drabbas väldigt hårt av höjda matpriser och höjda elpriser.
Citera
2022-09-16, 08:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De som går på A-kassa drabbas väldigt hårt av höjda matpriser och höjda elpriser.

Det drabbar ALLA. Det är det som är själva syftet.

Vi hade planekonomi
Nu har vi marknadsekonomi
Imorgon har vi cirkulär ekonomi. Heil Klasse Schwabbe
Citera
2022-09-16, 08:44
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baskonto
Vill man verkligen ha en inkomst så skaffar man sig ett jobb. Vi har gratis utbildning i Sverige. Vill man verkligen jobba och göra rätt för sig så finns alla möjligheter att utbilda sig så att man kan kvalificera sig till en bra anställning.

Om alla kunde utbilda sig och klara avancerade universitets utbildningar hade vi inte haft det problemet. Nu är verkligheten så att många inte har kapaciteten till att klara av en universitet utbildning eller ens kvalificera in på en sådan.
Citera
2022-09-16, 08:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du har antagligen rätt!
Men den globala inflationen nu inte minst i USA och EU beror främst på att länderna de senaste åren har tryckt alldeles för mycket pengar i tex i form av stödpaket och för att man importerat allt mer fossila bränslen som du riktigt påpekar orsaken till.
Nu kommer inflationen som ett eftersänt brev på posten kombinerat med en djup lågkonjunktur som krävs för att återställa balansen.
Absolut, dock är energikrisen skapad av ”grön omställning”. Att inflationen nu härjar ibland varor och tjänster är mer ett symptom. Vi har haft tillgångsinflation länge.
Citera
2022-09-16, 08:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Om alla kunde utbilda sig och klara avancerade universitets utbildningar hade vi inte haft det problemet. Nu är verkligheten så att många inte har kapaciteten till att klara av en universitet utbildning eller ens kvalificera in på en sådan.
Det kryllar av välbetalda arbeten som enbart kräver yrkesutbildning och det finns rätt mycket arbeten som inte ens kräver det.
Citera
2022-09-16, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Njet" som Putin brukar säga..
Ädelmetaller kräver inget underhåll, fastigheter kräver underhåll. Samt kostar skatt.
Dock genererar dessa hyresintäkter. Samt om man bor i egen-ägd fastighet kostar det i princip nada att leva. Förutom löpande utgifter som ström, VA, sophämtning och försäkring. Underhåll också, men det kan man till viss del "skjuta på". Typ måla om vart tionde år i stället för vart åttonde år och liknande.

För min del så kostar boendet typ "elräkningen". (Tja, försäkring, fastighetsavgiften (skatten alltså), sophämtningen också). Men det är småpengar. Teoretiskt så tjänar jag på "att bo". När jag räknar in värdehöjningen.
Min gamle lärare på Handels var "förbannad" på detta, när jag berättade för honom hur man ska sköta sin ekonomi. Fick högsta betyg av honom, trots att han blev "förbannad".
(Var på 1900-talet)

Spelar ingen roll när det inte finns något riktigt värde i metaller längre. Iallafall inte i investeringsssyfte. Ren idioti till investering
Citera
2022-09-16, 09:48
Medlem
Citat:

Ja dom drabbas jättehårt med sin förhöjda a-kassa inkomster med förlängda dagar
Citera
2022-09-16, 09:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Absolut, dock är energikrisen skapad av ”grön omställning”. Att inflationen nu härjar ibland varor och tjänster är mer ett symptom. Vi har haft tillgångsinflation länge.
Men det är främst EU och i viss mån US som ägnat sig åt grön omställning de senaste 15 - 20 åren.
Innan dess var EU ganska självförsörjande när det gäller elektricitet genom kolkraft, utbyggd kärnkraft och hade rentav en hel del inhemsk produktion av olja och gas.
Stämmer detta?
Citera
2022-09-16, 10:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det drabbar ALLA. Det är det som är själva syftet.

Vi hade planekonomi
Nu har vi marknadsekonomi
Imorgon har vi cirkulär ekonomi. Heil Klasse Schwabbe

Vi har völ olika definitioner av "drabbar" , själv anser jag mig inte drabbad så länge jag knappt ens märker att el och mat blivit dyrare.
Citera
2022-09-16, 10:25
Medlem
Citat:
Vi har völ olika definitioner av "drabbar" , själv anser jag mig inte drabbad så länge jag knappt ens märker att el och mat blivit dyrare.

Jag är heller inte "drabbad" men märker helt klart att priserna går upp. Inte så att jag oroar mig för det och det påverkar egentligen inte vad jag konsumerar än.

Mycket har också blivit billigare. Över tid har rätt mycket utgifter helt enkelt försvunnit. Laddar exempelvis ner alla böcker jag läser numera. Tidigare köpte jag 2-3/månad. Köper aldrid DVD film längre och gå inte på Bio. Bättre ljud och bild hemma.

Det stora som kommer för mig är ny bil om ytterligare två år. Nya bilar ökar ju också i pris snabbt och i den prisklass på begagnat jag brukar lägga mig är det märkbart mindre bil för pengarna nu. Samma med kommande badrumsrenovering. Får mindre för den summa jag satt av.

Vardagsutgifterna kvittar precis för mig då jag (och frun) har rätt billiga vanor och bägge jobbar med lön. Får ibland upp till 15,000 över från lönen en månad trots att det plannerade månadssparandet redan dragits...
Citera
2022-09-16, 10:26
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:

Då är du inte medveten eller bara suger på ekonomi. Allt du köper har gått upp i pris eller närmaste framtiden.
Citera
2022-09-16, 10:33
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Likviditeten är "tyvärr" väldigt god. Men jag oroar mig inte så mycket, då jag har fastigheter och ädelmetaller också. Papperspengar är alltid papperspengar! Lite färgglada "vykort" som barn blir glada av, typ. Sagotanter och skådespelerskor brukar också pryda pengarna.. (Vilket torde vare en väldigt stor "hint" om vad det handlar om).

Har man ordning, så har man inga läckor.
Låter som att det blir realisation hos dig.

Om du mot förmodan har fastigheter är det ren oaktsamhet att inte ha lager av sådant som fuller behov.
Vår sk. stat säger att vi måste kunna klara oss en vecka. Då återstår bara frågan: Vad skall staten ha gjort på en vecka och med vilka resurser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in