2022-09-17, 00:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
När trollen gör KPI önskningar, så kan till och med inflationen minska. På pappret.

Men visst, låt SEB ha en ränta på 2% om ett år.
Skillnaden mellan SEB och trollen här i tråden, är att SEB har räknat.

Trollen ylar om stigande ränta och inflation lutandes mot känslobaserade fantasier.
Eller hur?
Citera
2022-09-17, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
1 är fel, svensk inflation är till stora delar importerad.

Du är obildad och utsatt för propaganda. Det finns ingenting som heter "importerad inflation". Jag ska förklara det här för dig.

De som utsätter dig för propagandan är Sveriges makthavare som kontrollerar massmedia. Makthavarna vill inte veta av kritik från dig så i det här fallet undviker man återigen allt ansvar och skyller på utlandet istället.

Det är som att Sverige skulle ha drabbats av Tysklands inflation på 1920-talet. Det skedde inte men borde ha skett med hyperinflation hos vår stora granne. Samma sak nu - jag har räknat upp vad Sverige har haft chans att undvika men valde istället att fullfölja. Så därför svenskar, sug och svälj! All skit som sker i Sverige är det till syvende och sist alltid er egen uppgift att faktiskt undvika.
Citera
2022-09-17, 05:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
...Jag säger inte att jag vet vart vi ska gå eller hur, men kom fan inte och påstå att du gör det.

"Globaliserad värld". Ett svammel därför att det ändrar inte på någonting. Det jag räknat upp, det stämmer och trolldjävel kan du vara själv. Jag fastslår också att det är lätt att förstöra men svårt att bygga upp. Att förstöra Sverige såhär har varit populärt. Nära nog hela riksdagen har varit för räntesänkningarna och Corona-hanteringen. Folket har haft ett val och till ungefär 100% givit detta samlade gäng och vårt etablissemang sitt stöd.

Så sug och svälj. Ni har varit för det här. Men då ska ni inte klaga heller med hög inflation och brist på energi.

Vart vi ska gå? Vad sägs om att bekämpa inflationen och bygga energiproduktion. Men då krävs fortsatta räntehöjningar som är kännbara och vindkraftens negativa sidor är inga nyheter längre. Man bygger industri istället för att riskera den med krigföring. Pengar kan frigöras. Migrationsverket och SIDA läggs ned och 100 miljarder frigörs om året. Någonting vet jag. Vet du ingenting? Nej. Du är bara svensken som följer.
Citera
2022-09-17, 09:34
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det drabbar ALLA. Det är det som är själva syftet.

Vi hade planekonomi
Nu har vi marknadsekonomi
Imorgon har vi cirkulär ekonomi. Heil Klasse Schwabbe
Japp. Kommer gå fort också. Ser verkligen fram emot ett liv i överflöd, i min alldeles egna lilla virtuella (VR) bubbla!
Citera
2022-09-17, 09:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Dubbla

Ett tips är att du läser på lite historia om före och efter krigstiden i Tyskland och sedan kan du läsa om den stora depressionen i USA. Ledordet stavas hyperinflation

Jodu, återkom och håna mig när allt detdär inträffat istället. Ni domedagspreppers är rätt underhållande fsktiskt!

Så lever jag på precis som vanligt genom krisen under tiden.
Citera
2022-09-17, 09:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxor1
Vad värmer ni upp lägenheten med? Hyran kommer mest troligt att dra iväg rejält om elpriset stiger

Har råd med det med, kommer inte frysa.
Kommer bli pengar över även om månadsavgiften dubblas.
Citera
2022-09-17, 09:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktriumf
Du är obildad och utsatt för propaganda. Det finns ingenting som heter "importerad inflation". Jag ska förklara det här för dig.

De som utsätter dig för propagandan är Sveriges makthavare som kontrollerar massmedia. Makthavarna vill inte veta av kritik från dig så i det här fallet undviker man återigen allt ansvar och skyller på utlandet istället.

Det är som att Sverige skulle ha drabbats av Tysklands inflation på 1920-talet. Det skedde inte men borde ha skett med hyperinflation hos vår stora granne. Samma sak nu - jag har räknat upp vad Sverige har haft chans att undvika men valde istället att fullfölja. Så därför svenskar, sug och svälj! All skit som sker i Sverige är det till syvende och sist alltid er egen uppgift att faktiskt undvika.

Är det något land i Europa som gjort rätt och har under 5% inflation nu? Norge till exempel som inte är med i EU och dessutom har egna olje och gastillgångar, de har lägre inflation än Sverige pga detta men ändå över 5%.
Citera
2022-09-17, 09:58
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du är långtifrån ensam.
Depressionen börjar i Tyskland och sprider sig sedan över hela EU.
Ryssland i recession, Ukraina i konkurs, Turkiet hyperinflation.
USA drar sig ur Europa så fort Ukraina kriget är över.
EUhandeln står bara för några futtiga % av USA/GDP
Ingen marshallplan kommer till Europa.
Det slutar med att vi blir uppköpta av Kina eller Bill Gates (undrar vad som är värst?)och sedan tvingas flytta till Ryssland för att jobba.
Kapitalflykt kommer gå till, trumvirvel...USA

https://nyheter.swebbtv.se/wp-content/uploads/2022/09/RAND-sammanfattning-pa-svenska.pdf
Citera
2022-09-17, 10:10
Medlem
Citat:

Citat:
"Globaliserad värld". Ett svammel därför att det ändrar inte på någonting. Det jag räknat upp, det stämmer och trolldjävel kan du vara själv. Jag fastslår också att det är lätt att förstöra men svårt att bygga upp. Att förstöra Sverige såhär har varit populärt. Nära nog hela riksdagen har varit för räntesänkningarna och Corona-hanteringen. Folket har haft ett val och till ungefär 100% givit detta samlade gäng och vårt etablissemang sitt stöd.

Så sug och svälj. Ni har varit för det här. Men då ska ni inte klaga heller med hög inflation och brist på energi.

Vart vi ska gå? Vad sägs om att bekämpa inflationen och bygga energiproduktion. Men då krävs fortsatta räntehöjningar som är kännbara och vindkraftens negativa sidor är inga nyheter längre. Man bygger industri istället för att riskera den med krigföring. Pengar kan frigöras. Migrationsverket och SIDA läggs ned och 100 miljarder frigörs om året. Någonting vet jag. Vet du ingenting? Nej. Du är bara svensken som följer.

Klart att du har rätt.
Citera
2022-09-17, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop

https://nyheter.swebbtv.se/wp-content/uploads/2022/09/RAND-sammanfattning-pa-svenska.pdf
Intressant läsning men vem har författat detta?
Skrivet i första person plural - är det en jänkare eller någon svensk som utger sig för det?
Citera
2022-09-17, 10:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Så är det, och har varit en tid. Därav att USD stigit mot andra valutor.
Citera
2022-09-17, 10:30
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Är det något land i Europa som gjort rätt och har under 5% inflation nu? Norge till exempel som inte är med i EU och dessutom har egna olje och gastillgångar, de har lägre inflation än Sverige pga detta men ändå över 5%.
Va!? Har Märta Stendum och Per Bolund trixat till det för dem också? De va lite otippat måste jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in