2022-09-14, 08:27
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Tror ändå en rödgrön regering med MPs inflytande våre värre. Med det sagt ska SD så klart inte acceptera L krav, det är ju krav som mer eller mindre säger att SD ska släppa fram en regering men själv inte ha inflytande på politiken, dummaste jag hört.

Precis så är det.

Folk hänvisar till Bali, och att det finns beröringspunkter där SD och L är överens.

Ja, dessa punkter går säkert bra. Allt som är L-politik kommer alltså att gå igenom.

L förutsätter att SD måste stödja deras politik. De vill alltså ha SD:s stöd utan att acceptera att SD också vill få igenom sin egen agenda.

Det är så klart fullkomligt orimligt.
Citera
2022-09-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
De har inte majoritet. Men tack för att du bekräftade min poäng.

Det ursprungliga inlägget jag svarade på hävdade att förutsättningarna var samma som förra valet vilket inte stämmer då den politiska dynamiken är annorlunda nu.

Jo vi har en S-regering nu som är tillsatt av en majoritet och det har inte förändrats. Kommer heller inte förändras när L återigen släpper fram sossarna som de gjort i varje omröstning sedan 2014.
Citera
2022-09-14, 08:29
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
De har inte majoritet. Men tack för att du bekräftade min poäng.

Det ursprungliga inlägget jag svarade på hävdade att förutsättningarna var samma som förra valet vilket inte stämmer då den politiska dynamiken är annorlunda nu.

Bara L går över och bekänner färg, så har Maggan majoritet.

End of Story.
Citera
2022-09-14, 08:31
Medlem
Det är mycket politiskt rävspel inblandat också. L vet ju och har vetat det hela tiden att ett regeringsskifte bygger på SD.
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

L har alltså för avsikt att i praktiken se till att SD får inte igenom sin politik vid förhandlingarna med Kristersson.

Med andra ord förväntar sig L att SD inte får igenom sin politik, utan bara ska nöja sig med att föra L-politik.

Hur kommer det här att sluta?
Citera
2022-09-14, 08:31
Medlem
Citat:
Jag syftar på att L gått till val med att bilda en regering stödd av SD.

Detta var inte fallet inför valen 2014 och 2018. Därav är förutsättningarna inte längre de samma.

Jo det stod helt klart innan valen 2014 och 2018 att stöd från SD skulle krävas och L gick ändå till val med budskapet att de skulle rösta fram en högerregering. Precis samma som nu inför valet 2022.
Citera
2022-09-14, 08:34
Medlem
Du tror inte att L vill överleva nästa val också?
Citat:
Bara L går över och bekänner färg, så har Maggan majoritet.

End of Story.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det tror jag inte. Före Palme började ta hit världen så ville inte svenskar ha dem här. Att ge bort svensk välfärd och ett hårt beskattat folks pengar var även okända ord. Deras gamla namn Folk-partiet sa det mesta om deras värdegrund. Folket var det egna ska man väl tillägga med dagens sjuka ideal hos en del. T.ex. var det Fp som ordnade egna rum på äldreboende vilket inte ingick hos Socialdemokraterna eller de andra. Tidigare låg man i sovsalar utan personliga saker. Jo, då såg de till den egna befolkningen främst!

nåja, de har aldrig varit ett parti för folkflertalet, sitt namn till trots. inte på 30-talet, 50-talet eller 70-talet. nu är de ett parti för friskolekoncerner och ledarskribenter.
Citera
Medlem
Citat:
Och det menar du att L kommer att acceptera?

Rent matematiskt funkar det liksom inte.

Nej ett nyval där man kickar ut L från Riksdagen är den enda lösningen nu.

Annars kan Maggan lika gärna sitta kvar.

Ja, det blir svårt.
Men stöttar verkligen nyval och att L åker ut.
Men är inte säker på att dom kommer göra det ens då.

Jag är helt chockad över att de fick över 4% nu. Förstår verkligen inte hur M väljare accepterar att deras parti faller från 2 till 3 största parti för att rädda kvar L.
Citera
2022-09-14, 08:35
Medlem
Tuors avatar
Om L kvaddar en Moderatregering igen så är de slut som parti.

En gång är ingen gång tänkte nog många moderater men om det sker igen så kommer Liberalerna att försvinna för all framtid.
Citera
2022-09-14, 08:41
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Som jag sa, vad är det för jävla tomtar som efter vägvalet stannade kvar i partiet och kandiderade till riksdagen? Trodde dom helt plötsligt att SD skulle åka ur riksdagen och alliansen få majoritet? Så verklighetsfrånvänt och ovärdigt att våra politiska beslutsfattare inte förstår enkel matematik.

Acceptera att SD är störst parti i blocket. 16 procent större än L. Att man går in med inställningen att sätta en massa röda linjer kommer inte leda till en ny regering. Förväntar dom sig på riktigt att SD med sina 21 procent bara ska lägga sig platt och släppa fram M, KD, L?

Sd är ca 500% större än L, men 16 procentenheter. Viktig skillnad när det kommer till inflytande. L kommer att acceptera då de får välja mellan V och SD pretty much. Om inte oheliga allianser uppstår nu.
Citera
2022-09-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om L kvaddar en Moderatregering igen så är de slut som parti.

En gång är ingen gång tänkte nog många moderater men om det sker igen så kommer Liberalerna att försvinna för all framtid.

Nej det har ju fungerat de 8 senaste åren så det kan upprepas en gång till.
Dessutom ser det ut att räcka med att en liberal röstar fram Maggan så vinner hon.
Citera
2022-09-14, 08:42
Medlem
MillivaBillis avatar
Med detta velande och sidbytande visar L bara en enda sak: Liberalism fungerar inte.

I svåra situationer behövs majoriteter som kan enas om viktiga beslut. Inte 175 eller 349 individualister som alla först ska vädra sin personliga åsikt och sedan rösta på sitt alldeles egna förslag. Hur något samarbete ska komma ur detta scenario är totalt obegripligt.

Det var naivt av Ulf Kristersson att räkna in Liberalerna i ”på min sida är vi överens om alla de här frågorna”.

Dock, om det åter blir en vänsterregering så finns det åtminstone en högermajoritet i riksdagen som kan blockera skadliga förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in