2022-09-14, 08:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Det största proböemet för SD's inflytande kommer vara dem själva är jag rädd för. De har många osäkra politikerkort där de finns en stor risk/chans att de kommer att uteslutas eller lämna och bli vildar.

Som det ser ut nu räcker det med en vilde för att skapa enorma problem i omröstningar etc.
Citera
2022-09-14, 08:47
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Lite komiskt att de pratar om vilka löften de gett sina väljare om liberal politik - när de endast befinner sig över spärren och i riksdagen genom stödröster från övriga högerpartier.

Jag föreställer mig att det blir svårt att bilda regering, efter en ny regeringskris går L antingen över till vänstern eller så blir det omval. Efter ett omval försvinner L utan sina stödröster och vänstern segrar och regerar i fyra år till.

Så vad L har att välja mellan är:
1. En högerregering där de kan få igenom en massa av sina kärnfrågor och får oproportionerligt många ministerposter som tack för att de spelar boll, eller;
2. En vänsterregering där de inte får genom ett skit, och de försvinner i nästa val - men de höll i alla fall SD utanför politiken igen. Eller;
3. Omval och L försvinner omedelbart, med en valseger till vänstern.

Just nu verkar alternativ 2 troligast, i formen av en ny "DÖ"-överenskommelse. Vilket blir döden för L.
Citera
2022-09-14, 08:48
Medlem
Här ett inlägg på detta tema:
https://cornucopia.se/2022/09/lat-sd...-i-regeringen/

Författaren anser att det är bättre för L att kliva åt sidan, låta SD sitta vid rodret, men stå bredvid och "vifta med snaran". Jag tycker snarare att SD, som är 5 ggr större, bör inta den positionen. Låt L sitta vid rodret, och styra i den riktning SD säger åt dem, och vifta med snaran om de inte lyder.
Citera
2022-09-14, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.
Riksdan är verkligen Sveriges största sandlåda. Det kommer aldrig komma nån vart detta, antingen måste L kliva över igen till S och sätta stopp för SD. Eller också får dom sätta sig på tvären och vägra rösta fram en statsminister så att det blir omval och då lär Liberalerna ryka all världens väg. Hur än L gör så är dom rökta.

Ja sandlåda. Eller dårhus som Kent Ekeroth kallade Riksdagen för och föreslog att man skulle madrassera väggarna i plenisalen.
Citera
2022-09-14, 08:52
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Bara L går över och bekänner färg, så har Maggan majoritet.

End of Story.

Då är L körda och det vet L mycket väl om. Tredje gången gillt. De flesta väljarna som vill stödja en vänsterregering har redan lämnat L.

Möjligtvis har de poserat som borgare inför valet för att stjäla väljare från M. Det lär inte fungera en gång till.
Citera
2022-09-14, 08:53
Medlem
Det är uppenbart att media försöker leda in L i en viss riktning för att försvåra arbetet för en högerregering.

För det andra borde L kolla sig i spegeln, minst parti i riksdagen och 5x mindre än SD. Respekterar man väljarnas röster och den demokratiska principen håller man inte på och bråkar och ställer orimliga krav som om man vore ett 15 % parti. Ni klarade precis spärren.

Är man strategiska så gör man det motsatta. För det är väldigt farligt för L om de börjar flörta med vänstersidan och kanske tillslut går över. Då lär den konservativa falangen dumpa partiet så att det imploderar inifrån. L kommer antagligen inte överleva nästa val om man uppfattas som så bråkiga och veliga som man gör nu.

Tror helt enkelt att media hittat några få högljudda röster inom partiet som man ger otroligt mycket plats.
Citera
2022-09-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ett sketet 4%:s parti tänker blockera ett 20%:s parti från att få igenom stora delar av sin agenda, när de är det största partiet i konstellationen.

Liberalerna är tydliga med att de har för avsikt att värna om sina "liberala värden".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-ha-falkogon

L har alltså för avsikt att i praktiken se till att SD får inte igenom sin politik vid förhandlingarna med Kristersson.

Med andra ord förväntar sig L att SD inte får igenom sin politik, utan bara ska nöja sig med att föra L-politik.

Hur kommer det här att sluta?

Mycket enkelt. L och C släpper passivt fram en S, V, Mp-regering.
Citera
2022-09-14, 08:54
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jo det stod helt klart innan valen 2014 och 2018 att stöd från SD skulle krävas och L gick ändå till val med budskapet att de skulle rösta fram en högerregering. Precis samma som nu inför valet 2022.

Du menar att de har en spåkula som avslöjar valresultat redan innan valdagen?

Eller har du en? Kan jag i så fall låna den? Jag skulle vilja betta på valresultatet.
Citera
2022-09-14, 08:55
Medlem
Är det inte bättre att L stödjer vänsterpartiet istället med sina krav på hejdlösa biståndsutbetalningar, massiva kulturstöd, skatt till public service, fortsatta asylbedrägerier och stopp för SD.

Varför ska de ens överväga att stödja något annat än en vänster-regering?
Citera
2022-09-14, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tompers
Du menar att de har en spåkula som avslöjar valresultat redan innan valdagen?

Eller har du en? Kan jag i så fall låna den? Jag skulle vilja betta på valresultatet.

Jag behöver ingen spåkula för att se hur L har agerat de 8 senaste åren.
Citera
2022-09-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
L måste vara det veligaste partiet i historien.

Vad vill man egentligen förutom att godhetssignalera och käka korv? Vad vill man inför framtiden?

Om man inte skärper sig är man ett minne blott 2026.

Skulle inte förvåna om de blir den trojanska hästen som hoppar över till motsatt block även denna gång.

L är fullproppat med narcissister. Och för narcissister är det otroligt viktigt att godhetssignalera. De skiter egentligen fullständigt i allt annat än sig själva personligen. Om utlandsbistånd gör någon som helst nytta spelar ingen roll - bara man kan använda det som sätt att lyfta upp sig personligen och klanka ner på andra för att de inte är lika fina och goda som de själva är.
Citera
2022-09-14, 09:05
Medlem
Det skulle inte förvåna mig ifall Liberalerna låter Socialdemokraterna fortsätta med sitt styre, s de kan ställa sig på ”mitten” och diktera villkoren tillsammans med Centern och Miljöpartiet. Då kommer varje fråga hänga på att de får stöd av Moderaterna eller Sverigedemokraterna i riksdagen. Vänsterpartiet kan vi nog glömma, annat än i frågor alla ändå är överens om eller inte anser vara av större vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in