2022-09-18, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ett sketet 4%:s parti tänker blockera ett 20%:s parti från att få igenom stora delar av sin agenda, när de är det största partiet i konstellationen.

Liberalerna är tydliga med att de har för avsikt att värna om sina "liberala värden".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...er-ha-falkogon

L har alltså för avsikt att i praktiken se till att SD får inte igenom sin politik vid förhandlingarna med Kristersson.

Med andra ord förväntar sig L att SD inte får igenom sin politik, utan bara ska nöja sig med att föra L-politik.

Hur kommer det här att sluta?

Moderaterna börjar inse att vid nästa val så kan SD och M få egen majoritet. Jag tror att man kommer vårda relationen med SD väldigt väldigt noga. L är ju inga riktiga Liberaler, de gör ju samma sak som C där allt går ut på att definiera sig själv i motsats till SD. Liberalerna borde läsa Karl Popper så förstår de att SD försvarar väldigt många liberala värden - allt från yttrandefrihet, till individens frihet, rätten att inte behöva utsättas för brott, bemöta odemokratiska totalitära ideologier såsom islam mm. Våra svenska liberaler är inga riktiga Liberaler. De verkar ointresserade av att stå upp för dessa traditionella liberala värden.
Citera
2022-09-18, 18:24
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Inte mycket att stå efter att bli statsminister om man påtvingas L. Uffe är för tunn för att kunna tygla L och alla krav dom kommer med.

L är samma typ av destruktivt parti som Miljöpartiet och Centern var under förra mandatperioden. Det kommer att bli svårt med regeringsbildandet, skulle det lyckas lär en sådan regering inte bli långvarig.
Citera
2022-09-18, 18:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausererik
Moderaterna börjar inse att vid nästa val så kan SD och M få egen majoritet. Jag tror att man kommer vårda relationen med SD väldigt väldigt noga. L är ju inga riktiga Liberaler, de gör ju samma sak som C där allt går ut på att definiera sig själv i motsats till SD. Liberalerna borde läsa Karl Popper så förstår de att SD försvarar väldigt många liberala värden - allt från yttrandefrihet, till individens frihet, rätten att inte behöva utsättas för brott, bemöta odemokratiska totalitära ideologier såsom islam mm. Våra svenska liberaler är inga riktiga Liberaler. De verkar ointresserade av att stå upp för dessa traditionella liberala värden.
De är liberala imperialister.
Därför är de nationalisters motsats.
Citera
2022-09-18, 19:31
Medlem
Ju mer man hör och läser om denna cirkus med L och uteslutningen utav högersidans största parti SD - ju troligare finner jag att det blir en S-MP-C regering igen. Kanske t.o.m. inklusive L.
Citera
2022-09-18, 21:03
Medlem
Antimentals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Haha punkt 1 är ju komisk, övriga EU-länder exklusive Tyskland har ju en stramare flyktingpolitik än vad SD har förespråkat. Enligt svenska mått mätt är de alla nazister.

Det var ingen enskild händelse att Reinfeldt snackade om Sverige som en humanitär stormakt, man tror sig vinna internationella politiska poäng på så vis. Om man nu gör det vet jag inte, men Sveriges rykte är ganska så illa. Tur var är inte svenskens rykte illa, utan bara Sverige.
Citera
2022-09-18, 21:48
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, jag menar att om SD lägger sig för L blir SD irrelevanta. Då kan ju sverigedemokrater lika gärna rösta på M. Så har det aldrig varit under SDs ökenvandring, utan en röst på SD var en röst för förändring på riktigt även om partiet stod utan inflytande.

Att näringslivslobbyister har idkat påverkan på SD är väldigt tydligt, men jag tror faktiskt inte att SD kommer att lägga sig för L på det viset. Tex markeringen angående A-kassan visar faktiskt att SD inte sonika följer efter näringslivets utspel (vilket nu handlat om att företag har svårt att rekrytera pga att kompetent arbetskraft inte tjänar på att ta arbeten som kräver långa resor). Här sägs den höga A-kassan utgöra ett problem liksom de höga bensinpriserna. Jag har dock noterat Jimmies uttryckssätt:
"Det vore inte lämpligt med en sänkning av A-kassan nu, med tanke på den kris Sverige är påväg in i".

Ulf får det svårt nu, men det är Ulfs huvudvärk.
Vad har skett med avdraget för att resa med egen bil till arbetet för övrigt? finns det kvar? MP och S skulle ju ta bort det.
För övrigt så har ju till exempel kollektivtrafiken till Arlanda *extraavgift* från Uppsala på 40 kronor enkel väg för buss. Tåget har extraavgift på 155 kronor enkel väg. Exemplet med Arlanda är en stor arbetsplats som haft "kaos" med brist på personal. Jag anser att man måste göra avdrag för resor till arbetet betydligt mer generöst eller tillåta att arbetsgivaren skattefritt betalar resor för att öka viljan hos arbetskraften att resa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in