• 2
  • 3
2022-09-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är en ganska kraftfull neuroleptika men alla patienter kan inte behandlas med det eftersom den kan förändra blodbilden.

Jag vet schizofrena patienter som fungerar mycket bra på den medicinen.

Nu vet jag för litet (jag är heller inte läkare utan ssk inom psykiatrin) för att kunna säga om det vore ett bra preparat men ta med det till läkaren om ni träffar denne.

Tack. Det ska jag göra. Alla tips är värdefulla.
Citera
2022-09-14, 17:40
Medlem
Någon som har erfarenheter av personlighetsförändringar i samband med psykosmedicinering?
Citera
2022-09-14, 20:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swejpa
Någon som har erfarenheter av personlighetsförändringar i samband med psykosmedicinering?

Beror på hur du menar, men nästan alla förändras personlighetsmässigt både av psykoser och medicineringen.
Citera
2022-09-14, 21:01
Medlem
neuron-drones avatar
Jobbigt läge. Verkar som de runt er inte tror på din analys. Så du får sitta och vänta till de ska fatta. Det är ju inte bra. Psykvården borde vara glada att de kan ta tag i det innan något riktigt hemskt händer, men de resonerar inte så. Du måste också ha stöd. Du blir ju inte ens trodd.
Citera
2022-09-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Beror på hur du menar, men nästan alla förändras personlighetsmässigt både av psykoser och medicineringen.

Ja, jag tänkte mer på erfarenheter om olika stadier i insjuknandet. Att personen drar sig undan, blir aggressiv och får nya konstiga ideér tex.
Det är svårt att veta vad som är medicinskt och vad som är psykotiskt, men förändringen har gått väldigt snabbt.
Citera
2022-09-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jobbigt läge. Verkar som de runt er inte tror på din analys. Så du får sitta och vänta till de ska fatta. Det är ju inte bra. Psykvården borde vara glada att de kan ta tag i det innan något riktigt hemskt händer, men de resonerar inte så. Du måste också ha stöd. Du blir ju inte ens trodd.

Tack, det var väldigt välformulerat. Känner igen mig mycket i det resonemanget.

Förundras hela tiden varför läkarna lägger så lite vikt på de anhöriga. Det är ju faktiskt de som är garanten för att psykospatientens verklighet är korrekt. Psykossjukdomen märker ju inte den sjuke.

Jag förvånas inte över att inte bli trodd, för det är inte helt enkelt att upptäcka för utomstående. Min erfarenhet gör att jag märker det tidigt, men det hjälper tyvärr inte när man behöver hjälp. Den får man först när sjukdomen brutit ut.

Stöd är väl det jag just fick. Att försöka prata med någon närstående ger sällan mer än frustration över att de inte förstår. Jag kan inte klandra dem, för denna erfarenheten önskar jag ingen.
Stödet från vården är obefintligt. Har blivit erbjuden anhörigstöd i form av gruppterapi, men det är inte jag som är sjuk. Det man behöver är konkreta tips och råd om hur man ska förhindra det.
Citera
2022-09-16, 15:21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ja, jag tänkte mer på erfarenheter om olika stadier i insjuknandet. Att personen drar sig undan, blir aggressiv och får nya konstiga ideér tex.
Det är svårt att veta vad som är medicinskt och vad som är psykotiskt, men förändringen har gått väldigt snabbt.

Det låter mer som psykos än medicineringen. När påbörjades medicineringen?
Citera
2022-09-16, 15:57
Medlem
Citat:
Det låter mer som psykos än medicineringen. När påbörjades medicineringen?

Den har ju pågått i många år, men det senaste bytet var i samband med att det började gå utför.
Det är kanske en tidig fas av psykos, men det är alltid lika svårt att se.
Citera
2022-09-16, 16:25
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Den har ju pågått i många år, men det senaste bytet var i samband med att det började gå utför.
Det är kanske en tidig fas av psykos, men det är alltid lika svårt att se.

Ja, då kan det ju absolut vara pga medicineringen, kanske är den inte så effektiv i hennes fall.
Citera
2022-09-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ja, då kan det ju absolut vara pga medicineringen, kanske är den inte så effektiv i hennes fall.

Tyvärr går det ju bara att vänta och se, men det är ju en sådan sjukdom.
Citera
2022-09-16, 17:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Tyvärr går det ju bara att vänta och se, men det är ju en sådan sjukdom.

Ja, om hon inte går att övertala att det finns ett problem är det ju svårt för dig att göra något.
Citera
2022-09-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ja, om hon inte går att övertala att det finns ett problem är det ju svårt för dig att göra något.

Det är svårt att övertala någon som inte förstår att det är fel. Har gjort mina försök.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in