Citat:
Ursprungligen postat av
Schicklgrubblare
Du får väl ringa psykvården? Eller du kanske inbillar dig att du är mentalskötare som kan få ordning på detta själv?

Man behöver nog ha upplevt en psykos som nära anhörig för att förstå vad det innebär.
Jag har kontakt med sjukvården ganska ofta. Även med hennes familj, hennes vänner, hennes chef och grannar, så hennes skyddsnät är omfattande. Allt för att identifiera en eventuell psykos i så tidigt statium som möjligt.
Man blir "mentalskötare", antingen man vill eller inte. Visst kan man ta den enkla vägen och bara gå vidare, men så enkelt fungerar inte ett förhållande för mig. Man måste förstå att psykosen gör personen till något annat. Den man känner finns kvar därinne.
Sjukvården är väldigt bra på att dela ut mediciner. Vi har fått genomgå diverse olika typer och jag har fått leva mer med konsekvenserna än min flickvän. Hon märker dem inte på samma sätt, då det blir hennes nya normala. Faktum är att min erfarenhet av psyk blivit att de ser sitt jobb som klart när de skrivit recept. Att få hjälp med biverkningar är inte det enklaste. Säger jag till dem att jag är oroad, vill de lägga in henne, eller ge henne mer mediciner. Det kan tyckas som en lösning, men det är det inte.
Mer mediciner ger mer biverkningar. Apati, rastlöshet, trötthet, aggressivitet mm.
Detta är en balansgång som är jobbig för alla inblandade.