• 4
  • 5
2022-09-12, 22:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tycker att det låter som att du blandar ihop de vetenskapliga teorierna med anledningen till att vi forskar på dem. Att vi forskar på fysik kan absolut förklaras med evolution, men fysiken i sig kan inte det.
Jaså? Känner till minst två seriösa försök till att förklara fundamental fysik med just evolutionsteori, dvs teorier om survival of the fittest.

Den första hörde jag i ett föredrag av den danska fysikern Holger Bech Nielsen med en teori om att alla partikelfysikens tänkbara symmetrigrupper var aktuella precis i början på Big Bang, och att den som vann var den som överlevde i konkurrensen. (I standardmodellen är det SU(3)xSU(2)xU(1), och han hade någon idé om på vilket sätt denna var starkast, men detaljerna i det förstod jag varken då eller nu, och nu kan jag inte ens googla fram en bra referens.)

Den andra jag tänker på är en multiversumteori av fysikern Lee Smolin, som han beskriver den i sin bok The Life of the Cosmos, där varje universum får ”barn” (baby universes) genom sina svarta hål. Sett från förälderuniversumets perspektiv är det svarta hålet bara ett svart hål, men i den allmänna relativitetsteorins krökta rumtid med inflatonfält osv kan det ”magiska” hända att det nya bebisuniversumet ändå växer till och blir lika stort som föräldern, med egna svarta hål osv. I modellen ingår då även att naturlagarna undergår små mutationer. Universa som har såna naturlagar som ger flest svarta hål, får alltså flest ”barn”, och därmed är den sortens ”anlag” som gynnas iaf till antalet universa. Detta är märkligt nog i princip en testbar teori, eftersom vårt universum mest sannolikt borde ha sådana naturlagar som maximerar antalet svarta hål. Dvs om man kan visa att våra naturlagar är långt ifrån detta max är teorin falsifierad.
Citera
2022-09-12, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Nej varken tomten eller enhörningar måste finnas på vår jord då vår jord inte är oändlig.

Du har fortfarande inte kommit med något rimligt motargument. Godnatt.
Jag behöver inte komma med några motargument mot dina påståenden, som bara är påståenden. Det är du som måste styrka dina påståenden. Allra helst med konkreta, fysiska bevis. I andra hand med ett logiskt och begripligt resonemang. Inget av detta har du varit i närheten av. God natt.
Citera
2022-09-13, 08:00
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jaså? Känner till minst två seriösa försök till att förklara fundamental fysik med just evolutionsteori, dvs teorier om survival of the fittest.

Den första hörde jag i ett föredrag av den danska fysikern Holger Bech Nielsen med en teori om att alla partikelfysikens tänkbara symmetrigrupper var aktuella precis i början på Big Bang, och att den som vann var den som överlevde i konkurrensen. (I standardmodellen är det SU(3)xSU(2)xU(1), och han hade någon idé om på vilket sätt denna var starkast, men detaljerna i det förstod jag varken då eller nu, och nu kan jag inte ens googla fram en bra referens.)

Den andra jag tänker på är en multiversumteori av fysikern Lee Smolin, som han beskriver den i sin bok The Life of the Cosmos, där varje universum får ”barn” (baby universes) genom sina svarta hål. Sett från förälderuniversumets perspektiv är det svarta hålet bara ett svart hål, men i den allmänna relativitetsteorins krökta rumtid med inflatonfält osv kan det ”magiska” hända att det nya bebisuniversumet ändå växer till och blir lika stort som föräldern, med egna svarta hål osv. I modellen ingår då även att naturlagarna undergår små mutationer. Universa som har såna naturlagar som ger flest svarta hål, får alltså flest ”barn”, och därmed är den sortens ”anlag” som gynnas iaf till antalet universa. Detta är märkligt nog i princip en testbar teori, eftersom vårt universum mest sannolikt borde ha sådana naturlagar som maximerar antalet svarta hål. Dvs om man kan visa att våra naturlagar är långt ifrån detta max är teorin falsifierad.
Intressant. Aldrig hört talas om.
Citera
2022-09-13, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Intressant tråd. Och det blir bara fler och fler i världen vi befinner oss i som nu inser att evolutionen bara är en påhittad teori. Precis som vad vi blivit lurade vad gäller rymden och vad som finns ovanför oss, solen och månen.

Allt är en lögn skapad av freemasons för väldigt längesedan med ett syfte... Att kontrollera oss vanliga människor som inte ingår i deras lilla satanistiska krets!

The great awakening och sanningen är underbar fri från ett slaveri designad med hjälp av pengar och skuld.

Lycka till i UPPVAKNANDET

Detsamma, lycka till i uppvaknandet. Om du menar upplysning eller något sånt? Jaja, lycka till
Citera
2022-09-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Alla vetenskaper kan nästlas in i evolutionär psykologi. Det är som en rysk docka. När man tar vilket kunskapsområde som helst så är det i slutändan alltid en människa som håller kunskapen som en perception. Att vi ser robusta objekt är på grund av att det är evolutionärt gångbart. Att det finns något gott och ont är för att det gagnar gruppen.

Jag ser denna typ av argument, som använder evolutionen, på allt egentligen. Evolutionsläran blir ett magiskt verktyg - ett slagträ som träffar varje boll.

Är det då inte detsamma som en religion där en Gud kan förklara allt?

Vilka begränsningar på förklaringsvärde bör en teori som evolutionen ha?

Det finns förstås en evolutionär aspekt av det mesta, men det betyder inte att evolutionsteori kan eller har anspråk på att förklara förhållanden som ligger utanför dess biologiska domäner som inom t.ex. kemi, fysik, något som däremot inte alltid psykologiska, sociologiska och samhällsvetenskapliga förhållanden gör. Sedan finns förstås också den konkurrensteoretiska aspekten som har utarbetats speciellt inom evolutionsbiologin vilken ju fått en bredare tillämpning som inom ekonomi, spelteori och artificiell intelligens etc.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in