• 1
  • 2
2022-09-12, 19:26
Medlem
espiyes avatar
Alla vetenskaper kan nästlas in i evolutionär psykologi. Det är som en rysk docka. När man tar vilket kunskapsområde som helst så är det i slutändan alltid en människa som håller kunskapen som en perception. Att vi ser robusta objekt är på grund av att det är evolutionärt gångbart. Att det finns något gott och ont är för att det gagnar gruppen.

Och så vidare.

Jag ser denna typ av argument, som använder evolutionen, på allt egentligen. Evolutionsläran blir ett magiskt verktyg - ett slagträ som träffar varje boll.

Är det då inte detsamma som en religion där en Gud kan förklara allt?

Vilka begränsningar på förklaringsvärde bör en teori som evolutionen ha?
Citera
2022-09-12, 19:34
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Alla vetenskaper kan nästlas in i evolutionär psykologi.
Fysik? Kemi?
Citera
2022-09-12, 19:39
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Fysik? Kemi?

Ja man kan göra som kontinentala tänkare gör, att poängtera forskarsamhället och subjektets roll och att vissa teorier skapas ifrån sociala faktorer. Det blir en gruppdynamik som i slutändan har evolutionär psykologi som orsak. Eftersom människans roll i att skapa teorierna aldrig kan försvinna går också allt tillbaka på människan, och i slutändan människan som en evolutionär varelse.
Citera
2022-09-12, 19:40
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Alla vetenskaper kan nästlas in i evolutionär psykologi. Det är som en rysk docka. När man tar vilket kunskapsområde som helst så är det i slutändan alltid en människa som håller kunskapen som en perception. Att vi ser robusta objekt är på grund av att det är evolutionärt gångbart. Att det finns något gott och ont är för att det gagnar gruppen.

Och så vidare.

Jag ser denna typ av argument, som använder evolutionen, på allt egentligen. Evolutionsläran blir ett magiskt verktyg - ett slagträ som träffar varje boll.

Tror du missförstått vad evolution är.

Men allt hos människan kan förklaras av evolutionen.
Citera
2022-09-12, 19:41
Citat:
Ja man kan göra som kontinentala tänkare gör, att poängtera forskarsamhället och subjektets roll och att vissa teorier skapas ifrån sociala faktorer. Det blir en gruppdynamik som i slutändan har evolutionär psykologi som orsak. Eftersom människans roll i att skapa teorierna aldrig kan försvinna går också allt tillbaka på människan, och i slutändan människan som en evolutionär varelse.
Jag tycker att det låter som att du blandar ihop de vetenskapliga teorierna med anledningen till att vi forskar på dem. Att vi forskar på fysik kan absolut förklaras med evolution, men fysiken i sig kan inte det.
Citera
2022-09-12, 19:45
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tycker att det låter som att du blandar ihop de vetenskapliga teorierna med anledningen till att vi forskar på dem. Att vi forskar på fysik kan absolut förklaras med evolution, men fysiken i sig kan inte det.

Ja men då håller du med mig om att evolutionen inte kan förklara allt. Det är det jag riktar udden mot nämligen. Ändå dyker dessa typer av argument upp på alla möjliga ställen. Det finns en enorm slapphet i vad man använder evolutionsläran till.

Frågan är var man drar gränsen för vad som kan förklaras. Jag vill inte att evolutionen ens ska kunna förklara etik och estetik. Men där är det många som anser annorlunda.
Citera
2022-09-12, 19:56
Medlem
SYSTEMexes avatar
Det finns inga studier som där man sett en djurart transformeras till en annan art. Det att det kan uppstå underarter eller raser men inte nya arter som inte kan få fertil avkomma med "moderarten".

Evolutionen är inte "bevisad" på det sätt de flesta tror. Det är en teori.
Citera
2022-09-12, 19:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja men då håller du med mig om att evolutionen inte kan förklara allt. Det är det jag riktar udden mot nämligen. Ändå dyker dessa typer av argument upp på alla möjliga ställen. Det finns en enorm slapphet i vad man använder evolutionsläran till.

Frågan är var man drar gränsen för vad som kan förklaras. Jag vill inte att evolutionen ens ska kunna förklara etik och estetik. Men där är det många som anser annorlunda.
Evolution smellovution. Det är naturligt att människans estetiska sinne utvecklas i takt med den teknik vi får tillgång till. Kalla det utveckling, men naturligt urval bevisas ju dels av materiell hållbarhet samt i hur stor del över tid det estetiska uttrycket replikeras.
Citera
2022-09-12, 20:06
Medlem
allt.o.ingets avatar
Evolutionsläran har i grunden samma begränsning som big bang-teorin. Den klarar inte av att beskriva hur livet uppstod från första början. Evolutionsläran lär att allt har utvecklats från en bakterie. Men hur uppstod denna bakterie? Man kan bara gissa och det är inte särskilt vetenskapligt att gissa.
Citera
2022-09-12, 20:15
Medlem
Citat:

Och så vidare.

Intressant tråd. Och det blir bara fler och fler i världen vi befinner oss i som nu inser att evolutionen bara är en påhittad teori. Precis som vad vi blivit lurade vad gäller rymden och vad som finns ovanför oss, solen och månen.

Allt är en lögn skapad av freemasons för väldigt längesedan med ett syfte... Att kontrollera oss vanliga människor som inte ingår i deras lilla satanistiska krets!

The great awakening och sanningen är underbar fri från ett slaveri designad med hjälp av pengar och skuld.

Lycka till i UPPVAKNANDET
Citera
2022-09-12, 20:16
Medlem
sommarlovs avatar
Men evolutionen har inget eget syfte.
Det finns gott om andra sätt att beskriva hur och varför världen är som den är!
Citera
2022-09-12, 20:18
Medlem
Klart det är bra att forskare förklarar hur det gått till ..bättre än att tro på nån löjlig saga som idoktrinerade folk sen barnsben.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in