2022-09-12, 21:03
Medlem
espiyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Har jag förnekat "religiösa upplevelser"? Nej. Vad bevisar det då? Ingenting annat än att det existerar något som kallas religiösa upplevelser.

Du tänker vetenskap när det inte är applicerbart. Det är en väldigt liten domän av mänsklig erfarenhet.
Citera
2022-09-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Du förstår väl att bevis är sekundärt? Bevis är någonting som först kräver en existens för att ens existera som koncept. Hur ska något sådant kunna bevisa vad som ligger bakom denna existensen?

Så länge du förväntar dig bevis (som endast är ett koncept i vår begränsade fysiska verklighet) så kommer du aldrig komma särskilt långt i din filosofi.

När det kommer till kritan så kan du inte ens bevisa att du finns som ett separat jag utanför någon annan. Detta betyder dock inte att du inte finns.

Du kan inte ens bevisa att du inte drömmer just nu.
Vetenskapen är inte perfekt men den övertygar mig, medans du bara svamlar.
Citera
2022-09-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Du tänker vetenskap när det inte är applicerbart. Det är en väldigt liten domän av mänsklig erfarenhet.
Har du något bättre förslag? än dina ogrundade hippie-fantasier?
Citera
2022-09-12, 21:15
Medlem
Citat:
Vetenskapen är inte perfekt men den övertygar mig, medans du bara svamlar.
Vetenskapen är bra på att förklara hur vissa saker och ting fungerar i vår fysiska verklighet. Den har däremot 0 och inga svar på varför det fungerar så eller varför det finns en "verklighet" öht. Därför filosofi är nödvändigt för att söka dessa svar.
Citera
2022-09-12, 21:21
Medlem
Citat:
Vetenskapen är bra på att förklara hur vissa saker och ting fungerar i vår fysiska verklighet. Den har däremot 0 och inga svar på varför det fungerar så eller varför det finns en "verklighet" öht. Därför filosofi är nödvändigt för att söka dessa svar.
Filosofi är fantasi. Visst kan du roa dig med det. Det ha ett visst värde för människan. På samma sätt som musik eller poesi. Men vi lär oss inte mer om Universum genom att skriva sagor eller spela jazzflöjt.
Citera
2022-09-12, 21:26
Medlem
Citat:
Filosofi är fantasi. Visst kan du roa dig med det. Det ha ett visst värde för människan. På samma sätt som musik eller poesi. Men vi lär oss inte mer om Universum genom att skriva sagor eller spela jazzflöjt.

Du har ej kunnat leverera ett enda rimligt argument mot teorierna jag skrivit förutom "bevisa det".
Du säger i ena stunden att du tror på en oändlighet och i andra stunden att du ej tror på gud. Trots att oändligheten per definition måste innehålla gud då det annars ej hade varit oändligt.

Känns som jag inte kommer längre med dig. Förlita du dig på din vetenskap men förvänta dig inga svar på de stora frågorna från den begränsade, mänskliga tekniken.
Citera
2022-09-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Alla vetenskaper kan nästlas in i evolutionär psykologi. Det är som en rysk docka. När man tar vilket kunskapsområde som helst så är det i slutändan alltid en människa som håller kunskapen som en perception. Att vi ser robusta objekt är på grund av att det är evolutionärt gångbart. Att det finns något gott och ont är för att det gagnar gruppen.

Och så vidare.

Jag ser denna typ av argument, som använder evolutionen, på allt egentligen. Evolutionsläran blir ett magiskt verktyg - ett slagträ som träffar varje boll.

Är det då inte detsamma som en religion där en Gud kan förklara allt?

Vilka begränsningar på förklaringsvärde bör en teori som evolutionen ha?

Evolutionsteorin motsäger kreationism (bokstavlig tro på separat skapelse av arter eller artgrupper var för sig), men många religiösa menar att "teistisk evolution" inte motsägs av evolutionsteorin. Gud kan alltså ha skapat världen helt enkelt genom att formulera naturlagar som gav upphov till Bigbang, livets uppkomst och livets fortsatta evolution, och sedan ingripit minimalt eller inte alls i livets biologiska utveckling. Det är utanför naturvetenskapens räckvidd att förklara varifrån naturlagarna kommer och varför de verkar vara utformade så att de gynnar uppkomsten av liv, det går inte att experimentellt undersöka, utan det är mer en filosofisk fråga. Eller en fråga där tro och vetenskap inte behöver vara i konflikt.

Evolution, genetik och biologiskt arv förklarar bara hälften av vår personlighet, men inte allt. Uppväxtmiljö, uppfostran och kultur, förklarar resten av vår personlighet och våra normer. Mänsklighetens kulturella utveckling går mycket snabbare än evolutionen, för att vi är bättre än andra arter på att utveckla och sprida nya idéer (memer). Man kan tänka sig att en gud har inspirerat människor med tankar och budskap som har påverkat vår kultur, och gett oss vissa osjälviska värderingar, mm.
Senast redigerad av guru1966 2022-09-12 kl. 21:56.
Citera
2022-09-12, 21:32
Medlem
Citat:

Citat:
Du har ej kunnat leverera ett enda rimligt argument mot teorierna jag skrivit förutom "bevisa det".
Du säger i ena stunden att du tror på en oändlighet och i andra stunden att du ej tror på gud. Trots att oändligheten per definition måste innehålla gud då det annars ej hade varit oändligt.

Känns som jag inte kommer längre med dig. Förlita du dig på din vetenskap men förvänta dig inga svar på de stora frågorna från den begränsade, mänskliga tekniken.

Min slutsats är alltså att oändligheten finns och oändligheten är gud. Då oändligheten per definition måste innehålla precis allting, och alla kvalitéer som definierar just gud.
Citera
2022-09-12, 21:36
Medlem
Citat:
. Trots att oändligheten per definition måste innehålla gud då det annars ej hade varit oändligt..
Cirkelresonemang. Gud finns eftersom Gud måste finnas?
Citera
2022-09-12, 21:43
Medlem
Citat:
Cirkelresonemang. Gud finns eftersom Gud måste finnas?

Yes, precis så. Har du några invändingar? Förklara isåfall hur du tänker istället för att försöka slingra dig med "bevisa det".
Citera
2022-09-12, 21:52
Medlem
Citat:
Yes, precis så. Har du några invändingar? Förklara isåfall hur du tänker istället för att försöka slingra dig med "bevisa det".
Tomten finns eftersom tomten måste finnas.
Enhörningar finns eftersom de måste finnas. De är oändliga.
Du kan hitta på vilken sagofigur som helst med ditt cirkelresonemang.
Därför håller det inte. Det är bara ord.
Citera
2022-09-12, 21:57
Medlem
Citat:
Tomten finns eftersom tomten måste finnas.
Enhörningar finns eftersom de måste finnas. De är oändliga.
Du kan hitta på vilken sagofigur som helst med ditt cirkelresonemang.
Därför håller det inte. Det är bara ord.

Nej varken tomten eller enhörningar måste finnas på vår jord då vår jord inte är oändlig.

Du har fortfarande inte kommit med något rimligt motargument. Godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in