Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-12, 14:32
  #1
Medlem
Vad tror vi om denna uthyrningsvariant när hyreskontrakt utlottas?
Kanske blir nya given för fler kommuner, där turen ska avgöra och inte kötiden?

(2022-09-09)
https://www.hemhyra.se/nyheter/vinst...rakt-utlottas/
Vinsten: Ett litet rött hus med vita knutar och tomt på 3000 kvadrat ligger i potten
när Örebro kommun hyr ut.
Huset hyrs ut med tillsvidare kontrakt och lottas ut bland dem
som uppfyller kraven.

Michael Greteling är förvaltare på Örebro kommun och har hand om uthyrningen av
huset och berättar att man har ett par hus om året som hyrs ut på det här sättet.

- Varför lottar ni ut hus?
För att alla ska ha lika stor möjlighet att erbjudas att hyra.

"Det är ute vid Täby flygplats där äger vi ganska mycket på grund av flygplatsen, det är på grund av buller och expansion. Så det är 4 rum och kök på 125 kvadrat och jag tror det är byggt i början av 1900 eller slutet av 1800 något sånt. Det är en gammal gårdsmiljö. Det finns en liten extrabyggnad där nuvarande hyresgäst har haft utrymmet till gym och yoga."
Citera
2022-09-12, 14:39
  #2
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Ingen vettig människa skulle ha sin bostad med bara ett ”tillsvidare kontrakt”.
Citera
2022-09-12, 14:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Ingen vettig människa skulle ha sin bostad med bara ett ”tillsvidare kontrakt”.

Är inte alla hyreskontrakt tillsvidare? Så länge man sköter sin lägenhet och hyra så sitter man säkert.
Citera
2022-09-12, 14:46
  #4
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Är inte alla hyreskontrakt tillsvidare? Så länge man sköter sin lägenhet och hyra så sitter man säkert.

Jo det stämmer. Han ovanför dig har inte riktigt koll på vad tillsvidare innebär.
Citera
2022-09-12, 14:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Vad tror vi om denna uthyrningsvariant när hyreskontrakt utlottas?
Kanske blir nya given för fler kommuner, där turen ska avgöra och inte kötiden?

(2022-09-09)
https://www.hemhyra.se/nyheter/vinst...rakt-utlottas/
Vinsten: Ett litet rött hus med vita knutar och tomt på 3000 kvadrat ligger i potten
när Örebro kommun hyr ut.
Huset hyrs ut med tillsvidare kontrakt och lottas ut bland dem
som uppfyller kraven.

Michael Greteling är förvaltare på Örebro kommun och har hand om uthyrningen av
huset och berättar att man har ett par hus om året som hyrs ut på det här sättet.

- Varför lottar ni ut hus?
För att alla ska ha lika stor möjlighet att erbjudas att hyra.

"Det är ute vid Täby flygplats där äger vi ganska mycket på grund av flygplatsen, det är på grund av buller och expansion. Så det är 4 rum och kök på 125 kvadrat och jag tror det är byggt i början av 1900 eller slutet av 1800 något sånt. Det är en gammal gårdsmiljö. Det finns en liten extrabyggnad där nuvarande hyresgäst har haft utrymmet till gym och yoga."

Låter mysigt, jag skulle gärna hyra ett hus om man kunde ringa efter service som när man bor i en hyreslägenhet! 😄 Har man tummen mitt i handen kan man vara lite nervös för att ha koll på allt med ett hus. I lägenhetsboende behöver man inte oroa sig för om taket behöver bytas.
Citera
2022-09-12, 14:52
  #6
Medlem
Fr. Artikeln ..
Hur går lottningen till?
– Vi skriver allas namn på lappar och lägger i en skål, rör om lite och så tar man en. Efter
kontrollerar vi ekonomin och tar referenser så att man inte stört eller gjort annat hos tidigare
hyresvärd. Och lever personen upp till kraven erbjuder vi personen ett hyreskontrakt. Om det
faller genom att någon har betalningsanmärkningar drar vi en ny.


Hyran är 7500kr/mån. Hur har ni satt den?
– Det är jämförelsehyror och skick. Och så har vi tagit hänsyn till elkostnaden eftersom det är kallhyra.


Den svenska drömmen kanske för en del, "ett rött hus med vita knutar" eftersom huset hyrs ut,
så ingår väl underhåll med allt vad det innebär. Så varför inte istället för att köpa, för lyckosten ..
__________________
Senast redigerad av SKIL 2022-09-12 kl. 14:55.
Citera
2022-09-12, 14:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Fr. Artikeln ..
Hur går lottningen till?
– Vi skriver allas namn på lappar och lägger i en skål, rör om lite och så tar man en. Efter kontrollerar vi ekonomin och tar referenser så att man inte stört eller gjort annat hos tidigare hyresvärd. Och lever personen upp till kraven erbjuder vi personen ett hyreskontrakt. Om det faller genom att någon har betalningsanmärkningar drar vi en ny.

Hyran är 7500kr/mån. Hur har ni satt den?
– Det är jämförelsehyror och skick. Och så har vi tagit hänsyn till elkostnaden eftersom det är kallhyra.


Den svenska drömmen kanske för en del, "ett rött hus med vita knutar" eftersom huset hyrs ut, så
ingår väl underhåll med allt vad det innebär. Så varför inte istället för att köpa, för lyckosten ..

Att hyra ett hus där underhåll ingår skulle vara typ enda möjligheten för oss som är skraja för allt det som normalt ingår i att äga ett hus. Jag vet inte om jag skulle klara det ansvaret med allt man behöver ha koll på.

För många är det nog dock nackdelar: om man är en sådan som gillar att fixa hemma med att riva ut köket och sätta upp ett nytt osv. Äger man eget kan man ju bygga om och bygga till.
Citera
2022-09-12, 15:05
  #8
Medlem
Tillsvidare är det inget fel på, problemet är ett litet hus mitt ute i ingenstans för 7.5tkr inpå en flygplats. På tok för dyrt, i en håla som Örebro. Det finns sådana stugor (renoveringsobjekt) till salu lite överallt billigt, men ingen vill bo eller renovera dessa. Med dessa bensinkostnader och liknande lönar det sig knappast att bo mitt ute i ingenstans om man måste åka för att handla förnödenheter, har man barn är man också förmodligen att köra dessa till skola, vänner och andra aktiviteter och såklart jobbet om man inte kan jobba hemifrån, låter som ett rån.
Citera
2022-09-12, 15:06
  #9
Medlem
Farfarsfars avatar
Ganska dyrt boende med tanke på kallhyran.
Citera
2022-09-12, 15:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanishing
Att hyra ett hus där underhåll ingår skulle vara typ enda möjligheten för oss som är skraja för allt det som normalt ingår i att äga ett hus. Jag vet inte om jag skulle klara det ansvaret med allt man behöver ha koll på.

För många är det nog dock nackdelar: om man är en sådan som gillar att fixa hemma med att riva ut köket och sätta upp ett nytt osv. Äger man eget kan man ju bygga om och bygga till.


Tycker hela idén kan vara ett alternativ utöver den vanliga kötiden, så inte helt fel, kan väl knappast
bara vara Örebro Kommun som anordnar denna skål med lappar med namn i och rör om lite?

Kanske någon vet mer om fler orter har denna lottospel på hyreskontrakt ..
Citera
2022-09-12, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Tycker hela idén kan vara ett alternativ utöver den vanliga kötiden, så inte helt fel, kan väl knappast
bara vara Örebro Kommun som anordnar denna skål med lappar med namn i och rör om lite?

Kanske någon vet mer om fler orter har denna lottospel på hyreskontrakt ..

Vore bra om fler svenskar kunde få bo i denna typ av ”hyreshus” via kommunen. Att hyra en villa privat är ju svindyrt, Beror kanske på var i landet, förstås.

Annars har jag bara hört talas om att kommunen hyrt en villa tlll nån extra barnrik ”nyanländ” familj.
Citera
2022-09-12, 15:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Ingen vettig människa skulle ha sin bostad med bara ett ”tillsvidare kontrakt”.

Bara inte lotten går till en nyanländ arabfamilj. 😒
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback