• 2
  • 3
2023-03-20, 02:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieBurrito
Jag menar att man får ju en kostnadsbesparing på räntekostnaden om man amorterar.

När räntan är väldigt låg finns det ingen anledning att amortera, men ju högre räntan är desto mer ekonomiskt försvarbart är det - enligt mig.

Det är väl när räntan är låg som du ska amortera för att få ner bolånet när räntan väl går upp? Annars betalar man ju en hel del i ränta på bolånet när räntan väl har gått upp som den har gjort nu. Är ju en jäkla skillnad på 1.15% mot 5% som den ligger nu om man har mycket i bolån. Själv är jag jävligt glad som inte har bolån just nu😁
Citera
2023-03-21, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Det har jag aldrig hört talas om att man ”måste”.

Ja det står dig helt fritt att extraamortera. Det enda du behöver tänka på är att utlånaren är berättigad ränteskillnadsersättning (som precis som räntan är avdragsgill för dig) om du extraamorterar på eller helt löser bundna lån. Med fördel bör man alltså extraamortera i samband med att bindningstiden på ett bundet lån löper ut.

Ränteskillnadsersätting betalas endast vid bunden ränta, precis som du säger. Edit: sorry, missade att du skrev det.
Citera
2023-03-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är väl när räntan är låg som du ska amortera för att få ner bolånet när räntan väl går upp? Annars betalar man ju en hel del i ränta på bolånet när räntan väl har gått upp som den har gjort nu. Är ju en jäkla skillnad på 1.15% mot 5% som den ligger nu om man har mycket i bolån. Själv är jag jävligt glad som inte har bolån just nu😁

Precis. Helst ska man köpa under lågkonjunktur och amortera hårt när räntorna är låga. Det är inte orimligt att folk har 4 miljoner i lån och snart 5% ränta på bostadslånet, det blir 200k i ränteavgifter varje år och det är inte helt osannolikt att det kan hålla i sig i 5 år. Under dom åren har man fått betala i underkant 1 miljon i bara räntor.

"Inflationen äter upp lånen" är det värsta skitsnacket under lång tid, många svenskar ska vara nöjda om dom ens har ett arbete att gå till under 2024, att dessa imbeciller tror att dom kommer få löneökningar som matchar inflationen är inget annat än rent önsketänkande i förnekelsen för hoppet är det sista som dör.
Citera
2023-03-22, 05:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Precis. Helst ska man köpa under lågkonjunktur och amortera hårt när räntorna är låga. Det är inte orimligt att folk har 4 miljoner i lån och snart 5% ränta på bostadslånet, det blir 200k i ränteavgifter varje år och det är inte helt osannolikt att det kan hålla i sig i 5 år. Under dom åren har man fått betala i underkant 1 miljon i bara räntor.

"Inflationen äter upp lånen" är det värsta skitsnacket under lång tid, många svenskar ska vara nöjda om dom ens har ett arbete att gå till under 2024, att dessa imbeciller tror att dom kommer få löneökningar som matchar inflationen är inget annat än rent önsketänkande i förnekelsen för hoppet är det sista som dör.

Exakt, jag betalade av mitt bolån när räntorna var låga och det ör jag glad för idag med tanke på hur läget är. Frågan var inte om boräntorna skulle gå upp ä, utan när. Dom flesta levde väl i tron att räntorna alltid skulle förbli låga och lånade pengar därefter också och belånade upp sina hus därefter också.
Men dom ska fan inte gnälla idag. Dom har själva satt sig i situationen.
Citera
2023-03-22, 05:20
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Nope.

Du jobbar med pengarna när räntan är låg och amorterar när räntan är hög med pengarna du gjort för att få ner månadskostnaden, det är vad topparna gör.
Citera
2023-03-22, 07:08
Medlem
Det är fullt möjligt att en investering kan öka mer än vad du skulle tjänat på att amortera samma summa och inflationen får realvärdet på lånen att minska, men att amortera är nog aldrig fel eftersom det i stort sett är en garanterad utgiftsminskning.
Dessutom vet man inte hur framtiden ser ut angående räntor.
Citera
2023-03-22, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Nope.

Du jobbar med pengarna när räntan är låg och amorterar när räntan är hög med pengarna du gjort för att få ner månadskostnaden, det är vad topparna gör.
Absolut är det bästa sättet. Det är så topparna gör som du säger.
Men vanligt folk har varken förstånd eller disciplin till det. De köper en ny bil eller nåt när deras kapital som de borde amorterat växt till sig lite grann på börsen.
Citera
2023-03-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är fullt möjligt att en investering kan öka mer än vad du skulle tjänat på att amortera samma summa och inflationen får realvärdet på lånen att minska, men att amortera är nog aldrig fel eftersom det i stort sett är en garanterad utgiftsminskning.
Dessutom vet man inte hur framtiden ser ut angående räntor.

Bingo, här är hur jag tänker.

Absolut kan man få bättre betalt för sina pengar på andra platser man det står alltid i relation till risken. Ska du ta noll risk får du 3 % ränta nu och då ska det skattas med 1 %. Aktier kan absolut ge en fin kurva upp men finns ingen garanti för det, kör du dessutom isk kan du inte dra av förlusten och får betala ett högre schablon belopp med stigande ränta.

Om du däremot amortera av vet du vad du får. Jag amortera hårt nu, säljer av aktier för 10 000 i veckan och kör in på huset. Förutom det fortsätter jag köpa värdepapper enligt den tidigare planen, man ska inte sluta investera bara för att det ser lite rödare ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in