2022-09-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
Ja, för vissa kanske. Jag har 1.6% på 5 år så tills dess är det inte ekonomiskt försvarbart för mig. När 2017 rullar omkring får jag se hur jag gör.

Ok då förstår jag. Då finns det nog mer att tjäna på andra sätt.
Citera
2022-09-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Är det fel att göra extraamorteringar nu under den ekonomiska krisen i Sverige? Det sägs ju ofta att inflationen kommer att "äta upp" delar av bolånen? Och att man istället bör satsa allt på börsen/fonder?

Hur tänker ni som vill amortera och bli skuldfria så snabbt som möjligt? Väntar ni med att göra extraamorteringar just nu? Hur ska man resonera tycker ni?

Diskutera

Jaa - det är både meningslöst o värdelöst att vara skuldfri.

Det är bara idioter som inte har skulder (hemlis - jag är en idiot)

PS - tror inte Laszlo Szombatfalvi har några skulder o eftersom han är miljardär
måste han vara en av de största idioterna i världen
Citera
2022-09-11, 11:54
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Inflationen äter upp lånet, i dagsläget är det dumt att betala mer än man behöver.
Skulle ekonomin komma på fötterna igen i framtiden så kommer lönerna för tjänstemän börja komma ikapp inflationen.
Citera
2022-09-11, 17:33
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att lånen "äts upp" av inflationen förutsätter att lönerna höjs med minst inflationen. Det verkar de inte göras nu, så då äts inga lån upp av inflationen.

Index K21 (som de flesta konsulter räknar upp sina timpriser med) ökade med typ 4 % över sommaren. Kombinerat med ett kraftigt höjt prisbasbelopp så kommer i alla fall tjänstemän få mer i fickan, både brutto och netto. Jag blir förvånad om inte lönerna i samhället i stort följer med, om än lite fördröjt.
Senast redigerad av Schwimmweste 2022-09-11 kl. 17:38.
Citera
2022-09-11, 19:27
Medlem
Det finns inget rätt svar på den här frågan igentligen allt beror på hur riskbenägen man är samt hur säker man är på att få behålla sitt jobb etc etc.

Själv valde jag i göra mig skuldfri även om det kostade en del avkastning på börsen just för att jag ville åt känslan att ej vara skyldig någon en massa pengar en känsla som åtminstone jag tycker är skön.
Citera
2022-09-14, 17:46
Moderator
Diagorass avatar
Jag har börjat amortera extra när jag har möjlighet. Jag ligger under belåningsgraden för amorteringskravet men går priserna ned mycket kan det bli tufft. Jag har alltid försökt att minska min skuldsättning när jag haft möjlighet. Mina ekonomiska marginaler är inte så stora så kraftigt stigande räntor kan bli ett problem.
Citera
2022-09-15, 09:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att lånen "äts upp" av inflationen förutsätter att lönerna höjs med minst inflationen. Det verkar de inte göras nu, så då äts inga lån upp av inflationen.

På längre sikt är det sannolikt bättre att investera dina extrapengar på börsen än amortera. Högre risk och högre avkastning på börsen än bolåneräntan.

Exakt!
Mantrat att inflationen äter upp lånen är en rest av inflationen på 70-talet då inflationen drevs av löneökningar, inte prisökningar som nu.
Citera
2022-09-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt!
Mantrat att inflationen äter upp lånen är en rest av inflationen på 70-talet då inflationen drevs av löneökningar, inte prisökningar som nu.

Det stämmer ju inte. Varje procents löneökning sänker värdet på lånet oavsett inflation.
Citera
2022-09-15, 10:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Det stämmer ju inte. Varje procents löneökning sänker värdet på lånet oavsett inflation.

Så är det delvis men just nu är inflationen högre än löneökningarna vilket gör att din köpkraft som du ska betala av ditt tremiljonerslån med samtidigt som du ska betala hela ditt övriga leverne minskar påtagligt.

Folk i allmänhet med miljonlån och stigande räntor och ökade levnadsomkostnader sitter ju inte precis och gnuggar händerna och myser när de tänker på hur mycket deras lån krymper eftersom deras köpkraft även den holkas ur. Hade inflationen varit driven av löneökningar på 10% om året så hade däremot inflationenäteruppbolånet-teorin fungerat.
Citera
2022-09-15, 15:26
Medlem
Kleo95s avatar
Tar max CSN-lån och max CSN- tilläggslån för att amortera extra.
Det blir totalt 15 tkr i amortering månadsvis.
Jag tror att det skulle löna sig att inte amortera ( " inflationen äter upp räntan") om man har inkomst.
Vilket jag inte har i nuläget som student.
Citera
2023-03-19, 20:42
Medlem
Varför måste man ha en amorteringstid på minst 10 år för bolån i Sverige? Är det en lag
Är det fritt att extraamortera hur ofta man vill?
Citera
2023-03-19, 21:43
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollo94
Varför måste man ha en amorteringstid på minst 10 år för bolån i Sverige? Är det en lag
Är det fritt att extraamortera hur ofta man vill?
Det har jag aldrig hört talas om att man ”måste”.

Ja det står dig helt fritt att extraamortera. Det enda du behöver tänka på är att utlånaren är berättigad ränteskillnadsersättning (som precis som räntan är avdragsgill för dig) om du extraamorterar på eller helt löser bundna lån. Med fördel bör man alltså extraamortera i samband med att bindningstiden på ett bundet lån löper ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in