• 1
  • 2
2022-09-11, 09:12
Medlem
Är det fel att göra extraamorteringar nu under den ekonomiska krisen i Sverige? Det sägs ju ofta att inflationen kommer att "äta upp" delar av bolånen? Och att man istället bör satsa allt på börsen/fonder?

Hur tänker ni som vill amortera och bli skuldfria så snabbt som möjligt? Väntar ni med att göra extraamorteringar just nu? Hur ska man resonera tycker ni?

Diskutera
Citera
2022-09-11, 09:31
Medlem
För min del handlar det om hur hög räntan kommer bli mer än om inflationen.

Jag har pengar så jag kan betala av hela mitt huslån, och kommer så göra om räntan blir för hög.
Betalar just nu cirka 400 kr/månad i ränta.
Dubblas den eller mer så betalar jag hela lånet.

Vidare är det alltid skönt att vara fullständigt skuldfri.
Citera
2022-09-11, 09:34
Medlem
Vi kommer fortsätta att amortera och i Januari så ska jag börja extra amortera, det är lika bra att sikta skutan åt skuldfrihållet. ❤️
Citera
2022-09-11, 09:55
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Jag skulle investera i aktier/fonder över amortering, speciellt i dessa tider. Skulle amorteringskravet försvinna/minska skulle jag investera dem på ett separat isk-konto och köpa aktier/fonder.
Citera
2022-09-11, 10:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Beror ju på belåningsgrad med och storlek på lånet med.
Har du ett stort lån är det skönt att få ner belåningsgraden med. För som du säger, på sikt äter inflationen upp lånet.
Men ska ett lån bindas om nu från en ränta på kansle 1% till 4%+ blir det inte så kul om lånet är stort.
En lägre belåningsgrad brukar kunna ge lite mer förhandlingsutrymme med.

Sen ska man också ställa sig frågan om man kan få pengarna att växa mer än räntan. Kan du det kan du skippa amortera.
I dessa tider med krig,inflation,energi-kris m.m ska man nog fundera ett varv då en vanlig indexfond förmodligen inte slår ränta den närmaste tiden.
Citera
2022-09-11, 10:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Är det fel att göra extraamorteringar nu under den ekonomiska krisen i Sverige? Det sägs ju ofta att inflationen kommer att "äta upp" delar av bolånen? Och att man istället bör satsa allt på börsen/fonder?

Hur tänker ni som vill amortera och bli skuldfria så snabbt som möjligt? Väntar ni med att göra extraamorteringar just nu? Hur ska man resonera tycker ni?

Diskutera

Att lånen "äts upp" av inflationen förutsätter att lönerna höjs med minst inflationen. Det verkar de inte göras nu, så då äts inga lån upp av inflationen.

På längre sikt är det sannolikt bättre att investera dina extrapengar på börsen än amortera. Högre risk och högre avkastning på börsen än bolåneräntan.
Citera
2022-09-11, 10:13
Medlem
HemligaBrevs avatar
Ja som nån skrev får man väl avväga utifrån belåningsgrad, och förväntad avkastning om man istället tex månadssparar pengarna i fonder.

En viktig parameter blir ju också om man har en tillräckligt stor buffert med lättåtkomliga pengar, dvs pengar som ej är investerade i fonder el aktier, som kan täcka upp om det blir /mer/ kris, ännu värre el- och transportkostnader osv.

Själv fortsätter jag amortera i min vanliga takt, kommer inte haka på ”amorteringsfritt” om det erbjuds. Varför… mja ändå trevligt när lånet minskar. Amorterar 3000 kr per månad.
Citera
2022-09-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Jag skulle investera i aktier/fonder över amortering, speciellt i dessa tider. Skulle amorteringskravet försvinna/minska skulle jag investera dem på ett separat isk-konto och köpa aktier/fonder.

Hur tänker du? Avkastningen blir ju ganska bra på amortering nu när räntan ökar?
Citera
2022-09-11, 10:46
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieBurrito
Hur tänker du? Avkastningen blir ju ganska bra på amortering nu när räntan ökar?

Hur får du avkastning på amorteringen?
Citera
2022-09-11, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleasureBox
Hur får du avkastning på amorteringen?

Jag menar att man får ju en kostnadsbesparing på räntekostnaden om man amorterar.

När räntan är väldigt låg finns det ingen anledning att amortera, men ju högre räntan är desto mer ekonomiskt försvarbart är det - enligt mig.
Citera
2022-09-11, 10:58
Medlem
PleasureBoxs avatar
Citat:
Jag menar att man får ju en kostnadsbesparing på räntekostnaden om man amorterar.

När räntan är väldigt låg finns det ingen anledning att amortera, men ju högre räntan är desto mer ekonomiskt försvarbart är det - enligt mig.

Ja, för vissa kanske. Jag har 1.6% på 5 år så tills dess är det inte ekonomiskt försvarbart för mig. När 2017 rullar omkring får jag se hur jag gör.
Citera
2022-09-11, 11:00
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:

I mitt fall så har jag i dagsläget snittränta på 0,7% så det är ganska svårslaget, ganska meningslöst att amortera, kan ju amortera om den skulle sticka iväg till 5-6% kanske. Står och faller på hur stor spreaden är skulle jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in