Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-10, 15:12
  #1
Medlem
Bonnatorps avatar
Råkade söla vin på min Logitech G602. Trodde att den hade klarat sig då det bara var blött bredvid och väldigt lite under, men dagen efter var den död trots nyladdade batterier.

Så nu söker jag en ny mus, som ska hålla länge.
Budget är gärna runt 500:-, upp till ~1000:- är okej om det är värt det.

Det mest grundläggande jag kräver är att knapparna och scrollen (inkluderat klicken) är riktigt hållbara. Vill inte att jag måste pressa järnet för att stänga flikar efter ett år eller två.
Minst två eller tre sensinställningar ska helst finnas också, sitter för det mesta med jättehög sens, men vill kunna sänka ordentligt när jag photoshoppar eller ritar diagram.
Framåt/bakåtknapp är uppskattat, men inget krav. Antar att det är standard nuförtiden.

Föredrar att den är kabelansluten. Spelar aldrig FPS längre, men jag har redan en 60hz monitor (4K 49" IPS, kommer aldrig byta ut den om jag inte får samma specs fast i högre frekvens för högst 5000:-) som känns en liten aning släpig mot en 144Hz, och jag vill mitigera det så mycket som möjligt.
Men trådlöst går bra om det är riktigt kvickt för att vara trådlöst.

Så prio ett, hållbarhet så in i norden.
Flera sensinställningar.
Trådlöst går bra om den är erkänt snabb, men det måste absolut vara utbytbara batterier i den då, eller gå att växla mellan trådat och trådlöst.
Vikt spelar i princip ingen roll.
Trevligt om den är stor, då jag har stora händer.
Budget 500-1200:-.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-10 kl. 16:09.
Citera
2022-09-10, 16:04
  #2
Medlem
casiis avatar
Kanske bara haft tur.
Men av alla möss som jag använt så har Zowie FK2 hållit absolut bäst.
Har inte direkt varit snäll mot den.
Enda minus är sladden som gillar att korva sig.
Citera
2022-09-10, 16:07
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Men kära du. Du ska ju givetvis köpa uppföljaren G604 Lightspeed. Gillar du Logitech så kommer du mer eller mindre aldrig bli missnöjd när du köper just en Logitech. Annars har liksom min mus från Kjell ungefär dom egenskaperna som du efterfrågar. Plus viktkassett.

Min erfarenheter är att vissa tillverkare är bättre på den typen av mus som man själv föredrar än andra och gillar man en tillverkare så blir man sällan besviken om man håller sig till dom.
Citera
2022-09-10, 16:34
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Kanske bara haft tur.
Men av alla möss som jag använt så har Zowie FK2 hållit absolut bäst.
Har inte direkt varit snäll mot den.
Enda minus är sladden som gillar att korva sig.
Hittar bara en i hela Sverige, och den kostar över 700 spänn.
Det känns lite väl mycket för en så basal grej, även om jag läst mycket gott om de annars. Men den verkar inte ens ha DPI-knapp.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men kära du. Du ska ju givetvis köpa uppföljaren G604 Lightspeed. Gillar du Logitech så kommer du mer eller mindre aldrig bli missnöjd när du köper just en Logitech. Annars har liksom min mus från Kjell ungefär dom egenskaperna som du efterfrågar. Plus viktkassett.

Min erfarenheter är att vissa tillverkare är bättre på den typen av mus som man själv föredrar än andra och gillar man en tillverkare så blir man sällan besviken om man håller sig till dom.
Jo, traditionellt har jag gillat Logitech, tycker inte deras mjukvara brukar strula som andra ger sken av.
Att jag köpte G602 var bara för att det var utförsäljning och jag fick den för 250 istället för 600 eller vad standardpriset var.

Den var lite jobbigt första veckan eller två. Var ett aber att lyfta den i FPS-spel, och det kan ha varit därför jag slutade spela sådana spel, även om det finns andra skäl också.
Men annars har den varit hygglig. Mycket bra batteritid.
Men den släpade efter en aning ändå. Hade någon trådad budgetmus innan, precis som den lilla minimusen jag hittade i en låda och kör på nu, och de två är märkbart kvickare i responsen.
Och då hade jag ändå trådlösa mottagaren på bordet tre decimeter från musmattan.

Är G604 märkbart snabbare i sin trådlösa anslutning?

Har funderat på en Razer annars så de har lite trevliga kabelmöss, Deathadder, Basilisk eller Mamba Elite (mycket snygg), men jag vet inte hur hållbara de är i scrollen.
Har bara använt Razer hos en gammal kompis, men de var i allmänhet väldigt bra för spelande så länge de fungerade.

De olika varianterna av Logitech G502 har jag hört delade bud om, särskilt lightspeed.
Antingen att scrollen är fantastisk, eller att den inte är det. Oklart om det har med hållabarheten att göra ibland.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-10 kl. 16:45.
Citera
2022-09-10, 16:47
  #5
Medlem
casiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hittar bara en i hela Sverige, och den kostar över 700 spänn.
Det känns lite väl mycket för en så basal grej, även om jag läst mycket gott om de annars. Men den verkar inte ens ha DPI-knapp.


DPI-knappen sitter på undersidan med fyra lägen.

Razer
Citera
2022-09-10, 16:49
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hittar bara en i hela Sverige, och den kostar över 700 spänn.
Det känns lite väl mycket för en så basal grej, även om jag läst mycket gott om de annars. Men den verkar inte ens ha DPI-knapp.

Jo, traditionellt har jag gillat Logitech, tycker inte deras mjukvara brukar strula som andra ger sken av.
Att jag köpte G602 var bara för att det var utförsäljning och jag fick den för 250 istället för 600 eller vad standardpriset var.

Den var lite jobbigt första veckan eller två. Var ett aber att lyfta den i FPS-spel, och det kan ha varit därför jag slutade spela sådana spel, även om det finns andra skäl också.
Men annars har den varit hygglig. Mycket bra batteritid.
Men den släpade efter en aning ändå. Hade någon trådad budgetmus innan, precis som den lilla minimusen jag hittade i en låda och kör på nu, och de två är märkbart kvickare i responsen.
Och då hade jag ändå trådlösa mottagaren på bordet tre decimeter från musmattan.

Är G604 märkbart snabbare i sin trådlösa anslutning?

Har funderat på en Razer annars så de har lite trevliga kabelmöss, Deathadder, Basilisk eller Mamba Elite (mycket snygg), men jag vet inte hur hållbara de är i scrollen.
Har bara använt Razer hos en gammal kompis, men de var i allmänhet väldigt bra för spelande så länge de fungerade.

De olika varianterna av Logitech G502 har jag hört delade bud om, särskilt lightspeed.
Antingen att scrollen är fantastisk, eller att den inte är det. Oklart om det har med hållabarheten att göra ibland.
Lightspeed är helt sjukt bra.

Razers mjukvara är så jävla mycket trevligare än Logitechs. Min nästa mus kommer bli en Basilisk.
Citera
2022-09-11, 14:03
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Lightspeed är helt sjukt bra.

Razers mjukvara är så jävla mycket trevligare än Logitechs. Min nästa mus kommer bli en Basilisk.
Tror jag bestämt mig för en Basilisk V3 nu, den verkar överlag schysst då den har freescroll också. Mycket bra pris också på knappa 500:-

Men en sak jag läste om, som kanske inte är så lajbans.
Razermöss sägs automatiskt ladda ner Razer Synapse.
Praktiskt som de må vara, så utgör det en säkerhetsrisk då Razers databas blev hackad för ett tag sedan så ovetande användare fick virus just genom detta.

Kan man på något sätt hårdlåsa så man är säker på att uppdateringar för den aldrig laddas ner?
Citera
2022-09-11, 14:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Kanske bara haft tur.
Men av alla möss som jag använt så har Zowie FK2 hållit absolut bäst.
Har inte direkt varit snäll mot den.
Enda minus är sladden som gillar att korva sig.

Helt enig, bästa mus jag haft Zowie ZA-11, dosck inga sladdproblem, sämsta alla kategorier Razer Deathadder inklusive Eliten.
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2022-09-11 kl. 14:45.
Citera
2022-09-11, 15:17
  #9
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Helt enig, bästa mus jag haft Zowie ZA-11, dosck inga sladdproblem, sämsta alla kategorier Razer Deathadder inklusive Eliten.
Mjo zowiemössen har visserligen en charm i att de är så stilrena.
Jag förstår valet i att ha sensknappen på undersidan, då CS-proffs inte vill råka komma åt den mitt i matchen.
Men på något plan tycker jag ändå att det är lite av en brist i så dyra möss. Blir väldigt meckigt om man sitter i photoshop och ska lyfta på musen varje gång man byter mellan att rita och använda menyerna.
Citera
2022-09-11, 15:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Mjo zowiemössen har visserligen en charm i att de är så stilrena.
Jag förstår valet i att ha sensknappen på undersidan, då CS-proffs inte vill råka komma åt den mitt i matchen.
Men på något plan tycker jag ändå att det är lite av en brist i så dyra möss. Blir väldigt meckigt om man sitter i photoshop och ska lyfta på musen varje gång man byter mellan att rita och använda menyerna.

Då är det eventuellt ingen gamingmus du ska ha, finns bättre diton till photoshop och andra ritprogram.

Det enda som var bra på Razer var OTF

" On-the-fly Sensitivity – This is a feature that lets the gamers adjust the DPI setting by holding down its designated button and moving the scroll wheel up and down to apply an increase or decrease on the current DPI"
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2022-09-11 kl. 15:30.
Citera
2022-09-11, 15:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Råkade söla vin på min Logitech G602. Trodde att den hade klarat sig då det bara var blött bredvid och väldigt lite under, men dagen efter var den död trots nyladdade batterier.

Så nu söker jag en ny mus, som ska hålla länge.
Budget är gärna runt 500:-, upp till ~1000:- är okej om det är värt det.

Det mest grundläggande jag kräver är att knapparna och scrollen (inkluderat klicken) är riktigt hållbara. Vill inte att jag måste pressa järnet för att stänga flikar efter ett år eller två.
Minst två eller tre sensinställningar ska helst finnas också, sitter för det mesta med jättehög sens, men vill kunna sänka ordentligt när jag photoshoppar eller ritar diagram.
Framåt/bakåtknapp är uppskattat, men inget krav. Antar att det är standard nuförtiden.

Föredrar att den är kabelansluten. Spelar aldrig FPS längre, men jag har redan en 60hz monitor (4K 49" IPS, kommer aldrig byta ut den om jag inte får samma specs fast i högre frekvens för högst 5000:-) som känns en liten aning släpig mot en 144Hz, och jag vill mitigera det så mycket som möjligt.
Men trådlöst går bra om det är riktigt kvickt för att vara trådlöst.

Så prio ett, hållbarhet så in i norden.
Flera sensinställningar.
Trådlöst går bra om den är erkänt snabb, men det måste absolut vara utbytbara batterier i den då, eller gå att växla mellan trådat och trådlöst.
Vikt spelar i princip ingen roll.
Trevligt om den är stor, då jag har stora händer.
Budget 500-1200:-.

Vill du ha en riktigt hållbar jävel ska du köpa en logitech. Jag har haft min Mx510 i 16 år...
Ja, du läste rätt. Köpt 2004 från Inet. Den tuggar fortf på. Det enda som slitits är loggan och tassarna..
Citera
2022-09-11, 15:48
  #12
Avstängd
Här har du vad du söker:

https://www.hattelandtechnology.se/n...desktop-marcus

Uppfyller militära specifilationer - garanterar 10 miljoner knapptryckningar
o 10 miljoner varv på kulan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback