Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-10, 09:01
  #1
Medlem
Razz92s avatar
Jag har gjort bort mig och haft en rulle hundbajspåsar på öppn spisen. Katternas bajspåsar har stått nedanför den nu under sommaren så då har rullen hamnat ovanpå.
spisen är en insats från keddy se länk.
https://www.google.com/search?q=kedd...HRje3rCa91mFBM
Ovanpå har alltså en hel rulle smält ned i mellan, jag fick bort de värsta när det redan var försent men lite finns kvar.
Jag provade med en värmepistol igår att försöka värma upp det igen och skrapa bort men det funkade inte.
så vad kan jag göra istället?
Citera
2022-09-10, 09:05
  #2
Avstängd
SMART4SSs avatar
Köp en sån liten gasolbrännare från Biltema.
https://www.biltema.se/verktyg/svets...5-g-2000041523
Bränn bort all plast och borsta sedan med en stålborste.
Citera
2022-09-10, 09:13
  #3
Medlem
Razz92s avatar
Funkar det att bränna bort det?
Citera
2022-09-10, 09:22
  #4
Medlem
TheFinals avatar
När man bränner plasten ändrar den struktur och kristalliseras (det är ett annat ord, men orkar inte googla) som gör att den ändrar form till en gummi-glasliknande, beroende på ämne påsarna var gjorda av.
Kollar du upp påsarna är gjorda av, så kan man googla på det och få tips om hur man löser upp det, endera kemiskt eller mekaniskt. I vissa fall kan en alkohollösning vara bättre, i andra värme.

Har du skruvdragare så finns små hjul med ståltråd på du kan använda, men värm upp spisen av sin egen funktion först så du får jämnare värme.
kör med den några varv och sen använd lämplig metod för att smörja in spisen igen, tillverkaren kan säkert rekommendera vad.

Du kommer få bort det med värme och tålamod.
Nackdelen med att elda i spisen är om det fortfarande ångar från plasten och skapar rök eller doft, då är gasbrännare som föreslogs tidigare bättre approach. Kostar småslantar på Biltema.
Citera
2022-09-10, 09:28
  #5
Avstängd
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razz92
Funkar det att bränna bort det?
Ja.
Citera
2022-09-10, 09:30
  #6
Avstängd
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
När man bränner plasten ändrar den struktur och kristalliseras (det är ett annat ord, men orkar inte googla) som gör att den ändrar form till en gummi-glasliknande, beroende på ämne påsarna var gjorda av.
Kollar du upp påsarna är gjorda av, så kan man googla på det och få tips om hur man löser upp det, endera kemiskt eller mekaniskt. I vissa fall kan en alkohollösning vara bättre, i andra värme.

Har du skruvdragare så finns små hjul med ståltråd på du kan använda, men värm upp spisen av sin egen funktion först så du får jämnare värme.
kör med den några varv och sen använd lämplig metod för att smörja in spisen igen, tillverkaren kan säkert rekommendera vad.

Du kommer få bort det med värme och tålamod.
Nackdelen med att elda i spisen är om det fortfarande ångar från plasten och skapar rök eller doft, då är gasbrännare som föreslogs tidigare bättre approach. Kostar småslantar på Biltema.

När man bränner plast så förkolnas den, man kan med fördel ha korsdrag en halvtimma när man bränner bort plasten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback