• 1
  • 2
2022-09-08, 00:14
Medlem
Hallåy!

Har haft Nordea ett bra tag och för ett tag sedan ville jag öppna upp ett bankkonto hos Handelsbanken men då sa de att man bara kan byta sig till dem.

Min fråga är varför?
Kan inte läsa något om detta i policys eller dylikt, eller är det bara att det är en "intern-policy" som de får ha som bank?
Citera
2022-09-08, 00:16
Säg bara att du har tänkt att byta, men över lite tid. Det gjorde jag.
Citera
2022-09-08, 00:33
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Hallåy!

Har haft Nordea ett bra tag och för ett tag sedan ville jag öppna upp ett bankkonto hos Handelsbanken men då sa de att man bara kan byta sig till dem.

Min fråga är varför?
Kan inte läsa något om detta i policys eller dylikt, eller är det bara att det är en "intern-policy" som de får ha som bank?

Varför dom säger så är för att Handelsbanken är en KRIMINELL JÄVLA RÖVBANK!!!

En KRIMINELL JÄVLA RÖVBANK som medvetet, flagrant och konsekvent bryter mot
EUs betalkontodirektiv och "Lag (2010:751) om betaltjänster":
Citat:
Ursprungligen postat av Lag (2010:751) om betaltjänster
4 a kap. Betalkonto

Skyldighet att tillhandahålla betalkonto med grundläggande funktioner

1 § Ett kreditinstitut får inte vägra en konsument som är lagligen bosatt inom EES att öppna ett betalkonto med sådana grundläggande funktioner enligt 2 § som institutet tillhandahåller andra konsumenter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2010-751

Anmäl dom till Finansinspektionen:
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/tipsa-fi/

Du är inte ensam:
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyhe...na-betalkonto/

Dokumentera när och hur dom nekar dig.

HANDELSBANKEN GÖR SIG FÖRTJÄNTA AV EN STOR FET JÄVLA SPARK DÄR DET GÖR SOM MEST ONT!
Citera
2022-09-08, 01:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Hallåy!

Min fråga är varför?
Tittade på deras hemsida, och allt handlar om att byta till dem, inte om att öppna ett konto, vilket man absolut ska få. Konstigt.

Får jag fråga varför du vill öppna ett konto just där? Måste det ens vara på någon av storbankerna?
Citera
2022-09-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Varför dom säger så är för att Handelsbanken är en KRIMINELL JÄVLA RÖVBANK!!!

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2010-751

Anmäl dom till Finansinspektionen:
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/tipsa-fi/

Du är inte ensam:
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyhe...na-betalkonto/

Dokumentera när och hur dom nekar dig.

HANDELSBANKEN GÖR SIG FÖRTJÄNTA AV EN STOR FET JÄVLA SPARK DÄR DET GÖR SOM MEST ONT!

Här har vi en missnöjd kund hos handelsbanken
Tror inte de gör fel enligt lag annars hade de nog inte vågat göra det med tanke på hur stora de är.

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Tittade på deras hemsida, och allt handlar om att byta till dem, inte om att öppna ett konto, vilket man absolut ska få. Konstigt.

Får jag fråga varför du vill öppna ett konto just där? Måste det ens vara på någon av storbankerna?

Jag tänkte att det skulle kunna vara bra att ha till konto pga diverse anledningar samt räntesatser och payback funktion.

Men det är ingen nöd på mig, tänkte bara detta fenomen som det verkar vara. Liksom de förlorar ju på det.
Citera
2022-09-08, 01:50
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tänkte att det skulle kunna vara bra att ha till konto pga diverse anledningar samt räntesatser och payback funktion.

Men det är ingen nöd på mig, tänkte bara detta fenomen som det verkar vara. Liksom de förlorar ju på det.
Men varför just på en storbank? Jag har sparkonto på SBAB, Klarna, Lunar... Förutom mitt vanliga lönekonto på en av storbankerna.

Samtliga av dessa fixar du direkt om du har bank-id. Lunar är lite lurigt eftersom de inte kräver bank-id när man loggar in.
Citera
2022-09-08, 01:51
Medlem
Onanikrems avatar
Varför? Ja det är solklart för att de vill "låsa" dig och se till att du inte plockar russin ur deras kaka (vad nu det kan vara?) De vill ha bolånetorskar. Internetbank, kort och konto är service de erbjuder till sina "helkunder"

Aldrig haft att göra med Handelsbanken annat än när far min gick bort och jag var dit och avslutade hans konton, han hade Handelsbanken, Swedbank och Nordea och det gick bra men det är ju 15 år sedan nu.

Själv har jag Nordea och SEB + ett stort antal nischbanker och än så länge fungerar det bra.
Senast redigerad av Onanikrem 2022-09-08 kl. 02:33.
Citera
2022-09-08, 02:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Fast TS säger ju ingenting om ett betalkonto. Han säger bara bankkonto.
Det antyds även i TS att han redan har konton hos en annan bank, så dina lagtexter är inte applicerbara här.
Citera
2022-09-08, 02:11
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Här har vi en missnöjd kund hos handelsbanken
Tror inte de gör fel enligt lag annars hade de nog inte vågat göra det med tanke på hur stora de är.

Jag tror att du fundamentalt har missförstått hur samhället fungerar.
Ju större man är desto större möjligheter har man att komma undan med lagbrott.

Jag har råkat ut för precis samma sak som TS, och har anmält Handelsbanken till Finansinspektionen,
som bekräftade att Handelsbanken bröt mot Betaltjänstlagen.
Citera
2022-09-08, 02:22
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast TS säger ju ingenting om ett betalkonto. Han säger bara bankkonto.
Det antyds även i TS att han redan har konton hos en annan bank, så dina lagtexter är inte applicerbara här.

Oavsett om bankkontot just TS ville öppna var just ett betalkonto, eller om det var någon annan sorts konto,
så vet jag att Handelsbanken konsekvent har vägrat folk att öppna betalkonto, om kunden inte
avslutar ALLA kontakter med ALLA andra banker.

Jag har anmält detta till Finansinspektionen, som har bekräftat att detta är ett lagbrott.

Finansinspektionen säger också att det att det INTE spelar någon om kunden har varit, är, eller fortsätter att vara,
kund i någon annan bank. Handelsbankens agerande är ett lagbrott oavsett detta.
Dessutom brukar Handelsbanken hellre vika ner sig i frågan än fortsätta neka kunden framför en kamera.
Citera
2022-09-08, 02:43
Medlem
Citat:
Oavsett om bankkontot just TS ville öppna var just ett betalkonto, eller om det var någon annan sorts konto,
så vet jag att Handelsbanken konsekvent har vägrat folk att öppna betalkonto, om kunden inte
avslutar ALLA kontakter med ALLA andra banker.

Jag har anmält detta till Finansinspektionen, som har bekräftat att detta är ett lagbrott.

Finansinspektionen säger också att det att det INTE spelar någon om kunden har varit, är, eller fortsätter att vara,
kund i någon annan bank. Handelsbankens agerande är ett lagbrott oavsett detta.
Dessutom brukar Handelsbanken hellre vika ner sig i frågan än fortsätta neka kunden framför en kamera.

Men vad är deras motiv till att neka människor till att öppna konto hos dem?
Citera
2022-09-08, 03:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Men vad är deras motiv till att neka människor till att öppna konto hos dem?
Kontroll, de vill ha "helkunder" som inte väljer en depå här och ett betalkort där och bolånen hos någon som är billigare. Inte för jag ens skulle fundera på att bli kund hos Handelsbanken, men jag vore nog deras mardrömskund. Är bara lojal till mig själv, kan jag få bättre avtal utan klausul så tar jag det. De hade i många år den äldre generationen i ett järngrepp Iom. att de var den sista banken som hade kontanter, men nu är det slut med det. (Här i alla fall)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in