• 1
  • 2
2022-09-08, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Men vad är deras motiv till att neka människor till att öppna konto hos dem?

Har med kundkännedom att göra. De måste förstå dig och syftet med kontot. "Det kan vara bra att ha" är inget svar som.hjälper dem. Byter du helt till dem är det tydligare, då handlar det om att sköta din ekonomi och vardagsärenden.
Citera
2022-09-08, 08:58
Medlem
Ge dem mittfingret och behåll Nordea.
Citera
2022-09-08, 09:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har med kundkännedom att göra. De måste förstå dig och syftet med kontot. "Det kan vara bra att ha" är inget svar som.hjälper dem. Byter du helt till dem är det tydligare, då handlar det om att sköta din ekonomi och vardagsärenden.

"Kundkännedom" har med bekämpandet av penningtvätt att göra.

Tror du på riktigt att banker inte vill tjäna pengar på penningtvätt?
Citera
2022-09-08, 09:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kontroll, de vill ha "helkunder" som inte väljer en depå här och ett betalkort där och bolånen hos någon som är billigare. Inte för jag ens skulle fundera på att bli kund hos Handelsbanken, men jag vore nog deras mardrömskund. Är bara lojal till mig själv, kan jag få bättre avtal utan klausul så tar jag det. De hade i många år den äldre generationen i ett järngrepp Iom. att de var den sista banken som hade kontanter, men nu är det slut med det. (Här i alla fall)

Det är precis det det handlar om.
Plus att Handelsbanken har som diskret intern policy att inte ha att göra med struliga småkunder.
De vill bara ha, gärna större, företag och riktigt välbeställda privatpersoner som kunder.
Citera
2022-09-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
"Kundkännedom" har med bekämpandet av penningtvätt att göra.

Tror du på riktigt att banker inte vill tjäna pengar på penningtvätt?

Det vill de säkert men att riskera myndighetsingripande för TS snåsmulor är de säkert inte intresserade av.
Citera
2022-09-08, 10:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Det vill de säkert men att riskera myndighetsingripande för TS snåsmulor är de säkert inte intresserade av.
Hur svårt är det för vem som helst, låt vara skurk eller hedersknyffel, att svara/ljuga rätt på dom där kundkännedomsfrågorna?

Den enda nytta delen om "Otillräcklig kundkännedom" i
"Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism"
gör är att den ger bankerna någonting att skylla på när dom vill bli av med oönskade kunder.
Citera
2022-09-08, 10:19
Medlem
Citat:
Hur svårt är det för vem som helst, låt vara skurk eller hedersknyffel, att svara/ljuga rätt på dom där kundkännedomsfrågorna?

Den enda nytta delen om "Otillräcklig kundkännedom" i
"Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism"
gör är att den ger bankerna någonting att skylla på när dom vill bli av med oönskade kunder.

TS har ju misslyckats att beskriva hur han ska använda kontot i SHB så de har nekat honom att öppna det.
Citera
2022-09-08, 10:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
TS har ju misslyckats att beskriva hur han ska använda kontot i SHB så de har nekat honom att öppna det.

Det är inte det det handlar om.
Och det är inte så HB jobbar.

Det är det här det handlar om:
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kontroll, de vill ha "helkunder" som inte väljer en depå här och ett betalkort där och bolånen hos någon som är billigare. Inte för jag ens skulle fundera på att bli kund hos Handelsbanken, men jag vore nog deras mardrömskund. Är bara lojal till mig själv, kan jag få bättre avtal utan klausul så tar jag det. De hade i många år den äldre generationen i ett järngrepp Iom. att de var den sista banken som hade kontanter, men nu är det slut med det. (Här i alla fall)

(Och eventuellt att HB inte vill ha småkunder.)

HB säger INTE: "Du har svarat fel på frågorna om kundkännedom som Penningtvättslagen kräver att vi ställer, så därför kan du inte vara kund hos oss.".

HB säger: "Om du, förutom att vara kund hos oss, har NÅGRA SOM HELST affärer med NÅGON annan bank, så innebär det att vi inte har tillräcklig kännedom om dig som kund, och då kan du inte vara kund hos oss.".

HB missbrukar Penningtvättslagens intentioner till sina egna oetiska intressen.
Citera
2022-09-08, 10:56
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Oavsett om bankkontot just TS ville öppna var just ett betalkonto, eller om det var någon annan sorts konto,
så vet jag att Handelsbanken konsekvent har vägrat folk att öppna betalkonto, om kunden inte
avslutar ALLA kontakter med ALLA andra banker.
Well, jag öppnade för mindre än ett år sedan i Handelsbanken och fick inte de problemen, trots att jag har "bad standing" hos banken sedan tidigare strul. Jag vill minnas att de önskade att jag flyttade alla mina affärer till deras bank istället, men jag sade bestämt Nej och sen var det inget mer med det.
Kanske bemötandet folk får påverkas av hur de själva ter sig inför mötet med banken. TS kanske har tatueringar, tofs, stinker sprit och knullade banktjänstemannens minderåriga dotter i helgen eller nått..
Citat:
Dessutom brukar Handelsbanken hellre vika ner sig i frågan än fortsätta neka kunden framför en kamera.
De är ju en affärsbank trots allt, och PR är ALLT.
Vilket ju även medför att de inte vill ha stinkande lågklasskunder i sina vänthallar som får deras affärskunder att välja andra bankkontor..
Citera
2022-09-08, 11:00
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Well, jag öppnade för mindre än ett år sedan i Handelsbanken och fick inte de problemen, trots att jag har "bad standing" hos banken sedan tidigare strul. Jag vill minnas att de önskade att jag flyttade alla mina affärer till deras bank istället, men jag sade bestämt Nej och sen var det inget mer med det.
Kanske bemötandet folk får påverkas av hur de själva ter sig inför mötet med banken. TS kanske har tatueringar, tofs, stinker sprit och knullade banktjänstemannens minderåriga dotter i helgen eller nått..

Mycket möjligt.
Det skiljer också en del mellan olika HB kontor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in