Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-06, 22:09
  #1
Medlem
Dregzys avatar
Vem fan bryr sig om klimatet ens? Varför för i helvete ska inte jag få leva mitt liv? Vem fan bryr sig om jorden går under om några tusen år, vi alla är föda endå.

Diskussionsfråga: ni som röstar för klimatet hur fan tänker ni?
Citera
2022-09-06, 22:19
  #2
Medlem
Manorms avatar
Självklart är det viktigt att säkerställa att jordens klimat fortsatt ger goda förutsättningar för liv. Du talar om tusen år men om vi fortsätter konsumera i det här tempot kan vi nog skapa oåterkalleliga skador snabbare än så. Det ska vi undvika till varje pris. Livet är underbart och jag hoppas det fortsätter i oräkneliga generationer.
Citera
2022-09-06, 22:29
  #3
Medlem
Dregzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manorm
Självklart är det viktigt att säkerställa att jordens klimat fortsatt ger goda förutsättningar för liv. Du talar om tusen år men om vi fortsätter konsumera i det här tempot kan vi nog skapa oåterkalleliga skador snabbare än så. Det ska vi undvika till varje pris. Livet är underbart och jag hoppas det fortsätter i oräkneliga generationer.

Vi alla kommer endå ha dött innan det. Inte fan är det mit fel att klimatet går och helvete så jag kommer förtsätta leva som jag gör
Citera
2022-09-06, 22:32
  #4
Medlem
Manorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dregzy
Vi alla kommer endå ha dött innan det. Inte fan är det mit fel att klimatet går och helvete så jag kommer förtsätta leva som jag gör

Det vet du naturligtvis ingenting om. Du kan så klart spekulera, men det är bara det: spekulationer. Du har rätt, det är inte ditt fel att klimatet är under press. Fortsätt du att leva som du gör.
Citera
2022-09-06, 23:05
  #5
Medlem
Redan nu har klimatförändringarna börjat märkas med problem som torka (som leder till matbrist/svält/inflation), värmeböljor och allt fler naturkatastrofer. Vi som lever idag kommer att drabbas av klimatförändringarna.

Jag kommer att rösta för klimatet eftersom jag vill undvika att miljarder människor tvingas på flykt och svälter ihjäl på grund av att det inte går att leva i dessa länder, särskilt runt ekvatorn, men klimatförändringarna gör sig påminda över hela jorden (annars hade ju inte polisarna smält i accelererande takt t.ex.)
Citera
2022-09-06, 23:35
  #6
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manorm
Självklart är det viktigt att säkerställa att jordens klimat fortsatt ger goda förutsättningar för liv. Du talar om tusen år men om vi fortsätter konsumera i det här tempot kan vi nog skapa oåterkalleliga skador snabbare än så. Det ska vi undvika till varje pris. Livet är underbart och jag hoppas det fortsätter i oräkneliga generationer.
"om vi fortsätter konsumera i det här tempot så kan vi NOG skapa....." Du vet inte alltså. Så vad är det då vi ska undvika till varje pris? Hur vet du att livet INTE fortsätter i oräkneliga generationer? Visa vilka fakta du har för dina gissningar.
Citera
2022-09-06, 23:41
  #7
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
Redan nu har klimatförändringarna börjat märkas med problem som torka (som leder till matbrist/svält/inflation), värmeböljor och allt fler naturkatastrofer. Vi som lever idag kommer att drabbas av klimatförändringarna.

Jag kommer att rösta för klimatet eftersom jag vill undvika att miljarder människor tvingas på flykt och svälter ihjäl på grund av att det inte går att leva i dessa länder, särskilt runt ekvatorn, men klimatförändringarna gör sig påminda över hela jorden (annars hade ju inte polisarna smält i accelererande takt t.ex.)
Då kan vi ju passa på att förbereda oss för det som "eventuellt" kommer genom att bygga bevattningsanläggningar och att hjälpa folk att kunna fortsätta att leva där de befinner sig. Dock så spelar din röst (förmodligen på MP) ingen roll då t.ex. vindkraftverk och minskat flygande inte hjälper folk som lever i dessa områden.....
Jordens klimat har gått, går och kommer alltid att gå i cykler liksom årstiderna. Hjälp - isen smälter på våren, jag måste rösta för klimatet.....
Citera
2022-09-07, 09:10
  #8
Medlem
Manorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
"om vi fortsätter konsumera i det här tempot så kan vi NOG skapa....." Du vet inte alltså. Så vad är det då vi ska undvika till varje pris? Hur vet du att livet INTE fortsätter i oräkneliga generationer? Visa vilka fakta du har för dina gissningar.

Det är olämpligt att uttala sig med total säkerhet om framtiden. Därav ordet "nog". Däremot finns kvalificerade gissningar från klimatforskare, olika scenarion på hur klimatet kan utvecklas, baserat på data. Om du vill veta mer kan du ta avstamp i den här texten från Naturvårdsverket.
Citera
2022-09-07, 09:46
  #9
Medlem
Godhets knarket har inga gränser i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
Redan nu har klimatförändringarna börjat märkas med problem som torka (som leder till matbrist/svält/inflation), värmeböljor och allt fler naturkatastrofer. Vi som lever idag kommer att drabbas av klimatförändringarna.

Jag kommer att rösta för klimatet eftersom jag vill undvika att miljarder människor tvingas på flykt och svälter ihjäl på grund av att det inte går att leva i dessa länder, särskilt runt ekvatorn, men klimatförändringarna gör sig påminda över hela jorden (annars hade ju inte polisarna smält i accelererande takt t.ex.)
Vem har lurat dig att "klimatförändringar" ligger bakom detta?
Citera
2022-09-07, 10:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manorm
Självklart är det viktigt att säkerställa att jordens klimat fortsatt ger goda förutsättningar för liv. Du talar om tusen år men om vi fortsätter konsumera i det här tempot kan vi nog skapa oåterkalleliga skador snabbare än så. Det ska vi undvika till varje pris. Livet är underbart och jag hoppas det fortsätter i oräkneliga generationer.
Liv har frodats på jorden med mycket högre temperaturer än så här. Liv frodas MER i högre medeltemperatur, inom rimliga gränser. Kom ihåg att höjd medeltemperatur inte främst beror på högre topptemperaturer, det beror mest på högre lägsta temperaturer. Att det inte blir lika kalla vintrar är inte negativt för liv, det är positivt.
Citera
2022-09-07, 10:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikeairforce
Redan nu har klimatförändringarna börjat märkas med problem som torka (som leder till matbrist/svält/inflation), värmeböljor och allt fler naturkatastrofer. Vi som lever idag kommer att drabbas av klimatförändringarna.

Nej, det är inte statistiskt bekräftat. Inget i verkligheten stämmer överens med vad du säger.

Citat:
Jag kommer att rösta för klimatet eftersom jag vill undvika att miljarder människor tvingas på flykt och svälter ihjäl på grund av att det inte går att leva i dessa länder, särskilt runt ekvatorn, men klimatförändringarna gör sig påminda över hela jorden (annars hade ju inte polisarna smält i accelererande takt t.ex.)

Svenskar utvandrade delvis pga hur dåligt klimatet var här på 1800-talet när Sverige var kallare. Kyla skapar mycket mer klimatflyktingar än värme. Hittills finns inga klimatflyktingar pga fler naturkatastrofer. Allt detta är än så länge fantasi och fantasier är ingen grund för politiska beslut. Polarisarna är större idag än början på 1900-talet. Det sker inget nu som inte har hänt förr.

Väx upp!
Citera
2022-09-07, 10:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manorm
Det är olämpligt att uttala sig med total säkerhet om framtiden. Därav ordet "nog". Däremot finns kvalificerade gissningar från klimatforskare, olika scenarion på hur klimatet kan utvecklas, baserat på data. Om du vill veta mer kan du ta avstamp i den här texten från Naturvårdsverket.
Men ingen data från verkligheten stödjer de prognoserna. Det är alltså bara fantasier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback